کد خبر: 840162
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۶
مارگزيده از ريسمان سياه و سفيد مي‌ترسد، اما فوتبال ايران و فدراسيون آن از اين قاعده مستثني هستند و نه ترسي بعد از بارها گزيده شدن دارند و نه اين تلخي برايشان به تجربه‌اي تبديل مي‌شود.
دنيا حيدري
مارگزيده از ريسمان سياه و سفيد مي‌ترسد، اما فوتبال ايران و فدراسيون آن از اين قاعده مستثني هستند و نه ترسي بعد از بارها گزيده شدن دارند و نه اين تلخي برايشان به تجربه‌اي تبديل مي‌شود. براي عدم تكرار داستاني ديگر و همچنان با خيالي آسوده تنها به گفتن اينكه ان‌شاءالله مشكلي پيش نمي‌آيد، ‌بسنده مي‌كند!
بعد از اتفاق تلخي كه گريبان استقلال و تراكتور را گرفت و آنها را از نقل و انتقالات زمستاني محروم كرد، انتظار مي‌رفت نحوه برخورد و رفتار آقايان با مسائل و مشكلات جدي‌تر باشد، اما هنوز اين داستان به دست فراموشي سپرده نشده، مي‌توان بي‌خيالي را در نوع رفتار و گفتار مسئولان ديد. بي‌خيالي كه هربار اتفاقي ناگوار را در پس آن شاهد بوديم، اما باز هم گويا قرار نيست اين تجربيات تلخ تغييري در رويه مسئولان ايجاد كند! آن هم در شرايطي كه بر كسي پوشيده نيست فوتبال باشگاهي ايران چند پرونده باز در فيفا دارد. پرونده‌هايي كه حكم هر كدام مي‌تواند داستان تلخي نظير آنچه گريبان استقلال و تراكتور را گرفت در پي داشته باشد.

اين اولين باري نيست كه فيفا با حكمي قاطع، تيم‌هاي باشگاهي ايران را نقره‌داغ مي‌كند. بحث چندين برابر شدن مبالغي كه باشگاه‌ها بايد بپردازند، آنقدر تكرار و تكرار شده كه ديگر كمترين توجهي به آن نمي‌شود. جريمه‌هاي كلاني كه گاه هزينه‌هاي چندين ميلياردي روي دست باشگاه‌ها مي‌گذارد. هزينه‌هاي هنگفتي كه جز نتيجه بي‌توجهي، سهل‌انگاري و بي‌خيالي مسئولان باشگاه‌ها و بالادستي‌هاي آنها در فدراسيون نيست. اما جرايمي نظير كسر امتياز و محروميت از پنجره نقل و انتقالات هنوز هم جذابيت‌هاي خود را دارد و با توجه به اينكه تعداد اعمال آن براي باشگاه‌ها كمتر بوده، ‌مورد توجه قرار مي‌گيرد، اما اين بدان معني نيست كه تجربه‌اي باشد براي عدم تكرار دوباره. چراكه اگر غير از اين بود، باوجود تهديدهايي كه در خصوص برخي باشگاه‌ها براي كسر امتياز به گوش مي‌رسد، ‌آقايان فدراسيون‌نشين با بي‌خيالي از عدم ارسال نامه‌اي با اين مضمون سخن نمي‌گفتند. هرچند كه تجربه ثابت كرده در بسياري مواقع نامه‌هاي زيادي هم ارسال شده، اما صحبتي در خصوص آن به ميان نيامده و انكار شده تا كار به جاهاي باريكي چون محروميت باشگاه‌ها بكشد.
دو تيم مطرح فوتبال باشگاهي ايران امروز تنها به دليل همين بي‌خيالي‌ها و عدم توجه مسئولان به اخطارهاي فيفاست كه نمي‌توانند از حق خود در فصل نقل و انتقالات بهره‌مند شوند. نتيجه خوش خيالي آقاياني كه شايد تصور مي‌كردند سيستم اداري و قهريه فيفا نيز همانند فدراسيون فوتبال ايران است كه بتوان با آن به گونه‌اي برخورد كرد كه چشم روي برخي مسائل ببندد. اما حتي حالا كه يك‌بار ديگر ثابت شده فيفا با هيچ تيم و باشگاهي شوخي ندارد و حكم‌هايش قاطعانه‌تر از آن است كه بتوان از آنها تخطي كرد، ‌باز هم چاره نشده و آقايان با خيالي راحت از عدم ارسال نامه محروميت و كسر امتياز خبر مي‌دهند.

تهديد فيفا براي كسر امتياز كاملاً جدي است. اتفاقي كه سال‌ها پيش گريبان پرسپوليس را گرفت و بعيد نيست به زودي براي ديگر تيم‌هاي ليگ برتري اعمال شود، اما به نظر مي‌رسد قرار نيست از فرصت به وجود آمده تا ارسال نامه كسر امتياز، براي عدم تكرار دوباره اين جريمه سنگين استفاده بهينه شود. اسدي، دبير فدراسيون فوتبال مي‌گويد كه هشدارها هميشه هست، اما نامه‌اي براي کسر امتياز تيم‌هاي ليگ برتري نيامده است. او اما اشاره‌اي به اين مسئله نمي‌كند كه فوتبال ايران همواره از جدي نگرفتن اين هشدارها بوده كه ضربه‌هاي سخت و مهلكي خورده و همين به هيچ گرفتن هشدارها بوده كه باعث شده تا كار به جاهاي باريك بكشد و امروز، ‌تيم‌هايي مثل استقلال و تراكتور نتوانند از خريدهاي زمستاني خود استفاده كنند. در حالي كه بدون شك اگر فدراسيون به وظيفه خود به درستي و به موقع عمل كند و به راحتي چشم بر برخي اشتباهات و خطاهاي تيم‌ها نبندد و اين مشكلات را در داخل حل كند، كار به فيفا نمي‌كشد و اگر هم كشيد، به محروميت‌هايي نظير كسر امتياز نمي‌كشد، اما آيا فدراسيون تاكنون براي يك‌بار هم كه شده گوش باشگاه‌ها را كشيده و آنها را مجبور به پرداخت مطالبات بازيكنان و مربيان خارجي خود كرده يا حتي مانع از عقد قراردادهايي شده كه فوتبال ايران را با مشكلاتي جدي مواجه كرده؟ جواب اين سؤال كاملاً واضح و روشن است و درست مثل لحن بي‌خيال مسئولان فدراسيون برابر تهديدهاي جدي فيفا كه بايد به زودي شاهد اعمال محروميت‌هايي بدتر از آن چيزي باشيم كه به تازگي گريبان دو باشگاه مطرح ايران را گرفته است! بي‌خيالي كه فوتبال ايران را با چالشي بزرگ مواجه كرده است!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار