کد خبر: 840046
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۶
در حاشیه بهره برداری از کانال خلیل آباد؛
نظافت و تمیزی یک شهر، یکی از مهم ترین عوامل جذب گردشگر در آن شهر است؛ به عبارت دیگر، هرچه یک شهر، نظیف، پاکیزه و عاری از انواع آلودگی ها باشد، اقبال مسافران و گردشگران به آنجا، خوب خواهدبود.

تحقق این امر، از چندبعد قابل بررسی است که مهم ترین آنها، متوجه مدیریت شهری و شهروندان آن شهر است. بدین ترتیب که شهرداری به عنوان یک نهاد خدماتی، وظیفه تنظیف و پاکیزه کردن شهر را دارد و در این حوزه، حتی گاه به صورت شبانه روزی و بدون قرار گرفتن در محدودیت های زمانی، فعالیت می کند و گاهی نیز، تبعات اقدامات دیگر ارگان های خدماتی، از جمله ادارات آب و برق نیز، بر عهده شهرداری قرار می گیرد.

وجود کانال های هدایت آب های سطحی یکی از ضروریات شهرهای بزرگ است؛ به ویژه در شهری مانند تبریز که موقعیت توپوگرافی و جغرافیایی آن، زمینه را برای جاری شدن آب های ناشی از بارندگی و سیلاب های فصلی هموار کرده است؛ از طرفی، به دلیل نقص زیرساخت های شهری مانند شبکه فاضلاب، بروز بحران در زمان بارندگی ها و ایجاد خسارت، دور از ذهن نیست. در کنار این ها اما، شاید اساسی ترین مشکل در مورد جمع آوری و هدایت آب های روان سطحی، نبود کانال های بزرگ و وسیع باشد که تبریز، تا همین چندسال پیش از فقدان آن در رنج بود و ناچار از تحمل مشکلات زیست محیطی ناشی از راکد ماندن آب های آلوده و بوی تعفن آن؛ موضوعی که حتی بین مسافران و گردشگران تبریزی، به ویژه آنان که از سمت غرب وارد تبریز می شدند، زبان زد بود و از آن، به عنوان  یکی از شاخصه های منفی تبریز یاد می شد.

این امر، از منظر برنامه‌های شهرداری تبریز، یکی از اولویت ها محسوب می شود؛ چرا که برای رفع معضلات یاد شده و همچنین تامین زیرساخت های بهداشتی شهر و سلامتی شهروندان، وجود مسیرهای مناسب برای جمع آوری و دفع اب های سطحی و فاضلاب های شهری، ضرورتی انکار ناپذیر است.

در همین راستا، احداث کانال خلیل آباد به طول 7کیلومتر، در صدر برنامه های عمرانی، زیست محیطی شهرداری تبریز قرار گرفت و با طراحی و بررسی اقدامات کاربردی ممکن در این پروژه، هزینه ای بالغ بر 13میلیارد تومان برای احداث و تکمیل آن صرف شد. این کانال با شش دهنه، عملیات حفر و باکس گذاری را پشت سرگذاشته و هم اکنون در مرحله دیوارچینی، یعنی آخرین مرحله عملیات عمرانی قرار دارد.

شهروندانی که از منطقه غرب تبریز، جاده سنتو و محدوده فرودگاه تبریز تردد می کردند، ناراضی از وضعیت زیست محیطی و بوی تعفن در فضای آن قسمت از شهر، همواره به شکلی مستقیم یا غیر مستقیم، مطالبه ساماندهی و رفع این معضل را داشتند و شهرداری نیز، به دنبال تامین این خواسته به حق آنان، تا ساکنین آن حوالی، از فضایی سالم و محیطی بهداشتی بهره مند شوند و در عین حال، با تقویت زیرساخت های زیست محیطی شهر، توسعه همه جانبه تبریزهم محقق شود.

کانال خلیل آباد، همچنین با جاری ساختن آب، فاضلابی را که از قدیم الایام از منطقه حیدرآباد، وارد آجی چای می شد و آب های زیرزمینی و سطحی را نیز آلوده می کرد، در بستری مناسب، هدایت خواهدنمود.

رفع معضلات مختلف و از جمله مشکلات زیست محیطی در نقاط مختلف تبریز، یکی از اهداف تعریف شده برای برنامه های عمرانی شهرداری تبریز است که در عین حال، نیاز به مشارکت و همکاری شهروندان دارد. مشارکتی که درزمینه حفظ و نگهداری پروژه های اجرا شده و رعایت اصول نظافت و پاکیزگی محیط شهری، بیش از پیش نمود خواهدداشت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر