کد خبر: 840086
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰
مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان سمنان گفت: بیش از 72 درصد استانداردهای تدوین شده در استان در دولت تدبیر و امید تدوین شده است.
عباس رستمی  با بیان اینکه تدوین استانداردهای ملی از وظایف اصلی و مهم سازمان استاندارد است و به همین منظور این اداره کل با استفاده از توان کارشناسی خود و کارشناسان استان در زمینه تدوین استاندارد، اقدام به تدوین استاندارد ملی در زمینه های مختلف نموده، افزود: در دولت یازدهم حدود 111 استاندارد ملی در استان سمنان تدوین و به کمیته ملی ارسال شده است و حدود 72 درصد از استانداردهای تدوین شده در استان در این دولت بوده است.
رستمی با اشاره به تدوین 28 استاندارد ملی جدید در 10 ماهه سال 94 در استان سمنان، گفت: تدوین 25 استاندارد ملی جدید در برنامه های سال 95 این اداره کل قرار داشت که در 10 ماهه 95، موفق به تدوین 31 استاندارد ملی جدید شدیم و اداره کل استاندارد استان سمنان در این زمینه 124 درصد رشد داشته است.
وی افزود: موضوع تدوین استاندارد ملی که در بند 24 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی نیز به آن اشاره شد، با هدف افزایش کیفیت تولیدات داخلی دارای اهمیت است و اداره کل استاندارد سمنان با تدوین استاندارد ملی جدید و تصویب آن، سعی دارد تا این استانداردها مورد استفاده سایر واحدهای صنعتی و خدماتی در استان های دیگر قرار گیرد.
مدیرکل استاندارد استان سمنان، شمار محصولات مشمول استاندارد اجباری در استان را 700 نوع محصول اعلام کرد و گفت: این اداره کل از ابتدای سال 95 تاکنون توانست بیش از سه هزار مورد نمونه برداری از واحدهای تولیدی و گمرک انجام دهد که نسبت به برنامه مصوب 156 درصد رشد دارد.
رستمی با بیان اینکه به طور متوسط سالانه چهار بار از محصولات مشمول استاندارد اجباری در استان سمنان نمونه برداری و 2 بار نیز به طور سرزده از سوی کارشناسان نمونه برداری و آزمایش انجام می‌شود، بیان کرد: در همه واحدهای تولیدی که دارای پروانه استاندارد هستند، یک مدیر کنترل کیفیت که مورد اعتماد و تایید این اداره کل است، حضور دارد و کیفیت کالاهای تولیدی را کنترل می کند.
وی از آموزش مدیران کنترل کیفیت واحد های تولیدی در طول سال خبر داد و گفت: در 10 ماهه سال 95، هشت هزار و 64 نفر ساعت آموزش به این مدیران ارایه شده است و در این مدت، چهار هزار و 844 نفر ساعت آموزش به کارشناسان و کارکنان اداره کل استاندارد سمنان ارایه شد.
مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی سمنان، کنترل آسانسورهای دستگاه های دولتی، عمومی و بیمارستان ها را از دیگر وظایف این اداره کل عنوان کرد و گفت: در 10 ماهه امسال، 376 پروانه آسانسور در استان سمنان صادر شد و سالانه 400 تا 450 پروانه آسانسور در استان صادر می شود.
رستمی، شمار نازل های کنترل شده جایگاه های سوخت استان سمنان در سال 95 را هزار و 212 دستگاه اعلام کرد و گفت: پیش بینی می شود این رقم تا پایان امسال افزایش یابد.
وی از صدور سالانه 100 تا 120 پروانه کاربرد علامت استاندارد جدید در استان سمنان خبر داد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون 107 پروانه کاربرد علامت استاندارد جدید در این استان صادر شده است.
رستمی، از راه اندازی سامانه پیامکی در این اداره کل برای صحت علامت استاندارد بر روی کالاها خبر داد و گفت: مردم استان سمنان می توانند با ارسال پیامک به سامانه 10001517 درباره صحت علامت استاندارد درج شده بر روی کالاهای تولیدی کسب اطلاع کنند.
مدیرکل استاندارد استان سمنان گفت: این اداره کل با راه اندازی این سامانه امکان اطلاع از اعتبار وضعیت پروانه صادر شده برای کالای مورد نظر را فراهم کرده است و مردم می توانند با ارسال کد 10 رقمی درج شده در پایین علامت استاندارد روی کالا، از درستی و استاندارد بودن آن مطمئن شوند.
این سامانه به منظور جلوگیری از سوء استفاده متخلفان و جلوگیری از درج نشان جعلی استاندارد بر روی کالاها طراحی شده است و مصرف کنندگان با ارسال کد 10 رقمی درج شده در زیر نشان استاندارد بسته بندی کالاها، از اطلاعاتی شامل نام فرآورده، تاریخ اعتبار پروانه استاندارد، نام واحد تولیدی، نام استان و شهرستان محل تولید، نوع استاندارد و وضعیت پروانه اطلاع پیدا کنند.
به گزارش ایرنا، استان سمنان حدود هزار و 800 واحد صنعتی دارای پروانه بهره برداری و بیش از 700 نوع محصول تولیدی مشمول استاندارد اجباری دارد.
تدوین و نشر استانداردهای ملی (رسمی) به عنوان تنها مرجع رسمی این وظیفه در کشور، انجام تحقیقات به منظور تدوین استاندارد، بالا بردن کیفیت کالاهای تولید داخلی، کمک به بهبود روشهای تولید و کارایی صنایع،ترویج استانداردهای ملی،نظارت بر اجرای استانداردهای اجباری،کنترل کیفی کالاهای صادراتی مشمول استاندارد اجباری و جلوگیری از صدور کالاهای نامرغوب از وظایف سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر