کد خبر: 840198
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱
چند سالي است در فضاي سياسي كشور مد شده است كه گفتمان شما براي انتخابات چيست؟ رقيب چه گفتماني دارد؟ آيا رقابت گفتماني امكان دارد يا ارائه برنامه به مردم نيز لازم است؟
دکتر عبدالله گنجی
گفتمان دولت‌ساز يا دولت گفتمان‌ساز؟اگر جريان يا فردي بتواند گفتمان خود را در عرصه اجتماعي هژمون نمايد به صورت طبيعي مي‌تواند بدون ارائه برنامه، گفتمان رقيب را به چالش بكشاند و انسداد آن را رقم بزند، اما رسيدن به قدرت از طريق گفتمان براي جريان مستقر بسيار سخت است. تجربه سال‌هاي گذشته نشان مي‌دهد كه برخي گفتمان‌ها موفق به دولت‌سازي شده‌اند. دال‌هاي تهي كه خاتمي (قانو‌ن‌گرايي- آزادي)، احمدي‌نژاد (عدالت) و روحاني (اعتدال) برگزيدند، دقيقاً منطبق بر اعتراض اجتماعي به وضع موجود بود و جنبه‌هاي كرداري گفتمان در جامعه لمس مي‌شد. اما جرياني كه در قدرت مستقر است به دو دليل نمي‌تواند خالق گفتمان باشد؛ اول اينكه بايد كارنامه ارائه دهد و چون خود مستقر بوده است، نمي‌تواند مجدداً دست به توليد گفتماني بزند كه عليه خود (وضع موجود) باشد.

اگر گفتمان اوليه جريان مستقر اعتبار اجتماعي داشته باشد با ارائه  كارنامه كارآمد قابل بازسازي است در غير اين صورت توليد گفتمان جديد به معني عبور خاموش از كارنامه منفي خود و روي‌آوري مجدد به شعار است، دوم اينكه دولت مستقر دولت همه ملت است و تلاش مي‌نمايد طوري مشي نمايد كه  همه سلايق، گرايش‌ها و نخبگان را به خود جلب نمايد. رئيس‌جمهور مستقر خود را در تراز ملت مي‌بيند و امكان توليد گفتماني كه بتواند همه سلايق ملت را پوشش دهد، وجود ندارد، به طور مثال رئيس‌جمهور قبلي با گفتمان عدالت به ميدان آمد و اين گفتمان حتي در دور دوم نيز از اعتبار اجتماعي برخوردار بود، اما در ادامه كار، مردم كارنامه مي‌خواستند و دولت براي جلب همه سلايق به اشتباه به سراغ گفتمان رفت؛ گفتماني كه مخدوش بود، به اين معني كه از كورش تا مهدويت، از اسلام ناب تا مكتب ايراني، از جهانشمولي اسلام تا اينكه «دوران حاكميت يك دين بر جهان گذشته است» را در خود داشت و اينچنين شد كه هم گفتمان مخدوش بود و هم كارنامه بعد از سال 91 قابل دفاع  نبود، اما تجربه تاريخي نشان مي‌دهد جريان‌هايي كه با گفتمان به ميدان مي‌آيند، پس از پيروزي و استقرار، گفتمان‌ را رها و به ساختار و تشكيلات مي‌انديشند.

نتيجه اين امر به جاي احزاب دولت‌ساز به دولت‌هاي حزب‌ساز (كارگزاران، مشاركت و يكتا) تبديل مي‌شود و هويت مديران مستقر در فرداي پس از قدرت با تشكيلات نوظهور هويت‌يابي مي‌شوند. بنابراين اكنون كه به سمت انتخابات مي‌رويم جريان مستقر از توليد گفتمان عاجز است. نه اعتدال موضوعيت اجتماعي دارد و نه گفتمان جديدي توانايي ظهور دارد. جريان مستقر فقط مي‌تواند با كارنامه كه زبان كاركردي گفتمان محسوب مي‌شود، رأي بياورد اما جريان رقيب راحت مي‌تواند دست به توليد گفتمان بزند. اگر شرط توليد گفتمان مطالعه وضع موجود و شناخت عطش اجتماعي است،  جريان بيرون از قدرت راحت‌تر مي‌تواند گفتمان سلبي و ايجابي خود را سامان دهد. بنابراين مي‌توان انتخابات آينده را جدال «گفتمان» با «كارنامه» دانست و جنبه‌هاي سلبي كارنامه خود مرزهاي هويتي گفتمان رقيب را بازسازي مي‌نمايد و در ذهن اجتماع مي‌نشاند.

اگر اعتدال رمز انفعال، ناكارآمدي و زمينگيري دولت در داخل، غرب و منطقه شده است، لاجرم دال مركزي گفتمان رقيب «انقلابي‌گري» خواهد بود. عناصر اصلي اين گفتمان به صورت طبيعي عمل انقلابي، نفي فساد، نفي اشرافيت و ارتقاي غرور ملي است. نشست روز پنج‌شنبه جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي نشان داد قدرت بازسازي نيروي انساني و گفتمان وجود دارد و اگر اين جريان بتواند با انقلابي‌گري بر رقيب غلبه نمايد، نشانگر باور اجتماعي به حل مشكلات از طريق حاكميت انقلابيون است. زبان كاركردي گفتمان انقلاب اسلامي نيز نمادهاي برجسته‌اي دارد كه كارآمدي آن را ثابت مي‌كند. قله‌هاي كارآمدي انقلاب اسلامي توسط انقلابي‌ها درنورديده شده است كه مي‌توان به شهرياري (هسته‌اي)، تهراني‌مقدم (موشكي)، كاظمي آشتياني (سلول‌هاي بنيادين) و ... اشاره كرد. گفتمان انقلاب اسلامي همچنان داراي توان رقابت با كارنامه فساد، اشرافي‌گري و ميلياردرهاست. آن را دست‌كم نگيريم.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
1
0
جناب گنجی انتخابات اینده "گفتمان با
کارنامه باشد."مردمان ما چقدر اشنائی با امار وارقام دارند "تا صحت وسقم امارهائی که خیلی از انها را فقط کارشناسان مربوطه در همان حوزه
می توانند تشخیص دهند"که این امار
ها جعلی و ساختگی بوده و یا حقیقی می باشند"را در کارنامه کاری خود "به خورد مردم بدهند"ومردم هم متوجه کارائی واقعی فرد منتخب بشوند؟
عزت اللهی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
0
0
حتمافردی انقلابی؛مومن، اهل اقدام وعمل ؛ دشمن فساداشرافی میتواند از هرتفکر وخطی؛؛هم بردلهای مردم ؛ وهم بر این کشور به بهترین وجه حکومت کند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
0
0
این گفتمانها بنظر شما آقای گنجی وقتی کارگران پلی اکریل ودی ام تی اصفهان وبسیاری از کارخانجات دیگر 8 ماه از حقوق ماهیانه اشان که حق اولیه انهاست محرومند محلی از صحبت دارد ...
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
0
0
همینطور است کف خواسته انقلاب اسلامی تشکیل جمهوری اسلامی بود و قله ان اتصال به انقلاب مهدی (عج) است و در این بازه زمانی دولتها با گفتمان های گوناگون می ایند و می روند وانچه می ماند خدمت به این مردم شریف و وفادار به انقلاب است و کسانی می توانند پرچم انقلاب اسلامی را به دستان حضرت مهدی (عج) برسانند که پشت سر ولایت فقیه انقلابی باشند و انقلابی خدمت کنند و البته بدیهی است (ابتدا مشخص نبود) که این دولت کنونی فاقد چنین خصوصیتی است
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
1
0
دولتی با روحیه اشرافیگری و وزرای میلیاردی
دولتی که در این چهارسال فقط بدنبال بزک امریکا بود
دولتی که میگوید ما ترامپیسم نمی خواهیم بلکه اوباما یسم می خواهیم
دولتی که در این چهار سال یک بار هم کلمه استکبار را بکار نبرد
دولتی که بدنبال انحراف (بازتعریف) در مفاهیم انقلاب اسلامی بود و کربلا را درس مذاکره می دانست
دولتی که در نظر داشت "ما نمی توانیم" را با قرمه سبزی کم کاری به خورد جوانان مومن و انقلابی بدهد
دولتی که لیبرالیسم را با اسلام انقلابی مخلوط کرده بود وبدنبال جمهوری لیبرال اسلامی بود
دولتی که شرکت در پارتی مختلط در منزل سفیر را رمز موفقیت خود می دانست
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار