کد خبر: 840204
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۰
علاقمندی اقشار مختلف جوامع به شهرنشینی و بهره مندی از امکانات موجود در شهرها، گاه از جمله دلایل تخطی از قانون و مقررات است؛

قوانینی که در راستای نظم دهی و توسعه همگون و متناسب زندگی انسان ها وضع شده و در این میان، صیانت از حق و حقوق شهروندان وظیفه شناس و قانون مدار را نیز، برعهده دارد؛ زیرا یکی از مواردی که قانون گذار تاکید ویژه ای بر آن داشته، احترام به حقوق دیگران و محترم شمردن حریم آنان است. در حوزه مدیریت شهری، شهرداری به عنوان نهادی که اداره امور مختلف شهردر حوزه وظایف آن تعریف شده، حفاظت و صیانت از حقوق حقه تمامی شهروندان را، برای خود فرض می داند؛ حال تفاوتی ندارد که این حق در خصوص تامین نیازها و مطالبات مشروع آنان باشد یا دفاع از حقوق پنهان آنان در حوزه های مختلف شهر.

ظهور پدیده حاشیه نشینی در شهرهای بزرگ ایران، در سال های اخیر شدت بیشتری به خود گرفته و تقریبا تمامی کلان شهرها و مراکز استان ها، به نوعی با این معضل دست به گریبان هستند. مهم ترین بارزه آن نیز، استفاده غیرقانونی از عرصه های عمومی و ملی است که بدون کسب مجوز، هدف ساخت و سازهای گاه غیراستاندارد و غیرفنی قرار می گیرند و علاوه بر ایجاد منظری زشت در نمای شهری، بستری برای ایجاد بحران در مواقع حوادث غیرمترقبه می شوند.

در این میان، یکی از وظایف تعریف شده برای مدیریت شهری، مقابله با همین پدیده است که در عین جلوگیری از ساخت وسازهای غیر مجاز، فضاهای حاشیه شهر را ساماندهی و مقاوم سازی کند تا ساکنین این محدوده ها، در مقابل حوادث غیرمترقبه نیز، از هرگونه خسارت مالی و جانی ایمن باشند. اما این امر، موضوع جلوگیری و پیشگیری از گسترش حاشیه نشینی و ساخت و ساز غیرمجاز را کمرنگ نمی کند. چرا که بی تفاوتی نسبت به این معضل، زمینه را برای افراد سودجو فراهم و آنان را به تملک زمین های ملی یا تحت تملک شهرداری و حتی دیگر افراد ترغیب می کند؛ چرا که به زعم آنان، دیگر نهادی یارای مقابله با این نوع از قانون شکنی را ندارد!

شهرداری تبریز، اولین و تنها شهرداری کشور است که برنامه های متقن و ریشه داری را برای ساماندهی و مقابله با مشکل حاشیه نشینی دارد؛ احداث هزار واحد مسکن مقاوم و انتقال بخشی ازساکنین حاشیه نشین شمال شهر به این واحدها، تشویق به مقاوم سازی ساختمان های غیر مجاز احداث شده با اعطای پروانه ساختمانی و تسهیلات مربوط به آن، اقداماتی است که شهرداری به عنوان سیاست های کاربردی خود درساماندهی حاشیه نشینی در پیش گرفته است. با این همه، هنوزهم در گوشه و کنارشهر، عده ای هستند که با تصاحب زمین های شهرداری یا اراضی ملی و حصارکشی به دور آن، در صدد بهره برداری شخصی برآمده اند و زمانی که برخورد قانونی با آنان صورت می گیرد، با بازیچه قرار دادن عواطف و احساسات انسان دوستانه دیگر شهروندان، ازآب گل آلود ماهی می گیرند و متاسفانه، تعدادی از رسانه ها نیز، آب به اسیاب این فرصت طلبان ریخته و بجای فرهنگ سازی برای پیشگیری از پدیده ای که بستر بسیاری از آسیب های اجتماعی است، در راستای ترویج آن، گام برمی دارند.

به راستی آیا شهروندانی که با پرداخت عوارض و حقوق معین خود به شهرداری در توسعه و پیشرفت شهر سهیم هستند، در این باره مورد ظلم واقع نمی شوند؟ آیا با پشتیبانی از سازندگان بناهای غیرمجاز و آلونک سازها، در حق شهروندان واقعی، اجحافی صورت نمی گیرد؟ این موضوع، روی دیگر سکه است که متاسفانه مغفول مانده و در لابلای هیاهوی دروغین و به ظاهرمظلومانه فرصت طلبان گم شده است!

طبق قوانین شهرسازی، برای ساختن یک بنای مسکونی یا تجاری، کسب مجوز با پرداخت عوارض تعیین شده، صورت می گیرد و این مبالغ دریافتی هم، همان سرمایه شهرداری است که از آن برای ارائه خدمات مختلف به شهر وشهروندان، استفاده می شود. افرادی که یک شبه باخشکه چینی یا احداث حصاری بی پایه به دور یک زمین، آن را به تملک خود در می آورند و درکنار آن، از رقت قلب شهروندان نوعدوست تبریزی، برای نیل به هدف خود استفاده ابزاری می کنند، طبیعتا و مسلما جایگاهی در جمع شهروندان قانون مدار و با فرهنگ تبریزی ندارند. نمونه ای از این موضوع، چندروز پیش در شهرک اندیشه اتفاق افتاد که افراد متعرض، ادعای اسکان در یک چاردیواری بدون سقف، آن هم در دمای منفی 10درجه را داشتند و زمانی که شهرداری منطقه 7 با اعلام شهروندان ساکن در آن محدوده، نسبت به تخریب دیوارهای ظاهری آنجا اقدام کرد، در سایه شیطنت رسانه ها، موضوع ابعادی غیرواقعی پیداکرد و هدف منطقی شهرداری منطقه، در هاله ای از غوغای پوشالین فضای مجازی و رسانه ای، نادیده گرفته شد.

بر همین اساس، روی دیگر سخن، با رسانه هایی است که با هدف اشاعه اصول صحیح دینی، اجتماعی وفرهنگی در عرصه خبررسانی حضور یافته اند و اولین وظیفه آنان، ترغیب و تشویق شهروندان به رعایت قوانین و مقررات زندگی شهری است.

شهروندان فهیم و قانونمند تبریزی، همواره در چنین مواردی، پشتیبان قانونگذاران و عاملان به قانون هستند؛ چرا که بهتر از همه می دانند هر گونه عملی در زمینه مقابله با فعالیت های افراد رند و فرصت طلب، در راستای حفظ حقوق و تقدیر از احترام به قانون از سوی آنان است.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر