کد خبر: 840421
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹
يک مقام امريکايي: اگر سپاه را در فهرست تروريسم قرار دهيم، امکان هرگفت‌وگويي را با ايران خواهيم بست
در آخرين نمونه از لفاظي ادامه دار دولت ترامپ عليه ايران معاون رئيس‌جمهوري امريكا به جمهوريخواهان ‏يهودي قول داد كه دولت ترامپ هرگز اجازه دسترسي ايران به سلاح هسته‌اي را نخواهد داد و از مبارزه ‏سخت‏‌تر امريكا با مقاومت ضد صهيونيستي سخن گفت.
در آخرين نمونه از لفاظي ادامه دار دولت ترامپ عليه ايران معاون رئيس‌جمهوري امريكا به جمهوريخواهان ‏يهودي قول داد كه دولت ترامپ هرگز اجازه دسترسي ايران به سلاح هسته‌اي را نخواهد داد و از مبارزه ‏سخت‏ترامريكا با مقاومت ضد صهيونيستي سخن گفت. منطقه يك خبرگزاري انگليسي گزارش داد طرح كاخ‌‏سفيد براي قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌هاي ‏تروريستي از ترس عواقب هسته‏اي و غيرهسته‏اي آن با ترديد و در نهايت‌با توقف مواجه شده است‎.  ‏

روز جمعه جمهوريخواهان يهودي در كنفرانس ساليانه رهبري جمهوريخواهان در مراسم شام شبات گوش به ‏حرافي‏هاي مايكل پنس، معاون رئيس‌جمهوري امريكا مي‏دادند. پنس اخيرا در توئيتي نوشته بود: "حمايت امريكا ‏از مردم اسرائيل در مرزهاي كشور ما به پايان نمي‌رسد ودنيا خواهد فهميد كه دردوره ترامپ امريكا از اسرائيل ‏حمايت مي‌كند و در گافي فاحش در پايان اين متن پرچم نيكاراگوئه را به جاي پرچم رژيم صهيونيستي قرار ‏داده بود، وي حالا با همان لحن مدعيانه و البته آميخته به بلاهت مقامات دولت ترامپ گفت: ما به ايراني‌ها گفتيم ‏كه آنها بايد تقويم را چك كنند، رئيس‌جمهوري جديدي وارد كاخ سفيد شده است‎.  اگرچه بعيد است كه پنس و تمام ‏كابينه ترامپ كسب پيدا بشود كه ايرانيان از دوران باستان يكي از دقيق‏ترين تقويم‌ها را در ميان همه ملل متمدن ‏داشته‏اند. پنس در اين مراسم كه در يكي از هتل‌هاي ميلياردر معروف ايران‏ ستيز شلدون آدلسون در لاس‌وگاس برگزار شد، ‏احتمالاً با سري گرم از شراب گفت: آنها به خاطر رفع فاجعه بار تحريم‌هاي هسته‌اي منابع بيشتري در اختيارشان ‏قرار گرفته و در ‏حال پيش رفتن به سمت توليد موشكهاي بالستيك و سلاح اتمي هستند. بگذاريد به شما بگويم كه ‏رئيس‌جمهور ‏ترامپ هرگز به ايران اجازه توليد ايران سلاح هسته‌اي را نخواهد داد. اين قول جدي ما به شماست‎.  معاون دونالد ترامپ با انتقاد از مواضع «ملايم و نرم» دولت باراك اوباما در قبال ايران، هشدار داده كه ‏‏‏«عوامل تروريستي ايران در جاهايي مانند لبنان، سوريه و نوار غزه» مانند قبل از آزادي عمل برخوردار ‏‏نخواهند بود‎.  معاون رئيس‌جمهور امريكا همچنين از احتمال تشديد «تحريم‌هاي غيرهسته‌اي ايران» سخن گفت اما با اين حال ‏پنس جرئت نكرد اعلام کند  دولت جديد امريكا توافق هسته‌اي را لغو خواهد كرد يا نه. ظاهرا اين ‏وظيفه‏اي است كه به عهده نومحافظه‏كاران خارج از كابينه كه دوباره بعد مدت‏ها سكوت سربرآورده‏اند، گذاشته ‏شده است. چنانكه جان بولتن نماينده دولت جرج بوش در سازمان ملل كه به گفته رسانه‌ها به خاطر سبيلش ‏ترامپ او را به وزارت خارجه برنگزيد، در همين كنفرانس بر لزوم لغو هر چه زودتر برجام تاكيد كرده است‎.  وي در نهايت تصريح كرد: «اگر جهان هيچ چيز ديگري را نداند اين موضوع را به خوبي مي‌داند كه امريكا در ‏كنار اسرائيل ايستاده است»‏‎.
 
ترديد در تروريست خواندن سپاه ‏
با اينكه برخي از مشاوران تندرو ترامپ در كاخ سفيد به وي توصيه كرده‌اند تا تحريم‌ها عليه ايران را افزايش ‏دهد، اما ‏بررسي پيشنهاد دولت دونالد ترامپ براي قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در فهرست ‏سازمان‌هاي تروريستي به دليل هشدارهاي مقامات دفاعي و امنيتي متوقف شده است‎.  به گزارش رويترز يك مقام امريكايي كه نامش فاش نشده در اين باره گفت: اگر اين كار را انجام دهيد، امكان ‏صحبت كردن با ايراني‌ها درباره هر مسئله‌اي را خواهيد بست‎.  احتمال صدور فرمان ترامپ براي قراردادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌هاي تروريستي به اين علت ‏كاهش يافته است كه اين مسئله مي‌تواند به مقابله با داعش لطمه وارد كند و با مخالفت متحدان اصلي امريكا ‏روبه‌رو شود و هرگونه چشم انداز ديپلماتيك بين ايران و امريكا را تيره و تار كند و در نهايت اجراي توافق هسته ‏اي را نيز پيچيده نمايد‎.

بر اساس اين گزارش، كاخ سفيد هنوز حاضر به اظهار نظر درباره اين مسئله نشده است. تصميم‌گيري درباره ‏اين مسئله پس از استعفاي مايكل فلين مشاور امنيت ملي كاخ سفيد پيچيده تر شده است. حتي قبل از استعفاي فلين ‏نيز مقام‌هاي پنتاگون و نهادهاي اطلاعاتي امريكا، مخالفت خود را با قراردادن نام سپاه در فهرست گروه‌هاي ‏تروريستي اعلام كرده بودند‎.  رويترز افزود: قراردادن نام سپاه به عنوان يك نهاد قدرتمند نظامي و سياسي در فهرست سازمان‌هاي ‏تروريستي، مي‌تواند تأثيرات بي ثبات كننده‌اي داشته باشد از جمله تشديد درگيري‌هاي منطقه‌اي كه پيش از اين ‏امريكا، ايران را به دست داشتن در آنها متهم كرده است؛ اتهامي كه ايران بارها آن را رد كرده است‎.  امريكا پيش از اين ده‌ها شركت و فرد حقيقي ايراني را كه ادعا شده است با سپاه در ارتباط بوده اند، تحريم كرده ‏است‎.  اما مقام‌هاي دفاعي امريكا بر اين باورند كه اين اقدام مي‌تواند مقابله با داعش در عراق و سوريه را پيچيده تر ‏كند. يك مقام امريكايي گفت: اين اقدام مي‌تواند نيروهاي مورد حمايت ايران در عراق و سوريه را تشويق كند تا ‏اقدامات خود عليه تروريست‌هاي داعش را متوقف كنند يا حتي از اقدامات عليه نيروهاي مورد حمايت امريكا در ‏عراق، پشتيباني نمايند‎.  بر اساس گزارش رويترز مقام‌هاي امريكايي اظهار داشتند: قراردادن سپاه در فهرست گروه‌هاي تروريستي مي‌‏تواند موجب تشديد جنگ‌هاي نيابتي شود. اين اقدام مي‌تواند تأثيرات معكوسي داشته باشد. ايراني‌ها يك منبع ‏مهم مشكل‌آفريني هستند. ولي اين اقدامات تنها به نفع افراطي‏ها خواهد بود‎.  هفته‌هاي گذشته مقامات ارشد نظامي به كاخ سفيد هشدار دادند كه قرار دادن نام سپاه پاسداران در ليست ‏گروه‌هاي تروريستي مي‌تواند جان نيروهاي امريكايي در عراق را كه نيروهاي سپاه نيز در آن مشغول جنگ عليه ‏گروه داعش هستند، به خطر بيندازد‎.   
 
واكنش ظريف به تحريم سپاه ‏
محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان در واكنش به برخي گمانه‌زني‌ها در خصوص قرار گرفتن نام ‏سپاه در ليست تروريسم دولت امريكا گفت: اين تحركات امريكا هيچ گاه منفعتي براي مردم امريكا و امريكايي‌ها ‏نداشته است و در واقع تمام دنيا اذعان دارند كه سپاه پاسداران در برابر گروه‌هاي تروريستي تكفيري و داعش ‏بيشترين حمايت را از كشورهاي همسايه داشته است. ‏ وي افزود: هرگونه حركت عليه اين مردان غيور ما صرفاً باعث روشن‌تر شدن ماهيت آن‌هايي مي‌شود كه اين ‏حركت‌ها را مي‌كنند‎.  اينگونه حركت‌ها به نفع آنها نيست و تأثيري نخواهد داشت. ‏
 
تاكيد آمانو بر اجراي برجام
مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در جديدترين گزارش خود درباره برنامه هسته‌اي كشورمان تصديق كرده ‏است ايران به تمامي بندهاي برجام متعهد بوده است. طبق اين گزارش ايران ساخت رآكتور تحقيقاتي آب سنگين اراك (رآكتورIR-40‎‏)موجود را طبق طراحي اوليه ‏آن پيگيري نكرده و قرص‌هاي اورانيوم طبيعي، ميله‌هاي سوخت يا مجموعه‌هاي سوخت طراحي شده به صورت ‏ويژه براي راكتور‎ IR-40‏‏‎ ‎طبق طراحي اوليه را توليد يا آزمايش نكرده و همه قرص‌هاي سوخت اورانيوم طبيعي ‏و مجموعه‌هاي سوخت موجود در انبار تحت نظارت مداوم آژانس باقي مانده است.

ايران همچنين فعاليت‌هاي مربوط به بازفرآوري را در رآكتور تحقيقاتي تهران‎ ‎و تأسيسات توليد ايزوتوپ موليبدن، ‏يد و زنون‎ ‎و يا در هر تأسيسات اعلام شده ديگر به آژانس، انجام نداده است. ‏ با اينكه بر اساس اين گزارش حال ‏‎ ‎ايران به غني‌سازي‎ UF6 ‎ادامه داده است اما غني‌سازي بالاتر از 3/67 ‏درصد از اورانيوم 235را انجام نداده است. در بازه زماني گزارش، كل موجودي ذخيره شده اورانيوم غني‏سازي شده ايران از ميزان 300 كيلوگرم‎ UF6 ‎غني شده تا ميزان 3/67 درصد اورانيوم 235 (يا معادل آن در اشكال مختلف شيميايي) فراتر نرفته است كه ‏مطابق با بند 56 برجام است چنانكه ميزان 300 كيلوگرم‎ UF6‏‏‎ ‎معادل با 8/ 202 اورانيوم مي‌باشد. ‏ در تاريخ 18 فوريه 2017، ميزان اورانيوم غني شده تا 3/67 درصد اورانيوم 235 ايران 7/ 101 كيلوگرم بوده ‏است. ايران در بازه زماني گزارش هيچ گونه غني‌سازي اورانيوم يا فعاليت‌هاي تحقيق و توسعه مرتبط در كارخانه ‏فردو‎ ‎انجام نداده و هيچ‌گونه مواد هسته‌اي دراين كارخانه وجود نداشته است. ايران ضمن اجراي موقت پروتكل الحاقي موافقتنامه پادمان‌ها، به درخواست آژانس نسبت به صدور رواديد ‏درازمدت براي بازرسان منصوب آژانس اقدام كرده و براي آژانس در اماكن هسته‌اي، محل كار مناسب فراهم ‏كرده و استفاده از محل كار در مكان‌هاي نزديك سايت‌هاي هسته‌اي در ايران را تسهيل كرده است. ايران ‏بازرسان اضافي آژانس تعيين شده براي ايران را قبول كرده است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
عطا غلامی معلم بازنشسته ازشیراز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۸
0
0
امام ره فرمودند اگرسپاه نبود کشور نبود مابه همه ی نیروهای مسلح کشورمان ارتشی سپاهی انتظامی افتخارمی کنیم بایدقوی باشند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار