کد خبر: 839961
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۵
توليد پرايد و پژو ۴۰۵ در حالي در سال جاري افزايش يافته كه طبق قانون، ادامه توليد اين دو خودرو از ابتداي امسال (۱۳۹۵) ممنوع بوده و توليد آنها بايد متوقف شود.
توليد پرايد و پژو ۴۰۵ در حالي در سال جاري افزايش يافته كه طبق قانون، ادامه توليد اين دو خودرو از ابتداي امسال (۱۳۹۵) ممنوع بوده و توليد آنها بايد متوقف شود.
چندي پيش ايسنا گزارش داده بود كه براساس آيين‌نامه مصوب وزارت صنايع و معادن در سال ۱۳۸۹ ادامه توليد دو خودروي پرايد و پژو ۴۰۵ از ابتداي سال ۱۳۹۵ ممنوع است.
آيين‌نامه «ارتقاي كيفيت خودروهاي سبك، قطعات و مجموعه‌هاي مرتبط» در ۲۴ خرداد ماه ۱۳۸۹ به تصويب شوراي سياست‌گذاري خودرو در وزارت صنايع و معادن وقت رسيده و ۳۰ خرداد ماه همان سال از سوي اين وزارتخانه به خودروسازان ابلاغ شد.
در اين آيين‌نامه در بخش مربوط به «توسعه و توليد محصولات جديد» تصريح شده كه از ابتداي سال ۱۳۹۵، توليد خودروهاي سواري با برند داخلي كه بيش از ۱۰ سال از زمان آغاز توليد آنها مي‌گذرد و همچنين توليد خودروهاي سواري با برند خارجي كه بيش از هفت سال از زمان اولين عرضه‌ آنها مي‌گذرد، بايد متوقف شود.
در اين زمينه در آيين‌نامه ابلاغي به ايران‌خودرو و سايپا در سال ۱۳۸۹ تأكيد شده است: «خودروسازان موظفند برنامه توسعه محصول و جايگزيني توليدات جاري خود با محصولات جديد را تدوين و اجرايي كنند؛ به‌گونه‌اي كه از ابتداي سال ۱۳۹۵ عمر خودروهاي سبك با برند داخلي از زمان اولين عرضه آنها در داخل كشور نبايد بيش از ۱۰ سال باشد. همچنين از ابتداي سال ۱۳۹۵ عمر خودروهاي سبك با برند خارجي از زمان اولين عرضه آنها در داخل كشور نبايد بيش از هفت سال باشد.»
وجود اين آيين‌نامه در حالي است كه هم‌اكنون بيشترين تيراژ سواري‌هاي در حال توليد در دو شركت ايران خودرو و سايپا مربوط به خودروهاي پژو ۴۰۵ و پرايد است كه عمري به مراتب بيشتر از ۱۰ سال دارند.
به دنبال انتشار گزارش غير‌قانوني بودن ادامه توليد پرايد و پژو ۴۰۵، كارشناسان و اساتيد دانشگاه نيز از ادامه توليد اين خودروها انتقاد كرده و سازمان ملي استاندارد ايران نيز خواستار توقف توليد اين دو خودرو تا پايان سال جاري شد.
با وجود اين انتقادات اما دو خودروساز بزرگ داخلي هنوز برنامه‌اي براي از رده خارج كردن پرايد و پژو ۴۰۵ ارائه نكرده‌اند و وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز از ادامه توليد اين دو خودروي قديمي دفاع كرده است.
در اين شرايط نگاهي به جديدترين آمار توليد خودرو در سال جاري نشان مي‌دهد كه امسال نه تنها توليد دو خودروي پرايد و پژو ۴۰۵ كاهش نداشته، بلكه افزايش نيز يافته است! در اين شرايط مشخص نيست چه زماني قانون ممنوعيت توليد پرايد و پژو ۴۰۵، اجرايي خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار