کد خبر: 839836
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
در حالي كه نماينده سازمان ملل طي روزهاي آتي سفر جديدش را براي ازسرگيري فرآيند سياسي حل بحران يمن انجام خواهد داد، برخي منابع مي‌گويند امريكا با حمايت برخي كشورهاي عربي از جمله امارات، در حال تدارك عمليات جديدي در سواحل باب المندب است.
منابع نزديك از دفتر ولد الشيخ احمد به آناتولي گفته‌اند كه ولد الشيخ، سفر خود را به رياض، مسقط، عدن و صنعا براي ديدار با نمايندگان دو طرف بحران و برجسته‌ترين بازيگران منطقه‌اي در پرونده يمن طي روز‌هاي آينده شروع خواهد كرد. اين منابع تأكيد كردند: ولدالشيخ براي اين سفر از سوي كميته بين‌المللي درباره يمن متشكل از عمان، امريكا، انگليس، عربستان و امارات كه پنج‌شنبه گذشته در آلمان گردهم آمدند، مأمور شده است. مشخص نيست كه ولد الشيخ چه طرح‌هاي جديدي را براي حل مناقشه طرف‌هاي يمني ارائه خواهد داد، اما منابع دولتي اعلام كردند كه اصلاحات كوچكي در نقشه راه انجام شده است كه هنوز از اين جزئيات پرده برنداشته‌اند. موازي با تلاش‌هاي ديپلماتيك سازمان ملل، امريكا با همكاري برخي كشورهاي عربي منطقه در تدارك عملياتي جديد است، عملياتي كه وضعيت بي ثبات باب المندب بعد از هدف قرار گرفتن يك كشتي سعودي در اواخر ماه ژانويه محرك اصلي آن است. سپتامبر گذشته «مؤسسه واشنگتن براي سياست خاور نزديك»، جزئيات اهميت نظامي و امنيتي پايگاه نظامي عصب امارات در اريتره و نقش آن را در اجراي نقشه منطقه‌اي امارات در آفريقا و به‌خصوص سومالي و سپس در يمن فاش كرد.

به گفته منابع اطلاعاتي يمن، امارات با احداث پل بزرگي به طول 3 هزار و 200 متر كه از جزيره ميون واقع در وسط تنگه باب المندب تا جيبوتي كشيده شده مي‌خواهد گذرگاه آبي مهم و راهبردي براي پشتيباني از عمليات نظامي خود در جنوب يمن ايجاد كند.
حالا به نظر مي‌رسد رقابت اماراتي‌ها با عربستان در يمن، سبب ورود آنها به يك بازي مشترك با امريكا شده است. بر اساس گزارش فارس، تحليلگران معتقدند سفر وزير دفاع امريكا به امارات در راستاي حمايت امريكا از ارتش امارات براي مهيا كردن زمينه مدخله نظامي امريكا در جنوب يمن و تجزيه اين كشور است. عبدربه منصور هادي، رئيس‌جمهور فراري يمن شنبه همين هفته در ديداري با متيو تولر، سفير امريكا در يمن كه در رياض، پايتخت عربستان انجام شد، مدعي شد: رويكردهاي دولت جديد امريكا به رهبري دونالد ترامپ با جهت‌گيري‌هاي دولت يمن در خصوص مبارزه با تروريسم و پايان بخشيدن به مداخلات ايران در منطقه همخواني دارد. هنوز مشخص نيست كه اين ديدار و ساير رايزني‌هاي ديپلماتيك امريكا در سطح ميداني به چه شكلي ظاهر خواهد شد ولي شرايط ميداني در حال ورود به فاز جديدي است. ديروز گزارش شد كه شبكه‌اي از نظاميان سعودي قصد نفوذ به المعافر در استان تعز را داشته‌اند كه ارتش تلاش آنها را خنثي كرده است. روز دوشنبه نيز منابع امنيتي يمن از انهدام دو خودروي نظامي عربستان در شرق بندر المخاء و هدف قرار گرفتن محل استقرار شبه‎نظاميان وابسته به ائتلاف سعودي در جنوب شهر «المخاء» در غرب تعز خبر دادند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار