کد خبر: 840175
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱
معاون آبخيزداري سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور با بيان اينكه 450 شهر و 8 هزار و 650 روستا و آبادي ايران در معرض تهديد سيل هستند، اعلام كرد بيش از 3 هزار و 500 سيل در 20 سال اخير به وقوع پيوسته است.
دكتر پرويز گرشاسبي در شوراي اداري منابع طبيعي و آبخيزداري استان گيلان، آبخيزداري را مديريت منابع زيست‌محيطي يك آبخيز دانست و با تأكيد بر لزوم مديريت جامع حوزه آبخيز اظهار كرد: مديريت جامع حوزه آبخيز به فرايند شناخت، برنامه‌ريزي، سياستگذاري و تنظيم يك مجموعه اقدامات در ارتباط با حفظ و احياي منابع پايه و بهره‌برداري معقول از منابع طبيعي در يك حوزه آبخيز بدون اثرات زيانبار در محيط اطلاق مي‌شود.

وي با اشاره به تهيه و تدوين مدل اجرايي مديريت جامع حوزه‌هاي آبخيز در آبخيزهاي الگو عنوان كرد: يكي از ابزارهاي مهم براي اعمال سياست‌هاي سازمان در سطح ملي، ايجاد وحدت رويه براي اجرايي شدن آن است. بنابراين مدل الگويي مديريت جامع حوزه‌هاي آبخيز توسط كميته راهبري سازمان در بهمن ماه سال 94 تصويب و ابلاغ شد.

گرشاسبي، حوزه‌هاي آبخيز در قلمرو فرسايش آبي را حدود 125 ميليون هكتار و حوزه‌هاي آبخيز بياباني در قلمرو فرسايش بادي را 32 ميليون هكتار در كشور دانست و گفت: متوسط فرسايش آبي سالانه معادل 16/7 تن در هكتار و خسارت اقتصادي ناشي از فرسايش خاك بيش از 10 ميليارد دلار در سال است.

وي با بيان اينكه 450 شهر و 8 هزار و 650 روستا و آبادي ايران در معرض تهديد سيل هستند، اضافه كرد: بيش از 3 هزار و 500 سيل در 20 سال اخير با متوسط خسارت هر سيل 400 ميليارد ريال به وقوع پيوسته است.

معاون آبخيزداري، امور مراتع و بيابان سازمان جنگل‌ها، ضعف برنامه منسجم بين بخشي، ضعف مشاركت مردم در برنامه‌ريزي‌ها و كم‌توجهي به توان زيستي حوزه آبخيز را مهم‌ترين موانع توسعه پايدار دانست و افزود: مديريت جامع حوزه‌هاي آبخيز به دنبال توسعه پايدار است و توسعه پايدار نيازمند پنج ركن سرمايه اجتماعي، سرمايه مالي، سرمايه طبيعي، سرمايه فيزيكي و سرمايه انساني است كه متأسفانه تنها به سرمايه طبيعي توجه مي‌كنيم.

وي با تصريح بر اينكه سرمايه مالي دولتي براي مديريت جامع كفايت نمي‌كند، خاطر نشان كرد: 300 هزار هكتار فعاليت‌هاي آبخيزداري صد‌درصد مردمي در شش استان انجام گرفته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار