کد خبر: 839859
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱
مجلس به نرخ‌هاي خريد تضميني اعتراض کرد
پس از پنج ماه تأخير در اعلام نرخ خريد تضميني گندم، سرانجام هيئت دولت نرخ ۱۳۰۰ تومان را براي گندم معمولي اعلام كرد، از اين رو كميسيون كشاورزي مجلس در اعتراض به نرخ خريدهاي تضميني به دولت نامه نوشت و افزايش ۹ درصدي قيمت‌ها را خواستار شد.
بهناز قاسمی
بالاخره پس از ماه‌ها انتظار نرخ خريد تضميني گندم اعلام شد، در اين ميان گويا چانه‌زني‌هاي وزير نتيجه مورد رضايت كشاورزان را در پي نداشت و نرخ تضميني امسال همچون سال‌هاي قبل بدون در نظر گرفتن شرايط كشاورزان و نرخ تورم تعيين شده است. كشاورزان كه هر روز در انتظار اعلام نرخ خريد تضميني  گندم از سوي وزارت جهادكشاورزي و شوراي اقتصاد بودند، سرانجام اميدشان نااميد شد و نرخ تعيين شده كه مورد انتظار آنها نبود، خستگي ماه‌ها تلاش و زحمت را در تن آنها باقي گذاشت. نرخ خريد تضميني محصولات كشاورزي كه قرار بود طبق قول دولت قبل از شروع سال زراعي در مهر 95 اعلام شود، با تأخير پنج ماهه، بر اساس هر كيلوگرم گندم 1300 تومان نرخ‌گذاري شد. به عبارت ديگر قيمت گندم در سال ۹۶ فقط 2/5 درصد افزايش يافت، البته درپي تأخير دولت در اعلام نرخ‌هاي جديد، شايعاتي مبني بر حذف خريد تضميني براي سال آينده نيز منتشر شده بود كه با اعلام نرخ‌هاي جديد و عدم‌افزايش منطقي قيمت، بيم آن مي‌رود سطح زير كشت گندم در سال زراعي 97-96 كاهش يابد.

يك منبع آگاه نيز در گفت‌وگو با «جوان» افزود: به دليل پايين بودن نرخ جهاني گندم، دولت تصميم داشت نرخ خريد تضميني گندم را كاهش دهد اما ممكن بود، با اعلام نرخ در مهر ماه كشاورزان از كشت گندم خودداري كنند و طرح خودكفايي گندم در سال پاياني دولت زير سؤال برود.

همچنين رئيس كميسيون كشاورزي مجلس نيز در گفت‌وگو با «جوان» در مورد اعلام نرخ خريد تضميني گندم و اعلام نرخ پس از حدود شش ماه از سوي دولت گفت: مراتب اعتراضمان را طي نامه كتبي به دولت اعلام كرده‌ايم، چراكه طبق قانون حداقل بايد 9 درصد يعني متناسب با نرخ تورم به قيمت خريد تضميني گندم افزوده مي‌شد.

علي‌محمد شاعري با اشاره به اينكه حتي پيشنهاد وزارت جهاد كشاورزي هم افزايش 9 درصدي نرخ خريد تضميني گندم بوده، اظهار اميدواري كرد: دولت در مصوبه خود تجديدنظر كند، چراكه اين افزايش قيمت به هيچ عنوان متناسب با هزينه توليد و در راستاي حمايت از توليد داخلي نيست. وي در پاسخ به اينكه برخي عنوان مي‌كنند گندم خارجي با كيفيت بالاتر كيلويي 800 تومان است و قيمت تمام شده گندم داخلي بالاست، افزود: براي حمايت از توليد داخل و در راستاي اقتصاد مقاومتي بايد هم فكري براي كاهش قيمت تمام شده شود و هم اينكه پوشش اين اختلاف قيمت را با استفاده از محل يارانه‌اي كه پيش‌بيني شده جبران كنيم و به نظر من اين حرف‌ها توجيه علمي و دقيقي ندارد.

رئيس كميسيون كشاورزي مجلس همچنين تصريح كرد: با توجه به افزايش توليد گندم در سال گذشته، دولت فكر مي‌كند، ممكن است توان خريد گندم در سال آينده را نداشته باشد، براي همين نرخ را كمتر پيش‌بيني كرده تا از عهده خريد آن بربيايد. شاعري در مورد واردات پرتقال از كشورهايي همچون مصر يا تركيه به ايران و واكنش مجلس به اين موضوع گفت: دو روز قبل در جلسه‌اي با آقاي حجتي مراتب اعتراض خود را مبني بر اينكه با توجه به توليد مركبات در داخل در مناطق شمال و جنوب كشور به اندازه كافي وجود دارد، اعلام كرديم. وي افزود: به اندازه كافي يخ‌زدگي و سرمازدگي آذرماه توليدكنندگان مركبات در شمال كشور را متضرر كرده و نمي‌خواهيم دوباره با واردات مركبات، بازار متلاطم‌تر شود؛ چراكه نيازي به واردات پرتقال نيست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار