کد خبر: 840188
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
زمينه‌سازي براي ورود حشدالشعبي
عراقي‌ها با كنترل فرودگاه موصل، در حال پيشبرد عمليات در منطقه غربي اين شهر هستند. همزمان نيروي هوايي عراق بر اساس فرماني كه نخست وزير در هماهنگي با دولت سوريه صادر شده، براي اولين بار تروريست‌هاي داعش را در خاك سوريه هدف قرار داد.
يك منبع آگاه در وزارت امور خارجه سوريه براي اولين بار تأييد كرد كه نيروي هوايي عراق هماهنگ با دولت سوريه به مواضع گروه تروريستي داعش در داخل خاك سوريه حمله كرده است. زمان و مكان اين حمله مشخص نيست ولي روز پنج‌شنبه با ورود عراقي‌ها به مرحله جديد عمليات عليه داعش در غربي موصل، حيدر العبادي طي فرماني به نيروي هوايي عراق اجازه داد، تروريست‌هايي را كه از مناطق غربي موصل به خارج سوريه متواري مي‌شوند در داخل خاك سوريه هدف قرار دهد. نخست وزيرعراق در فرماني هشت ماده‌اي ضمن اينكه نيروهاي عراقي را موظف كرده در جريان عمليات آزاد‌سازي موصل در حفظ جان غيرنظاميان بكوشند، در بند هشتم گفته است: «ما درصدد هستيم تروريست‌هايي كه مي‌خواهند مردم كشور ما را به قتل برسانند در هر مكاني مورد هدف قرار دهيم، بنا بر اين دستورات لازم را خطاب به فرماندهي نيروي هوايي در زمينه مورد هدف قرار دادن مواضع داعش در شهر حصيبه و بوكمال واقع در خاك سوريه صادر كرديم چرا كه داعشي‌ها از اين مناطق عمليات‌هاي تروريستي اخير در بغداد را هدايت مي‌كردند.» پيش از اين، احمد الاسدي، سخنگوي نيروهاي مردمي عراق، در آخرين روزهاي اكتبر 2015 اعلام كرده بود نيروهاي مردمي در هر جايي كه امنيت ملي عراق در خطر باشد حضور خواهند يافت. هر چند هنوز مشخص نيست كه حشدالشعبي در تعقيب داعش وارد خاك سوريه خواهد شد يا نه، ولي عمليات هوايي ارتش عراق مي‌تواند پيش‌زمينه چنين عملياتي باشد. اين در شرايطي است كه عمليات عراقي‌ها در غربي موصل كه از يك‌شنبه قبل شروع شده بود، از روز پنج‌شنبه وارد مرحله جديدي شد. به گزارش اسكاي نيوز، نيروهاي عراقي روز پنج‌شنبه توانستند پس از درگيري شديد با تروريست‌هاي داعش كنترل فرودگاه موصل را به دست بگيرند.

تلويزيون دولتي عراق صحنه‌هايي از تصرف فرودگاه استراتژيك موصل را پخش كرده كه در آن سربازان ارتش عراق با علامت پيروزي، پرچم اين كشور را بر فراز ساختمان مركزي فرودگاه برافراشتند؛ ساختماني كه بر اساس گزارش دويچه‌وله، البته ويرانه‌اي بيش از آن باقي نمانده است. نيروهاي پليس فدرال عراق همچنين از ديروز پيشروي‌ها به سمت اولين محله‌هاي بخش غربي شهر موصل را آغاز كردند. سرلشكر ستاد «سامي العارضي» فرمانده ويژه عمليات مبارزه با تروريسم ارتش عراق اعلام كرد كه نيروهاي مبارزه با تروريسم پايگاه «الغزلاني» و روستاي «تل‌الريان» هم در جنوب غرب موصل را آزاد ساخته و وارد منطقه «المأمون» شدند. عراقي‌ها توانستند كنترل كامل بيمارستان الالماني در سمت راست اين شهر را نيز در اختيار بگيرند. عراقي‌ها همچنين در همان ساعات اوليه عمليات در غرب موصل توانستند منطقه «المحلبيه» را تحت كنترل خود بگيرند؛ منطقه‌اي كه «ابو كاظم المياحي»، يكي از فرماندهان نيروي «بسيج مردمي» ( «حشد‌الشعبي) در گفت‌وگو با فارس آزاد‌سازي آن را به معني به معناي قطع شاهرگ ارتباطي داعش در غرب موصل توصيف كرده است. با تشديد شكست‌هاي داعش در غرب موصل، اين گروه براي اولين بار، ليستي از دهها تن از عناصر خود طي سه –چهار روز گذشته از خطوط مقدم نبرد متواري شده‌اند را منتشر كرد تا پست‌هاي بازرسي و نقاط ارتباطي داعش آنها را دستگير كنند. موازي با عمليات نيروهاي ضدتروريسم عراق در غرب موصل، نيروهاي «حشدالشعبي» هم عمليات آزادسازي منطقه «تل الزلط» واقع در شرق شهر «تلعفر» در استان نينوا را كليد زدند. حشد الشعبي مسئوليت آزادسازي اين منطقه در استان نينوا را بر عهده دارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار