کد خبر: 840185
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
گفت‌و‌گوي «جوان» با محمد خزاعي و عباس رافعي درباره درخواست بودجه 58 ميلياردي براي برگزاري جشنواره فيلم فجر
يکي از نمايندگان کميسيون فرهنگي مجلس در برنامه سينما دو از تقاضاي سازمان سينمايي براي اختصاص بودجه 208 ميليارد توماني براي سال آينده اين سازمان سخن گفته است.
جواد محرمي
يکي از نمايندگان کميسيون فرهنگي مجلس در برنامه سينما دو از تقاضاي سازمان سينمايي براي اختصاص بودجه 208 ميليارد توماني براي سال آينده اين سازمان سخن گفته است. احسان قاضي‌زاده‌هاشمي به اين اشاره کرده که سازمان سينمايي فقط 58 ميليارد تومان براي برگزاري دو جشنواره ملي و بين‌المللي فجر تقاضا کرده است؛ رقمي که بزرگي آن عجيب به نظر مي‌رسد و معلوم نيست با چه منطقي مطرح شده است.

جشنواره فيلم فجر در سال‌هاي اخير با شفافيت مالي مناسبي همراه نبوده است. وزير ارشاد در نشست خبري اخير خود در پاسخ به يک خبرنگار در اين‌باره گفته بود: «من يک ابلاغيه به سازمان سينمايي داده‌ام تا درباره همه اقدامات مالي و حتي غيرمالي جشنواره فيلم فجر، شفاف‌سازي کنند.»
«جوان» نظر محمد خزاعي، دبير اسبق جشنواره فيلم فجر را در اين‌باره جويا شد: «من فکر مي‌کنم آقايان اين رقم را براي برگزاري همه جشنواره‌هاي وزارت ارشاد پيشنهاد داده‌اند که با اين فرض هم بايد گفت رقم پيشنهادي به کميسيون فرهنگي بسيار بالاتر از هزينه همه جشنواره‌هاي ارشاد است. اين در حالي است که جشنواره فيلم فجر از اسپانسر هم براي برگزاري استفاده مي‌کند و حدود 7 تا 8 ميليارد تومان هم از اين طريق درآمدزايي دارد.»
  
ما فقط 5 ميليارد بودجه داشتيم
خزاعي درباره شفافيت بودجه‌هاي اختصاصي به جشنواره فيلم فجر نيز توضيح داد: «ما خودمان براي برگزاري جشنواره فجر سي‌ام که بخش ملي و بين‌المللي‌اش با هم برگزار مي‌شد، حدود 5 ميليارد تومان هزينه کرديم و همان سال حدود پنج روز پس از برگزاري جشنواره سازمان بازرسي کل کشور ورود کرد و تمام اسناد و مدارک مالي بررسي شد و در نهايت يکي از نماينده‌هاي سازمان زنگ زد و به ما گفت که بهترين و شفاف‌ترين جشنواره فجر را برگزار کرده‌ايم و از اين بابت از ما تشکر کرد. در واقع وزارت ارشاد بايد در هر دوره پاسخگوي هزينه‌کردهاي جشنواره باشد. گفته‌اند 58ميليارد براي برگزاري جشنواره مي‌خواهيم اما اين رقم بايد در بخش توليد فيلم يا زيربناهاي سخت‌افزاري و نرم‌افزاري سينما هزينه شود. مگر جشنواره چقدر هزينه دارد.»

تهيه‌کننده فيلم سينمايي امپراطور جهنم که فيلم راهبردي و منطبق با مسئله روز او به دليل نگاه غلط مديران سينمايي دولت يازدهم از حضور در جشنواره فجر ناکام ماند با اشاره به برگزاري امسال جشنواره فيلم مقاومت که خود دبيري آن را بر عهده داشت، خاطرنشان کرد: «براي جشنواره مقاومت که ما حدود 80 مهمان خارجي داشتيم، فقط 3 ميليارد تومان هزينه کرديم و اين در حالي بود که آقاي ايوبي به ما خرده مي‌گرفت که چرا اينقدر زياد هزينه شده است. جالب است که ايشان اخيراً گفته‌اند که چرا به داوران خارجي گير نمي‌دهند و متوجه نيستند که جشنواره ملي با بين‌المللي تفاوت دارد و هر يک اقتضائات خاص خود را دارد. ايشان فکر مي‌کنند هنر هم مانند ديپلماسي خارجي است.»
خزاعي به نامه اعتراض‌آميزي که پيش از جشنواره فجر خطاب به ايوبي نوشته بود هم اشاره و خاطرنشان کرد: «در آن نامه من شخص رئيس سازمان سينمايي را خطاب قرار داده بودم، اما ايشان بنده را به هيئت انتخاب جشنواره ارجاع دادند و پاسخ من را ندادند و به اصطلاح فرافکني کردند، در صورتي که من به سياست‌هاي سينمايي و مديريت غلط آن اعتراض داشتم. چگونه فيلم فاخر امپراطور جهنم را کنار مي‌گذارند و ادعاي ساخت 10 فيلم در سال دارند؟ معلوم است که با اين سياست‌ها قرار است چه فيلم‌هاي فاخري ساخته شود.»

وي افزايش بودجه سينمايي را مطلوب مي‌داند، اما اينکه چه افراد، سياست‌ها و افکاري اين بودجه را مديريت کنند، مسئله اصلي است چون بالا رفتن بودجه در صورت ادامه سياست‌هاي اشتباه و ضدملي سبب‌ساز بيشتر شدن مشکلات خواهد شد.»
  
فکر ناسالم رانت مي‌سازد نه فيلم فاخر
«جوان» در گفت‌و‌گو با عباس رافعي هم پيشنهاد 35‌ميليارد توماني بودجه براي ساخت فيلم فاخر را مطرح کرد و اين فيلمساز عنوان کرد: «حتي اگر هزار ميليارد هم دست نابخردان و ناکارآمدان داده شود، فيلم فاخر ساخته نمي‌شود بلکه خرج سفرهاي اروپايي آقايان مي‌شود. سفر اخير مديران سينمايي به جشنواره برلين چه نتيجه‌اي براي سينماي ايران دارد؟ آيا براي ساخت فيلم فاخر به برلين رفته‌اند؟ فيلم فاخر با پول و سفر اروپايي ساخته نمي‌شود بلکه با فکر فاخر و هنرمند فاخر ساخته مي‌شود. سينماي فاخر بدون فکر راهبردي نتيجه‌اي جز رانت‌خواري ندارد.»
به گزارش «جوان»، سازمان سينمايي در حالي خواهان چند برابر شدن بودجه اين سازمان شده است که در جشنواره فجر امسال حتي در بخش بليت‌فروشي هم نتوانست به طرز شايسته‌اي پاسخگوي علاقه‌مندان سينما باشد و يکي از بدترين مديريت‌هاي جشنواره را در بخش اجرايي به نام خود ثبت کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار