مدیر طرح کارخانه فولاد شادگان مي گويد:« محل احداث پروژه در جنوب شرقی و35 كيلومتري شهرستان شادگان و درفاصله حدود 10 کیلومتری ازسربندر "بندرامامخمینی(ره)"و در زمینی به وسعت 6 کیلومتر مربع انتخاب شد.»
کریم رستمیزاده مي افزايد: «این پروژه شامل طراحی، ساخت، تهیه تجهیزات، نصب، راهاندازی و بهرهبرداری و آموزش برای 2 بخش احیای مستقیم و انباشت و برداشت و بخش ذوب و ریختهگری است.»
وي ادامه مي دهد:«طبق برنامه ريزي ها سالانه یک میلیون تن فولاد مذاب تولید و به صورت شمش با ابعاد 150 در 150 تا 200 در 200 میلیمتر عرضه وبراي ساخت میلگرد، تیرآهن، مفتول و دیگر محصولات نوردی به کارخانجات نورد سراسر کشورفرستاده میشود.»
همچنين طبق برنامه ريزي ها، این طرح با مشارکت 65 درصدی فولاد خوزستان و 35 درصدی سازمان توسعه ونوسازي معادن وصنايع معدني ايران ، اجرا واعتبار مورد نیاز آن نيز از محل قرارداد تامین مالی که بین دولت های ایران و چین منعقد شده بود تامين شد.
درحالي كه به گفته مدیر طرح کارخانه فولاد شادگان قراربود عملیات اجرایی واحد احیاء از اردیبهشتماه سال 86 و واحد فولادسازی از خردادماه سال 87 آغاز و درنیمه هاي اول سال 93و94 به بهرهبرداری برسند اما بروز برخي مشكلات موجب تاخير دراين روند شد.
اختلاف با سازمان محيط زيست
گزارشها نشان مي دهد از زمان كلنگ زني فولاد شادگان سازمان محيط زيست خوزستان به عنوان يكي از مدعيان اين پروژه، همواره شرط راه اندازي را رعايت تمامي استاندارهاي زيست محيطي اعلام كرد.
مدیرکل محیط زیست خوزستان دراين خصوص به "جوان "مي گويد:« از آنجا كه اين سازمان به عنوان متولي رعايت تمامي استاندارهاي زيست محيطي به شمار مي رود لذا تمامي طرح ها بايد درابتدا شرايط مورد نظر رارعايت كنند.»
احمدرضا لاهیجان زاده مي افزايد:«دربحث ساخت كارخانه ذوب آهن شادگان دو موضوع مهم مطرح بود يكي بحث ميزان استفاده از آب تالاب وديگري ميزان آلودگي وپساب ناشي از اين كارخانه بود كه آن زمان اعلام كردم براي گرفتن مجوز بايد اين دو موضوع حل شود .»
وي ادامه مي دهد:« از آنجايي كه كارخانه فولاد شادگان به 2000 مترمکعب آب در ساعت نياز داشت كه اين موضوع در درازمدت تاثير منفي برتالاب داشت واز طرفي فاضلابهاي توليدي نيز به اين مكان وارد مي شد لذا اين دوموضوع مورد اختلاف ما با مديران كارخانه بود كه تا كنون حل نشده است وطبق قانون بايد براي راه اندازي اين صنعت ختما موافقت سازمان محيط زيست دريافت شود.»
درپي اين اظهارات برخي از مسئولان استاني نسبت به آن واكنش نشان دادند كه مهمترين آنها نماينده مردم شادگان درمجلس شوراي اسلامي بود كه بارد اظهارات مدیرکل محیط زیست خوزستان به "جوان " مي گويد:« متاسفانه برخي از مسئولان استان نمي خواهند مشكل اقتصادي واشتغال دراين منطقه حل شود وبه همين خاطر نيز درمسير راه اندازي اين كارخانه سنگ اندازي مي كنند.»
حجت السلام مجيد ناصري نژاد مي افزايد:«بارها درجلساتي كه با اين مسئولان داشتم گفتم كه اگر بحث مقابله با آلودگي برايتان مهم است چراجلوي مزارع نيشكررا نمي گيرد كه هم با پسابهاي خودوهم با آتش زدن مزارع به شدت محيط زيست را آلوده مي كنند را نمي گيريد.»
وي ادامه مي دهد:«ازآنجا كه بحث بيكاري ازمهمترين دغه دغه هادر استان خصوصا دراين منطقه است لذا نبايد جلوي اينكار گرفته شود.»
برخي اختلافات درميان مسئولان برسرراه اندازي فولاد شادگان موجب شد تا استاندار خوزستان اعلام كند:« بايد براي اينكار تمام استانداردها رعايت شود چراكه هم حيات تالاب وهم كارخانه فولاد برلاي مردم منطقه از اهميت بالايي برخوردار است .»
غلامرضا شریعتی افزود :« برای توسعه کارخانه فولاد شادگان نمیشود وارد مرز تالاب شد زیرا اين اكوسيستم دارای اهمیت بالايي بوده وبايد همه براي حفظ آن تلاش كنيم .»
وي ادامه داد:«ازطرفي بحث اشتغال دراستان مي طلبد تا اين كارخانه هرچه زودتر به بهره برداري برسد.»
مشكلات كارخانه از زبان مدير عامل
بررسيها نشان مي دهد ، درحال حاضرفولاد شادگان علاوه بر مسائل محيط زيستي با مشكلاتي همچون ، بحث توسعه زمین ، مساله آب، برق و گازمورد نياز کارخانه، حمل و نقل مواجهه است.
مدیرعامل فولاد شادگان دراين خصوص به" جوان "مي گويد:« از آنجا كه اين كارخانه نياز به توسعه دارد لذا بايد بحث توسعه زمین و به تبع آن مساله آب، برق و گاز کارخانه كه جزء مهمترين الويت هاست حل شود.»
عباس تفضلي مي افزايد:«ازآنجا كه تا سال 1404 كارخانه فولاد شادگان بايد ظرفیت تولید خود را به ۳.۶ میلیون تن افزایش دهد لذا به همين منظور بايد میزان برق فعلی کارخانه از ۱۹۰ مگاوات،به چهار برابر افزایش پیدا کند و میزان آب فعلی موردنياز نیز باید از ۵۰۰ متر مکعب در ساعت،به چهار برابر افزايش پيداكند وهمچنین گازموردنياز نيز نياز به افزايش دارد،كه بايد حتما مورد توجه مسئولان قرار بگيرد.»
وي با اشاره به مشكل نبود حملونقل ريلي ادامه مي دهد:« خط آهن سر بندر ـ شادگان یکی از پارامترهای مهم در حمل و نقل است که قرار بود توسط کنسرسیوم فولاد شادگان، منطقه آزاد اروند، شرکت تراورس و ستاد اجرایی فرمان امام احداث شود اما تاکنون اين مهم اجرايي نشده است.»