کد خبر: 840303
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷
اساس فعاليت بيمه‌هاي کشاورزي خدمت به مردم است تا دولت بتواند در برابر‎ ناملایمات جوي و حجوم آفت‌ها، چتر حمايتي خود را بر سر کشاورزان خسارت ديده باز کند و مرحمی بر زخم‎هایشان باشد. با اينکه تاسيس بيمه‌ها قرار بود منجر به سهولت در خدمت رساني به مردم باشد، اما پرداخت‌هاي ديرهنگاه و عدم پوشش دهي مناسب حوادث و خسارات وارده به کشاورزان، بر درد آنها افزوده است. يکي از بارزترين نمونه‌هاي اين مشکل، عدم پرداخت مطالبات سال قبل کشاورزان لرستاني توسط صندوق بیمه است که هنوز خسارت قبلي پرداخت نشده، با افزايش سرما، خسارت ديگري به آنها وارد شده است.
ميترا شهبازي
سالهاست بيمه‌ها با ديرکرد در پرداخت خسارات وارده به کشاورزان، ديگر حمايتي از اين قشر زحمت کش‌ نمي‌کنند و فقط اسم خدمت رساني به مردم را به زور يدک مي‌کشند. در اين راستا از بدعهدي‌هاي صندوق‌هاي بيمه کشاورزي مي‌توان به خسارت وارد شده به کشاورزان لرستاني در سال گذشته اشاره کرد. هنوز جبران خسارت قبلي از سوي بيمه‌ها نشده بود که امسال نيز با وزش بادهاي سرد و کاهش شديد دما، باري ديگر به شهرستان دلفان از توابع استان لرستان خسارت وارد شد. فرشاد بابایی، مدیر جهاد کشاورزی دلفان با اشاره به اينکه اين سرما همچنان ادامه دارد و کارشناسان هنوز برآورد دقيقي از ميزان خسارات وارده ندارند، مي‌گويد:« سرما خیلی شدید بود و باز هم بخش کشاورزی از آن متضرر شده است. »

بدعهدي بيمه‌ها فقط کشاورزان را متضرر نمي‌کند

به گفته مسئولان استاني و مردم، صندوق‌هاي بیمه کشاورزی هنوز خسارات سال گذشته را پرداخت نکرده و همین باعث می‌شود که استقبال کشاورزان از بیمه کم شود. البته اين موضوع فقط يکي از زواياي پيامدهاي بدعهدي بيمه‌ها است. به طوري که در صورت بيمه بودن کشاورزان و وقوع حوادثي که کشاورزان از آن زيان مي‌بينند، کشاورزان مي‌توانند با کمک‌هاي دولتي باز روي پاي خودشان به ايستند و چرخ اقتصاد کشاورزي کشور را به حرکت درآورند. همچنين در همين راستا دولت نيز کمتر نياز به واردات محصولات غذايي پيدا مي‌کند. اما حالا با اين شرايط، نه تنها اشتغال بخش زيادي از جمعيت کشور تهديد مي‌شود بلکه اقتصاد مقاومتي نيز ناديده گرفته شده و وابستگي در بخش صنايع غذايي به کشورهاي همسايه افزايش مي‌يابد.

بنابراين با توجه به اين تفاسير، براي داشتن اقتصادي پويا و مقاوم در بخش کشاورزي اول از همه بيمه‌ها بايد به تعهدات خودشان عمل کنند تا مردم به سمت بيمه‌کردن محصولات‌شان ترغيب شوند. در همين راستا مدیر جهاد کشاورزی دلفان مي‌گويد: «بیمه برای بخش کشاورزی به عنوان نیازي ضروري محسوب مي‌شود. اما استقبال کشاورزان وقتی بیشتر می‌شود که خدمات بیمه بهتر باشد و در اسرع وقت مطالبات آنان پرداخت شود.»

معوقات کشاورزان روي هم تلنبار مي‌شود

سال 63 بود که بيمه کشاورزي به تصويب رسيد تا به عنوان یکی از راهکارهای نوین برای مقابله با خطرات احتمالی فعالیتهای کشاورزی و کاهش نتیجه نوسانات درآمدی کشاورزان عمل کند. بنابراين از آن سال به بعد، صندوقی تحت این عنوان و با هدف بیمه کردن انواع محصولات کشاورزی و دامی برای دستیابی به خودکفايي ملي در بانک کشاورزی شروع به فعالیت کرد. در حال حاضر بیمه محصولات کشاورزی تنها روش حمايتي مسئولان است که در صورت خسارت به بخش‌هاي کشاورزی، دام، طیور و آبزیان، مردم بتوانند غرامتی دریافت کنند و فعاليتشان را ادامه بدهند.

به گفته مسئولان لرستاني، سال گذشته کشاورزان اين استان استقبال خوبي از بيمه کردند و سطح تحت پوشش بیمه زراعت در استان لرستان حدود 75 هزار و 739 هکتار بود که طي تغييرات جوي نزدیک به 4 هزار و 370 هکتار آن خسارت ديد. بنابراين برآوردی که برای آن به عمل آمد حدود یک میلیارد و 165 میلیون تومان بود که تا به حال تنها 50 درصد آن محقق شده است. با توجه به همين موضوع مي‌توان فهميد نه تنها بيمه‌ها کمکي به بخش کشاورزي نمي‌کنند بلکه اقتصاد مقاومتي را هم ناديده‌ مي‌گيرند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار