کد خبر: 840034
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۴
رئيس سازمان بسيج در همايش بزرگ سران طوايف و عشاير کشور:
اعلام آمادگي بسيج براي تأسيس دبيرستان‌هاي عشايري
رئيس سازمان بسيج  با بيان اينکه عشاير همچون نخ تسبيح عامل وحدت و يکپارچگي ملت هستند، تصريح کرد: عشاير ما عامل واگرايي در کشور نيستند؛ اين يک نعمت است و بايد آن را پاس داشت.
به گزارش خبرگزاري بسيج، سردار غلامحسين غيب‌پرور، رئيس سازمان بسيج مستضعفين صبح ديروز در دومين روز همايش بزرگ سران طوايف و عشاير که در سالن شهيد فهميده سازمان بسيج برگزار  ‌شد، گفت: همايش عشاير نقشي مهم در معرفي فعاليت‌هاي انقلابي عشاير به مسئولان دارد.

وي با بيان اينکه خدمات عشاير از قرن‌هاي گذشته کاملاً مشهود است، خاطرنشان کرد: حد فاصل صفويه و افشاريه اين عشاير هستند که حکومت مرکزي ايران را حفظ کردند و در هر مقطعي که تماميت کشور تهديد شده، اين عشاير بوده‌اند که با غيرت تمام از کيان مملکت دفاع کرده‌اند و نه تنها از زمان پيروزي انقلاب بلکه مدت‌ها پيش از آن پيام آزاديخواهي امام(ره) را درک کرده‌اند.
رئيس سازمان بسيج يادآور شد: عشاير در دوران دفاع مقدس دين خود را به اسلام ادا کرده و با تقديم 10 هزار شهيد از جامعه عشايري، سندي بزرگ در دفاع از امنيت اين مرز و بوم به جاي گذاشته‌اند.
غيب‌پرور با بيان اينکه در سخت‌ترين شرايط دفاع مقدس جامعه عشايري حضوري پرشور داشته است، افزود: اينکه در يک دبيرستان عشايري 97 دانش‌آموز به فيض شهادت نايل شوند در دنيا و در طول تاريخ انقلاب بي‌نظير است. اينها بيانگر حضور پرشور جامعه عشايري در دفاع از انقلاب اسلامي بوده است.
وي با بيان اينکه عشاير همچون نخ يک تسبيح عامل وحدت و يکپارچگي ملت مي‌شوند، تصريح کرد: عشاير ما عامل واگرايي در کشور نيستند؛ در بسياري از کشورها تنوع اقوام يک خطر به حساب مي‌آيد، اما در کشور ما اين يک نعمت است و بايد آن را پاس داشت.  وي به مشکلات جامعه عشايري اشاره کرد و گفت: بسياري از اين مشکلات با تأمل و همفکري قابل حل هستند که در اين راستا نمايندگان وزارت جهاد کشاورزي، سازمان محيط زيست و اداره منابع طبيعي بايد بيايند و براي برطرف کردن اين مشکلات با هم تعامل و هم‌انديشي کنيم.  رئيس سازمان بسيج مستضعفين با بيان اينکه يکي از مشکلات عشاير موضوع آموزش و مدارس است، گفت: بسيج آمادگي دارد در چندين نقطه از کشور دبيرستان‌هاي عشايري تأسيس کند.  سردار غيب‌پرور با اشاره به اهميت مساجد عشايري تأکيد کرد: مساجد عشايري نبايد بدون امام جماعت بماند و صندوق‌هاي قرض‌الحسنه‌شان فعال باشد.

اين مساجد بايد ملجأ و پناهي براي مردم باشد که تحقق اين هدف نياز به طرح و برنامه‌ريزي دقيق دارد.  وي در ادامه گفت: بخش مهمي از توليدات اقتصاد مقاومتي در اختيار عشاير قرار دارد. ما بايد بخشي از اعتبارات بسيج سازندگي را به عشاير اختصاص دهيم چراکه مطمئنيم از اعطاي تسهيلات به عشاير نتايج مطلوبي کسب مي‌کنيم.  غيب‌پرور با اشاره به انتخابات رياست جمهوري پيش‌رو اظهار داشت: آنچه در انتخابات از همه چيز مهم‌تر است حضور حداکثري و پررنگ و پررونق پاي صندوق‌هاي رأي است که اين خاري در چشم دشمنان جمهوري اسلامي ايران خواهد بود. آنها مي‌خواهند ما در صحنه حضور نداشته باشيم، اما به فضل الهي حضوري پررنگ‌تر از هميشه خواهيم داشت.  رئيس سازمان بسيج مستضعفين ادامه داد: همه اقوام، مذاهب و گروه‌هاي سياسي بايد دغدغه نخست‌شان انسجام و وحدت در برابر دشمن باشد. ما بايد نسبت به مسائل کشور بصيرت داشته باشيم و دشمن را بشناسيم و بدانيم که در اطراف ما چه مي‌گذرد.
 
زندگي عشاير مورد هجوم سودجويان قرار مي‌گيرد
آيت‌الله عالمي، نماينده ولي‌فقيه در وزارت جهاد کشاورزي نيز در اين همايش با بيان اينکه سختکوشي از ويژگي‌هاي بارز عشاير است، خاطرنشان کرد: در طول تاريخ هم بارها ديده‌ايم که هر جا خاک کشور مورد تهديد دشمن قرار گرفته است اين عشاير بودند که بيش از همه در دفاع از مرزهاي کشور خوش درخشيدند.  آيت‌الله عالمي در ادامه به توليدات و محصولات عشاير اشاره کرد و گفت: توليدات و محصولات عشاير از سلامت بسيار بالايي برخوردار هستند و با توجه به اينکه عشاير از هرگونه آلاينده و مواد غيرطبيعي پرهيز مي‌کنند، محصولات آنها نيز که عموماً شامل دامپروري و لبنيات مي‌شود از سلامت بسيار بالايي برخوردار و اين موضوع ارزشمند است.   وي با اشاره به مشکلات اين قشر زحمتکش اذعان کرد: متأسفانه بارها ديده‌ايم که زندگي عشاير مورد هجوم معدن‌کاران، زمين‌خواران و کوه‌خواران قرار گرفته و اين افراد حقوق طبيعي عشاير را به راحتي زير پا مي‌گذارند. بايد توجه داشت که با اين رويه نسل‌هاي آينده عشاير مورد خطر قرار مي‌گيرد و مسئولان بايد به فکر ساماندهي اين معضل باشد.
 
سازماندهي 500 هزار عشاير در بسيج
همايش هم‌انديشي سران، معتمدين و بزرگان اقوام و عشاير کشور در روزهاي سوم و چهارم اسفند‌ماه در تهران برگزار شد. رئيس سازمان بسيج عشايري درباره اهداف اين همايش گفت: تبيين و گفتمان‌سازي به انديشه ولايت، تعامل و هماهنگي و همراهي سران و معتمدان عشاير به‌منظور هم‌افزايي مسائل محلي، منطقه‌اي و ملي، تقويت هرچه بيشتر روح وحدت و انسجام ملي، بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي مادي و معنوي سران عشاير، از اهداف اين همايش است.  سردار علي‌پاشا محمدي افزود: بيش از 500 هزار نفر از عشاير در 150 حوزه مقاومت و 240 هزار پايگاه مقاومت سازماندهي شده‌اند. رئيس سازمان بسيج عشايري همچنين گفت: جامعه عشايري با داشتن يک ميليون و 200 هزار نفر در قالب 213 هزار خانوار کوچ‌رو و هفت قوميت آذري، کرد، فارس، لر، عرب، ترکمن و بلوچ در نظام اسلامي نقش‌آفرين بودند و حدود 60 درصد مساحت کشور زيست‌بوم عشاير است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار