کد خبر: 840191
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
اقدام عليه دولت دمشق به‌بهانه داعش در دستور كار قرار گرفت
سياست‌هاي دولت ترامپ در مورد سوريه اكنون به صورت جدي و متفاوت از آن چيزي كه او وعده كرده به اجرا در مي‌آيد و به سمت تقابل با مسكو پيش مي‌رود.
سياست‌هاي دولت ترامپ در مورد سوريه اكنون به صورت جدي و متفاوت از آن چيزي كه او وعده كرده  به اجرا در مي‌آيد و به سمت تقابل با مسكو پيش مي‌رود. تنها دو روز پس از اعلام رسمي پنتاگون مبني بر عدم همكاري با مسكو عليه تروريست‌ها در سوريه، رئيس ستاد مشترك امريكا گفت كه واشنگتن همه گزينه‌ها را براي مقابله با داعش در سوريه بررسي مي‌كند. سخنگوي كاخ سفيد نيز گفته است كه برخي كشورهاي منطقه متعهد شده‌اند، هزينه ايجاد منطقه امن در سوريه را بپردازند؛ اقدامي كه مسكو به شدت با آن مخالف است. وزيرخارجه روسيه روز پنج‌شنبه در سخناني تأكيد كرد كه ايجاد منطقه امن تنها با موافقت دمشق امكان عملي شدن دارد.

به گزارش «جوان»، در شرايطي كه روسيه و ايران در ژنو پاي ميز مذاكره نشسته‌اند، جبهه عربي-غربي تحركات جديدي را براي سوريه آغاز كرده است كه يك گام به سمت رويارويي با روسيه در سوريه نزديك شده‌اند. مقامات كرملين بارها هشدار داده‌اند بحران سوريه راه‌حل نظامي ندارد و تنها راهكار ديپلماتيك چاره كار است اما واشنگتن بدون توجه به چنين هشدارهايي، طرح‌هاي نظامي را در دست بررسي دارد. رئيس ستاد مشترك ارتش امريكا از طرح جديد واشنگتن براي مقابله با گروه تروريستي داعش خبر داد و گفت كه همه گزينه‌ها براي مقابله با اين گروه روي ميز است. ژنرال ژوزف دانفورد، رئيس ستاد مشترك ارتش امريكا پنج‌شنبه شب در نشستي در يكي از پژوهشكده‌هاي واشنگتن اعلام كرد كه طرح وزارت دفاع اين كشور براي شكست داعش محدود به مرزهاي سوريه و عراق نخواهد بود و با خطري كه افراط‌گرايان در تمام جهان به وجود آورده‌اند، مقابله مي‌كند.

به گزارش خبرگزاري رويترز، ژوزف دانفورد گفت: «اين خطر از سوي گروه‌هاي تندرو مانند القاعده به وجود مي‌آيد و قرار است به صورت پيش‌نويس در روز دوشنبه ارائه شود.» دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريكا در سخنراني‌هاي تبليغاتي خود بارها گفته بود كه اولويت دولتش مقابله با داعش خواهد بود. دانفورد در ادامه سخنان خود تأكيد  كرد: «زماني كه گزينه‌هاي مختلفي پيش روي رئيس‌جمهور امريكا مي‌گذاريم به خطرات موجود در سراسر جهان توجه داريم.» وي گفت كه پيش‌بيني دولت امريكا از حضور نزديك به 45 هزار نيروي خارجي از قريب به 100 كشور جهان در بين اعضاي داعش حكايت دارد. براساس اين طرح احتمال اعزام نيروهاي زميني امريكا به سوريه نيز مطرح است. طرح جديد امريكا پس از آن اعلام شد كه جف ديويس، سخنگوي پنتاگون چهارشنبه گذشته براي اولين بار رسماً اعلام كرد كه واشنگتن در حال حاضر قصد ندارد همكاري خود را با روسيه در سوريه فراتر از وضع كنوني گسترش دهد. مقامات مسكو در سال‌هاي گذشته در سخنراني‌هاي متعدد بر اين نكته تأكيد كرده‌اند كه اعزام نيروي زميني به سوريه نه تنها كمكي به حل بحران سوريه نمي‌كند بلكه به تشديد درگيري‌ها در اين كشور منجر مي‌شود.

به نظر مي‌رسد طرح جديد ضد تروريستي امريكا برنامه‌ريزي شده و هماهنگ با متحدان منطقه‌اي اين كشور است. هفته گذشته عادل الجبير، وزيرخارجه عربستان سعودي هم در سخناني مدعي شد اين كشور آماده مشاركت با امريكا در راستاي اعزام نيروي نظامي به سوريه است. در هفته‌هاي اخير تحركات امريكا براي ايجاد جبهه‌بندي جديد در منطقه افزايش يافته است و سفر اخير جيمز ماتيس، وزير دفاع امريكا به كشورهاي عربي در اين راستا انجام شده است.
ادعاي امريكا براي مبارزه با تروريست‌هاي داعش درحالي است كه در سال‌هاي اخير اخبار و اسناد زيادي از همكاري امريكا با داعش در عراق و سوريه و كمك‌هاي تسليحاتي به اين گروه تكفيري منتشر شده است. امريكا و متحدانش درحالي سوداي مداخله نظامي در سوريه را دارند كه حملات ائتلاف ضد داعش به رهبري واشنگتن در دو سال اخير، ناكارآمد بوده و توانسته تروريست‌ها را متوقف كند. حتي بر اساس گزارش‌هاي اعلام شده از سوي دولت‌هاي عراق و سوريه، جنگنده‌هاي ائتلاف به جاي مواضع داعش، غيرنظاميان و زيرساخت‌هاي اين كشورها را مورد هدف قرار داده‌اند. طرح ضدتروريستي ترامپ در شرايطي است كه نيروهاي امريكا در مسير عمليات آزادسازي موصل از دست داعش در عراق كارشكني كرده و تلاش مي‌كنند تكفيري‌ها را از اين منطقه فراري دهند.
  
ايجاد منطقه امن در سوريه
به نظر مي‌رسد، پيشروي نيروهاي مقاومت در سوريه و دست برتر روسيه در اين كشور رئيس‌جمهور جديد امريكا را به بازخواني جديدي از تحولات سوريه واداشته است. پس از آنكه دونالد ترامپ در سخناني از طرح ايجاد منطقه امن در سوريه حمايت كرد، شان اسپايسر سخنگوي كاخ سفيد ديروز در سخناني از تعهد رهبران برخي از كشورها براي حمايت مالي از طرح دونالد ترامپ در خصوص ايجاد «مناطق امن» در سوريه خبر داد. به گزارش الجزيره، شان اسپايسر در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «در صورتي كه اخبار مذاكرات دونالد ترامپ با رهبران برخي از كشورها را دنبال كرده باشيد، متوجه شده‌ايد كه مسئله مناطق امن در سوريه در اكثر اين مذاكرات بررسي شده است.» پيشتر ترامپ از قصد خود براي ايجاد مناطق امن در سوريه با هدف ممانعت از خروج آوارگان سوري از كشورشان خبر داده بود.
تلاش براي ايجاد منطقه امن در سوريه مي‌تواند به درگيري مستقيم با روسيه منجر شود؛ چيزي كه مقامات سابق امريكايي بارها نسبت به آن هشدار داده‌اند و حتي ژوزف دانفورد سال گذشته ميلادي گفته بود اين اقدام ممكن است به درگيري با مسكو و جنگ جهاني سوم ختم شود. سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه روز پنج‌شنبه بار ديگر به ايجاد منطقه امن در سوريه واكنش نشان داد و با اعلام اينكه مسكو همچنان در انتظار جزئيات اجرايي اين طرح است، گفت: «از نظر ما، هرگونه ايده مشابهي مانند اينكه مربوط به ارض سوريه مي‌شود، به هماهنگي با دولت آن كشور نياز دارد، در غيراين‌ صورت، اجراي آن كار سختي خواهد بود.» باراك اوباما، رئيس‌جمهور سابق امريكا اجراي اين دستور را مقدمه ورود به جنگ سوريه مي‌دانست و به همين دليل آن را رد مي‌كرد. اوباما همچنين از امكان درگير شدن هواپيماهاي امريكا و روسيه بر فراز سوريه هراس داشت و به همين منظور تا واپسين روزهاي رياستش در كاخ سفيد و به رغم درخواست مكرر متحدانش از امضاي چنين فرماني خودداري كرد.
  
قطعنامه جديد عليه دمشق
علاوه بر طرح‌هاي خطرناك امريكا و متحدانش براي بحران سوريه، فشارهاي بين‌المللي عليه دولت سوريه نيز افزايش يافته است. شوراي امنيت سازمان ملل درصدد است قطعنامه‌اي را براي اعمال تحريم‌هاي جديد عليه دولت سوريه تصويب كند كه اضافه كردن نام 11 تن از فرماندهان و مسئولان اين كشور از جمله بشار اسد به ليست سياه سازمان ملل در آن گنجانده شده است. به گزارش اسكاي نيوز، يك ديپلمات مستقر در نيويورك پنج‌شنبه شب فاش كرد، براساس اين قطعنامه، فروش هليكوپتر به دولت سوريه ممنوع شده و 10 نهاد دولتي يا مرتبط با دولت در ليست سياه مربوط به ساخت و استفاده از سلاح‌هاي شيميايي و موشك‌هاي حامل اين سلاح‌ها گنجانده مي‌شوند. اين قطعنامه همچنين بر ضرورت بلوكه كردن اموال افراد و نهادهاي مذكور و همچنين ممانعت از سفر آنها به تمام كشورهاي عضو سازمان ملل تأكيد دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار