کد خبر: 840306
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵
غذاسراهای غیربهداشتی امنیت غذایی شهروندان را به چالش کشيده است
بی توجهی به نکات بهداشتی در رستوران ها و حتی مراکزی که برندهای شناخته شده محلی و سنتی را یدک می کشند، امنیت غذایی شهرستان شهرکرد استان چهارمحال و بختياري را با چالش جدی مواجه کرده است. چندي پيش انتشار اخباری در خصوص عرضه ناسالم کباب در کباب سراها از جمله «بناب» در شهرکرد از یکسو نگرانی مردم را به همراه داشت و از سوی دیگر منجر به تعطیلی موقت واحدهای عرضه کباب بناب در این شهر شد، به نحوی که رئیس اتاق اصناف شهرکرد تعطیلی 11واحد تهیه و عرضه کباب بناب این شهرستان را تایید و بازگشایی این واحدها را منوط به بررسی بیشتر موضوع و تصمیم گیری مناسب در این رابطه عنوان کرد. اما این موضوع بازتاب گسترده ای در شهر پیدا کرده و در پی آن متولیان بهداشت را بر آن داشت تا نظارت های خود را بیشتر و دقیق تر انجام دهند تا مشکلی برای شهروندان ایجاد نشود اما سوال اینجاست آیا پیش از اینکه این اخبار در فضای شهر پیچیده شود و موجی از نگرانی ها را شکل دهد، نظارت ها دقیق و بموقع انجام شده است؟
حميرا رحيمي

موضوع سلامت جامعه به سلامت موادغذایی آن گره خورده چرا که در جامعه ‌ای که موادغذایی سالم به دست شهروندان نرسد، از سویی آمار بیماری‌ های غیرواگیر و هزینه ‌های درمانی سر به فلک می‌ گذارد و از سوی دیگر امنیت غذایی جامعه را دچار آسیب می کند.

سالها عرضه موادغذایی ناسالم در رستوران های بین راهی موجب نگرانی مردم بود، اما امروز نگرانی از ناسالم بودن موادغذایی به رستوران ها در داخل شهرها و حتی به مراکزی که برندهای شناخته شده محلی و سنتی را یدک می کشند نیز کشیده شده و همواره خبرهایی مبنی بر توزیع فرآورده های غیربهداشتی و ناسالم در این مراکز منتشر می شود که این موضوع به یک چالش جدی در حوزه بهداشت تبدیل شده است.

از شیوه نگهداری فرآورده های غذایی گرفته تا نوع طبخ و ارائه آن در سلف سرویس ها نکات ظریفی وجود دارد که اگر رعایت نشود، بی شک سلامت شهروندان را به خطر می اندازد. چندي پيش انتشار اخباري در خصوص عرضه غيربهداشتي غذا در کباب سراهاي شهرکرد موجب نگراني اهالي اين شهرستان و قوت گرفتن احتمال عدم نظارت بر فعاليت رستوران هاي شهرکرد شد.

البته رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری بي نظارتي سازمان مربوطه را رد کرد و گفت: اغذیه سراهای حساس مثل کباب سراها به طور متوسط ماهی یکبار کنترل و در چهار بخش بهداشت فردی، تجهیزات و وسایل، فضای فیزیکی و بهداشت موادغذایی خام و پخته شده تحت نظارت و بازرسی قرار می گیرد.

آزمايشگاه بافت شناسي نداريم

عبدالمجید فدایی با اشاره به فعالیت 12 اکیپ بازرسی و نظارت بر رستوران ها و کباب سراهای سطح شهر افزود: این اکیپ ها در شیفت بعدازظهر و به طور خاص بر رستوان ها و کبابی ها نظارت دارند . همچنین نمونه برداری میکروبی از کبابی ها سه ماه یکبار انجام می شود که در سطح شهر شهرکرد 61 مورد نمونه برداری از کباب سراهای بناب انجام گرفته که 58 مورد مطلوب و سه مورد آلودگی میکروبی داشته است.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری افزود: مراکزی که در این خصوص تخلف کرده اند، پلمپ و به مراجع قضایی ارجاع داده شده است. فدایی یکی از ملزومات در بازرسی های مداوم و دقیق را آزمایش بافت شناسی عنوان کرد و گفت: برای اینکه از سلامت فرآورده های گوشتی اطمینان حاصل شود و مطمئن شد که فرآورده های گوشتی عرضه شده از حیوانات حرام گوشت نباشد باید آزمایش بافت شناسی انجام داد که هم اکنون در بسیاری از استان های کشور از جمله این استان آزمایشگاه بافت شناسی راه اندازی نشده و همین امر سبب می شود تا نتیجه بازرسی های انجام شده با وقفه 20 روزه اعلام شود.

وی با اشاره به فعالیت 68 واحد کبابی در سطح شهر گفت: از این تعداد 11 واحد مختص تهیه و عرضه کباب بناب است و به تازگی یکی از این واحدها به سبب تخلف بهداشتی و نگهداری نامناسب 200 کیلوگرم گوشت قرمز پلمپ شده است.

فدایی با اشاره به نکات بهداشتی در خصوص استفاده از فرآورده های غذایی بیرونی افزود: شهروندان توجه داشته باشند که از اماکن و مراکز معتبر موادغذایی مورد نیاز خود را تهیه کنند و متولیان اغذیه سراها نیز موظفند تا گواهی بهداشت عمومی و کارت معاینه پزشکی خود را در محل کسب نصب و به رویت مردم برسانند.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: همچنین مردم از خرید کباب های ارزان بپرهیزند و در صورتی که با مواد مشکوک مواجه شدند با سامانه 190 تماس و موارد تخلف را گزارش دهند تا کارشناسان و بازرسان موضوع را رسیدگی کنند.

خريد فقط از مراکز معتبر!

رئیس مرکز بهداشت شهرستان شهرکرد نیز در اين خصوص گفت: نحوه تامین گوشت و شیوه نگهداری آن، نکته حائز اهمیتی در رابطه با غذاهای گوشتی و به طور خاص کباب بناب است. سید راشد جزایری افزود: در همین خصوص بارها جلسه های متعددی با حضور نمایندگان فرمانداری، اصناف و مسئولان کبابی های بناب برگزار شده و در خصوص شفاف سازی در خصوص محل تامین گوشت روزانه و شیوه نگهداری این گوشت ها تذکرهای لازم داده شده است. وی تصریح کرد: کبابی های بناب، مجاز به استفاده از گوشت تازه و یا گوشت منجمد دارای پروانه بهداشتی هستند و باید در شرایط کاملا بهداشتی گوشت موردنیاز روزانه خود را نگهداری کنند.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری نیز در خصوص نظارت بر عرضه فرآورده های خام گوشتی در استان اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون 21 هزار بازدید از مراکز تولید وعرضه فرآورده های گوشتی در استان انجام گرفته است. عبدالمحمد نجاتی افزود: طی این بازرسی ها 385 مورد نمونه برداری شد که در پی آن 37 تن مواد خام دامی غیربهداشتی در استان ضبط و جمع آوری شد و در همین مدت 96 نفر از کسبه متخلف نیز شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شدند.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: به شهروندان توصیه می شود تا فرآورده های خام گوشتی خود را از اماکن معتبر خریداری کنند و نسبت به سلامت موادغذایی و شکل ظاهر آن دقت نظر داشته باشند. همچنین عرضه گوشت خام سفید غیربهداشتی ارزان قیمت نیز از سوی دیگر معضلی است که در وهله نخست به فرهنگ خرید و مصرف مردم و نیز نظارت بیشتر متولیان امر باز می گردد.

با این حال می طلبد تا مسئولان امر اعم از واحدهای کنترل و نظارت زیر نظر شهرداری، نیروی انتظامی، دامپزشکی و بهداشت اکیپ های خاص را برای مقابله با این امر ایجاد کرده و از سویی مردم نیز سطح آگاهی خود را در خصوص غیربهداشتی بودن این مواد بالا ببرند. اما به نظر می رسد با وجود بازرسی های متعدد و نظارت هایی که در خصوص بهداشت مواد غذایی انجام می گیرد اما همچنان تخلفاتی در این حوزه وجود دارد که این امر می طلبد تا شهروندان در نحوه مصرف موادغذایی از رستوران ها تجدید نظر و دقت نظر بیشتری داشته باشند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار