کد خبر: 839856
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹
معاون وزير جهاد كشاورزي در پاسخ به «جوان»:
معاون وزير جهاد كشاورزي با بيان اينكه اقدامات بخش كشاورزي در دو سال قبل در مسئله تعادل‌بخشي و بهره‌وري آب، اطمينان‌بخش بوده...
مهدی فتحی‌مقدم
معاون وزير جهاد كشاورزي با بيان اينكه اقدامات بخش كشاورزي در دو سال قبل در مسئله تعادل‌بخشي و بهره‌وري آب، اطمينان‌بخش بوده گفت: با اين اقدامات بهره‌وري آب در بخش كشاورزي 12 درصد افزايش يافته است و اگر ما بتوانيم اين روند بهره‌وري 6 درصدي را براي هر سال در برنامه ششم ادامه بدهيم، بحران آب را پشت سر خواهيم گذاشت.

عباس شريعتمدار ديروز در نشست خبري همايش بزرگداشت روز ملي آب در پاسخ به سؤال خبرنگار «جوان» مبني بر اينكه آيا مي‌توان به حل بحران كم‌آبي اميدوار بود و چند سال زمان براي حل آن نياز است، گفت: هنوز فرصت براي حل بحران آب در كشور داريم، ولي هر چه ديرتر اقدام شود، هزينه‌ ترميم منابع افزايش مي‌يابد. همايش بزرگداشت روز ملي آب روز چهارشنبه 11 اسفند 95 با شعار نجات آب، ضرورت ملي، رسالت جهاني با همت اتاق بازرگاني ايران برگزار مي‌شود. وي با بيان اينكه همايش آب به اقداماتي كه در راستاي حل بحران آب انجام شده مي‌پردازد، تصريح كرد: اگر مردم، بخش خصوصي و دولت در حل بحران آب حضور نداشته باشند، ممكن است در حل اين مشكل توفيق نيابيم.
 
برداشت 120 هزار ميليارد مترمكعب
شريعتمدار درادامه پاسخ به سؤال «جوان» گفت: تعادل‌بخشي به منابع آب‌هاي زيرزميني و بهره‌وري براي حل مسئله بحران آب بايد مورد توجه قرار گيرد. وي تأكيد كرد: بحران آب نتيجه 50 سال كم‌توجهي به مسائل مربوط به آب است و در سال‌هاي اخير 120 ميليارد مترمكعب از منابع آب‌هاي زيرزميني اضافه برداشته شده و تقريباً منابع آب‌هاي زيرزميني تخليه شده است. شريعتمدار بيان داشت: بهره‌وري آب در كشور ما در سال 92، 07/1 كيلوگرم محصولات كشاورزي به ازاي هر مترمكعب آب بوده كه پس از دو سال (94) به 21/1 رسيده است و اين نشان مي‌دهد بهره‌وري آب حدود 12 درصد افزايش يافته است. رئيس مركز ملي راهبردي كشاورزي و آب اتاق ايران افزود: اگر سالي 6 درصد بهره‌وري آب افزايش يابد و در صورتي كه سالانه 70 ميليارد مترمكعب آب به بخش كشاورزي اختصاص يابد، در طول برنامه ششم توسعه مي‌توان 21 ميليارد مترمكعب در بخش آب صرفه‌جويي كرد كه اگر فقط 15 ميليارد مترمكعب آب به صورت سالانه طي برنامه ششم صرفه‌جويي شود، مي‌توان گفت در پايان برنامه ششم بحران آب را پشت سر خواهيم گذاشت.

وي با بيان اينكه برنامه ششم توسعه برنامه‌هايي براي ساماندهي موضوع آب دارد، گفت: اگر با پشت سر گذاشتن اين برنامه نتوانيم به اهداف تعادل‌بخشي و بهره‌وري در آب برسيم، ديگر نمي‌توان به موضوع حل بحران آب اميدوار بود، چراكه اين برنامه حد و توان ما در موضوع حل بحران آب است و نتيجه آن مهاجرت، فقر، خشك شدن تالاب‌ها، توسعه ريزگردها، آوارگي، بيكاري، تشنجات عصبي و رواني، تقليل روان‌آب‌ها، شورشدن آب‌ها، آلودگي آب‌ها، افت شديد آب‌هاي زير‌زميني و... خواهد بود. شريعتمدار گفت: روند ترميم منابع آب به اندازه سرعت نزول و سقوط منابع آب نيست و سرعت ما در ترميم بسيار پايين است و بايد كارهاي ما در راستاي اهداف ترميم باشد. وي در پاسخ به سؤال ديگر «جوان» مبني بر اينكه هدف از برگزاري اين همايش چيست و اهداف همايش سال گذشته مبني بر برنامه‌ريزي براي دريافت حقابه از كشاورزان به كجا رسيد؟ گفت: هدف از برگزاري همايش بزرگداشت روز ملي آب اطلاع‌رساني به جامعه پيرامون مسائل آب و تصوير‌سازي شفاف، بهتر و دقيق از ابعاد زيست‌محيطي كمبود آب و روند مصرف ماست.
وي در مورد اقدامات انجام شده براي گرفتن حقابه‌هاي مرزي بيان داشت: به حقابه‌هاي مرزي از اول انقلاب اسلامي تا سال گذشته هيچ توجه و اقدام ويژه‌اي نشده بود، اما اقدامات جدي براي طرح در مجامع بين‌المللي مطرح است. از نظر من موضوع آب‌هاي مرزي روي ميز دولت قرار دارد و درصدد اقدامات جدي‌تر است.
  
ريزگردها را 3 سال پيش هشدار داديم
در ادامه كشاورز معاون وزير جهاد كشاورزي با اشاره به اينكه بي‌توجهي به حل مشكل آب آثار زيانباري دارد، گفت: اگر با طبيعت همراه باشيم ياور ماست ولي اگر بيش از حد به طبيعت فشار بياوريم، قهر آن بسيار سخت خواهد بود. معاون پژوهشي مركز ملي مطالعات راهبردي كشاورزي و آب اتاق با اشاره به موضوع ريزگردها گفت: پديده ريزگردها و مشكلات آن را سه سال پيش هشدار داده بوديم و اگر بي‌توجهي به طبيعت را ادامه بدهيم، آثار بيشتري از غضب طبيعت را خواهيم ديد. وي با بيان اينكه 38 درصد در سطح ملي وضعيت بارندگي نسبت به متوسط بارندگي سالانه كشور بهبود يافته است، گفت: با توجه به بارش برف از آذرماه امسال در مناطق مرتفع اين موضوع باعث شده كه تا حدودي از منظر منابع آب اطمينان بيشتري پيدا داشته باشيم و بايد گفت در اين شرايط 2 درصد از متوسط كمتر هستيم. گفتني است شعار اين همايش با توجه به وقوع بحران آب در كشور و نياز به يك وفاق و همدلي ملي در جهت مديريت و عبور از اين بحران، نجات آب، ضرورت ملي و رسالت جهاني نام گرفته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار