کد خبر: 839848
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۶
درخواست استيضاح در نيويورك، مطالبه لغو سفر در لندن
با ورود به دومين ماه از رياست جمهوري دونالد ترامپ در امريكا، شهرهاي اين كشور همچنان صحنه تظاهرات گسترده عليه ترامپ است...
تظاهرات انگليسي-امريكايي عليه ترامپبا ورود به دومين ماه از رياست جمهوري دونالد ترامپ در امريكا، شهرهاي اين كشور همچنان صحنه تظاهرات گسترده عليه ترامپ است و دوشنبه شب نيز هزاران نفر از شهروندان امريكايي از روز رئيس‌جمهور استفاده كرده و براي اعلام مخالفت خود با رئيس‌جمهور به خيابان‌ها آمدند. در انگليس نيز هزاران نفر در اعتراض به سفر ترامپ به اين كشور مقابل پارلمان تجمع كردند.

درحالي كه يك ماه از آغاز به كار رسمي ترامپ به عنوان رئيس‌جمهور امريكا مي‌گذرد، مردم اين كشور از هر فرصتي براي بيان مخالفت‌هاي خود با سياست‌هاي او استفاده مي‌كنند. از اين‌رو، روز دوشنبه مصادف با روز رئيس‌جمهور در امريكا، حدود 10 هزار نفر از شهروندان اين كشور در نيويورك و ساير شهرها از جمله لس‌آنجلس، شيكاگو، آتلانتا و واشنگتن تظاهرات كردند. به گزارش شبكه المنار، تظاهرات‌كنندگان در شهرهاي مختلف امريكا با حمل كردن پلاكاردهايي كه روي آنها شعارهايي مانند «دروغگو را استيضاح كنيد»، «منع ورود نه، ديوار نه» و به خصوص «ترامپ رئيس‌جمهور من نيست»، نوشته شده بود به ترامپ و سياست‌هاي وي اعتراض كردند. در شيكاگو نيز جمع زيادي از تظاهرات‌كنندگان در مقابل برج ترامپ تجمع كرده و شعارهايي عليه ترامپ سر دادند. سازمان‌دهندگان اين تظاهرات اعلام كردند كه گروه زيادي از كارگران دولتي و دانشجويان و دانش‌آموزان و كاركنان مدارس نيز در اين تظاهرات شركت كردند. روز شنبه نيز تظاهرات گسترده‌اي در 25 ايالت امريكا عليه ترامپ و سياست ضد مهاجرت وي برپا شد و تعداد زيادي از مردم امريكا در اين تظاهرات شركت كردند.
از سوي ديگر، هزاران نفر از مردم انگليس دوشنبه شب مقابل پارلمان اين كشور تجمع كردند تا اعتراض خود را به سفر رسمي برنامه‌ريزي شده «دونالد ترامپ» به انگليس اعلام كنند. بنا بر گزارش خبرگزاري «رويترز»، اين تجمع زماني انجام گرفت كه قانونگذاران پارلمان انگليس گرد هم آمده بودند تا درباره ديدار احتمالي ترامپ با ملكه اليزابت تصميم‌گيري كنند. بر اساس اين گزارش، سفر ترامپ به انگليس قرار است به دعوت رسمي «ترزا مي» نخست‌وزير انگليس در سال جاري ميلادي انجام گيرد. دولت انگليس به دنبال تأييد «روابط خاص» با امريكا و همچنين تضمين توافق تجاري است در شرايطي كه براي ترك اتحاديه اروپا آماده مي‌شود. با وجود مخالفت‌هاي مردمي و مقامات سياسي انگليس، اما دولت اين كشور خود را براي استقبال از ترامپ آماده مي‌كند.

آلن دانكن، معاون وزير خارجه انگليس ديروز به پارلمان اين كشور گفت: «به دليل نقش «كاملاً محوري» امريكا، بر اين باوريم كه اين تصميم «كاملاً درست» است و ما بايد از تمامي توان خود براي ايجاد زمينه‌هاي مشترك با دونالد ترامپ استفاده كنيم». وي دعوت رسمي از رئيس‌جمهوري امريكا براي سفر به انگليس را مهم‌ترين ابزار ديپلماتيك دانست و گفت: «اين سفر بايد همانطور كه برنامه‌ريزي شده، صورت گيرد.»

علاوه بر اعتراضات مردمي، مقامات و فعالان سياسي امريكا نيز براي مقابله با سياست‌هاي جنجالي ترامپ دست به كار شده‌اند. تعدادي از نمايندگان مخالف عضو كنگره، تحليلگران سياسي و اعضاي گروه موسوم به «مقاومت» در حال بررسي راه‌هايي هستند كه بتوانند از طريق آنها ترامپ را بركنار كنند. به گزارش واشنگتن اگزمينر، برخي از اين فعالان سياسي حتي از بركناري ترامپ قبل از دوره تحليف حرف مي‌زدند. به هر حال استيضاح رئيس‌جمهور از نظر قانون اساسي كاري دشوار و زمان‌بر است. ترامپ را در صورتي مي‌توان استيضاح كرد كه خيانت يا ديگر جرائم و سوء رفتارهاي شديد مرتكب شده باشد. جكي اسپيسر، نماينده مجلس نمايندگان و عضو كميته امنيتي اين مجلس گفته است كه «رابطه و مسائل مربوط به ترامپ و روسيه به اندازه موضوع واترگيت مهم است، اگر نگوييم كه مهم‌تر از آن است. اگر ترامپ نخواهد همانند يك رئيس‌جمهور عمل كند متمم بيست و پنجم درباره او اجرا خواهد شد. » هفته گذشته نيز بيش از 850 هزار نفر از مردم با امضاي توماري از كنگره امريكا خواستند ترامپ را استيضاح كند.
  
مك مستر مشاور امنيت ملي شد
يك هفته پس از استعفاي مايكل فلين، دونالد ترامپ دوشنبه شب «هربرت رابرت مك‌مستر» را كه سابقه طولاني در جنگ‌هاي امريكا در عراق و افغانستان داشته به عنوان مشاور امنيت ملي جديد كاخ سفيد انتخاب كرد تا يك نظامي ديگر وارد كابينه جديد دولت اين كشور شود. مك‌مستر 54 ساله، سپهبد نيروي زميني ارتش امريكا است. او پيش از اين اداره‌كننده مركز تجميع قابليت‌هاي نيروي زميني، قائم مقام رئيس فرماندهي دكترين و آموزش نيروي زميني بود. او پيشتر نقش فعالي در جنگ افغانستان داشته و به عنوان اداره‌كننده كارگروه مشترك در نيروهاي بين‌المللي كمك به امنيت افغانستان (ايساف) مستقر در كابل فعاليت داشت. از جمله مسائل قابل توجه كارنامه كاري او نوشتن كتابي در انتقاد از «جنگ ويتنام» بوده است. همزمان با انتخاب مك مستر رسانه‌هاي غربي بر اين باورند كه احتمالاً در آينده اختلافي بين او و ترامپ ايجاد خواهد شد. خبرگزاري رويترز گزارش داد: دونالد ترامپ احتمالاً به‌زودي با ژنرال مك مستر درباره روسيه دچار اختلاف نظر خواهد شد. رويترز نوشت: «ترامپ يك افسر نظامي را انتخاب كرد كه صراحت لهجه دارد و عقايد واقعي خود را بيان مي‌كند و مقامات ارشد خود را به چالش مي‌كشد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار