کد خبر: 839816
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
معرفي فرهنگ ايراني با استفاده از فرصت ميدان ورزش
رقابت‌هاي ورزشي علاوه بر اينكه زمينه را براي محك زدن توانايي‌هاي تيم‌هاي كشورهاي مختلف دنيا فراهم مي‌كند فوايد ديگري نيز دارد؛ دوستي و آشتي ملت‌ها با يكديگر از جمله ثمرات مسابقات بين‌المللي است...
شيوا نوروزي
رقابت‌هاي ورزشي علاوه بر اينكه زمينه را براي محك زدن توانايي‌هاي تيم‌هاي كشورهاي مختلف دنيا فراهم مي‌كند فوايد ديگري نيز دارد؛ دوستي و آشتي ملت‌ها با يكديگر از جمله ثمرات مسابقات بين‌المللي است كه طي آن تيم‌هاي زيادي از سراسر جهان گردهم مي‌آيند و علاوه بر پتانسيل ورزشي، داشته‌هاي فرهنگي و اجتماعي خود را نيز به معرض نمايش مي‌گذارند. نمونه‌هاي بارز اين ادعا را مي‌توان در اظهارنظرهاي مربيان و بازيكنان خارجي شاغل در ورزش ايران جست‌وجو كرد؛ آشنايي هرچه بيشتر با فرهنگ ايراني و رفع سياه‌نمايي‌هايي كه غربي‌ها سال‌ها براي اثبات آن تلاش كرده‌اند بخشي از دستاوردهاي ديپلماسي ورزشي براي كشورمان بوده است.
  ايران – امريكا؛ جام جهاني 1998
«بازي قرن» و «سياسي‌ترين بازي فوتبال» از جمله القابي است كه پس از قرعه‌كشي جام جهاني فرانسه و همگروه شدن ايران و امريكا به بازي اين دو تيم دادند. از ماه‌ها قبل اظهارنظرهاي سياسي در خصوص ديدار ايران و امريكا در رسانه‌هاي خارجي آغاز شده بود تا جايي كه غربي‌ها نتيجه اين بازي را به آينده سياسي دو كشور ربط مي‌دادند. در حالي كه روح ورزش از سياست جداست رسانه‌هاي بيگانه تمام تلاششان را كردند تا با سياه‌نمايي و منفي جلوه دادن اين نبرد فوتبالي در آوردگاه جام جهاني حاشيه‌سازي كنند، حتي تعدادي از اعضاي گروهك تروريستي منافقين با حمايت معاندان و غربي‌ها سعي دربرهم زدن جو ورزشگاه كردند. با توجه به رفتار حرفه‌اي بازيكنان دو تيم، بازي با درخشش ملي‌پوشان كشورمان و پيروزي تاريخي 2 بر يك ايران بر امريكا به پايان رسيد. جالب اينكه فيفا نيز به خاطر حساسيت‌هاي ايجاد شده تدابير امنيتي و ديپلماتيك ويژه‌اي تدارك ديده بود ولي خيلي زود متوجه شد ايراني‌ها بافرهنگ‌تر و حرفه‌اي‌تر از اين حرف‌ها هستند كه اسير دسيسه‌هاي سياسي غربي‌ها و زيردستانشان شوند.
  بانوي محجبه شمشير‌بازي
ابتهاج محمد شمشيرباز محجبه امريكايي است كه به انتخاب خودش در رقابت‌هاي مختلف نيز با حجاب اسلامي مبارزه مي‌كند. ابتهاج محمد اولين بانوي محجبه امريكايي بود كه در المپيك 2016 نيز به روي سكو رفت. از آنجا كه درخشش بانوان ورزشكار ايراني در سال‌هاي اخير پيشرفت قابل توجهي داشته و آوازه‌اش به گوش خارجي‌ها هم رسيده ابتهاج در جام جهاني شمشيربازي آتن از فرصت استفاده كرد و با تيم بانوان كشورمان عكس يادگاري گرفت تا باز هم معلوم شود ملت‌ها از آنچه رسانه‌هاي خارجي ادعا مي‌كنند به هم نزديك‌ترند.
   ايران – امريكا؛ جام جهاني كشتي 2017
جام جهاني كشتي آزاد درست زماني برگزار شد كه فرمان ترامپ مبني بر ممنوعيت ورود اتباع برخي كشورها از جمله ايران به امريكا اجرا شد. با اينكه ترامپ تندرو قصد كوتاه آمدن نداشت و رأي قاضي يكي از دادگاه‌هاي امريكا دستور رئيس‌جمهور جديد را ملغي كرد اما اصرار اعضاي تيم ملي كشتي اين كشور براي حضور در مسابقات كرمانشاه و همچنين نگاه ورزشي مسئولان ايران به اين موضوع موجب شد تا رواديد آزادكاران امريكايي براي حضور در جام جهاني 2017 صادر شود. كشتي‌گيران امريكا به قدري از رفتار متواضعانه و حرفه‌اي مقامات كشورمان شگفت‌زده بودند كه جردن باروز مطرح‌ترين كشتي‌گير اين كشور شخصاً از وزير ورزش به خاطر اين لطف بزرگ تشكر كرد.
  كارلوس كرش
چند سالي است كه دستيار الكس فرگوسن به ايران آمده و هدايت تيم ملي فوتبال‌مان را برعهده گرفته است. بايد اذعان كرد كه از زمان ورود كارلوس كرش به ايران سطح فوتبال ملي ما رشدي قابل قبول داشته. با اين وجود مرد پرتغالي نيز همچون بسياري ديگر قبل از زندگي در ايران ديدگاهي عجيب نسبت به كشورمان داشته تا جايي كه حالا پس از گذشت اين مدت از فكر كردن به تفكرات گذشته خنده‌اش مي‌گيرد: «در حالي به ايران رفتم كه حتي تصوري بدتر از غرب وحشي از اين كشور داشتم اما ترسم بيهوده بود چون ايران كشوري با مردماني خوب است كه مانند مردم تمام دنيا دغدغه‌هاي ساده‌اي دارند.» رسيدن به واقعيت و پي بردن به هياهوهاي پوچ بيگانگان را بايد حاصل ديپلماسي‌اي دانست كه ورزش حرفه‌اي مسبب آن بوده و خواهد بود.
  تعريف ولاسكو از زندگي آرام در ايران
عقد قرارداد با سرمربي درجه يك واليبال جهان به قدري دور از انتظار بود كه در ابتدا باورش سخت به نظر مي‌رسيد اما وقتي خوليو ولاسكو به تهران آمد و خيلي راحت كارش را با تيم ملي واليبال آغاز كرد خيلي‌ها فهميدند كه زندگي در ايران راحت‌تر از آن چيزي است كه غربي‌ها ادعا مي‌كنند. ولاسكوي آرژانتيني با آن كارنامه درخشانش روزهاي شيريني را در ايران گذراند و واليبال‌مان را به دنيا معرفي كرد. او كه به اصرار مردم و مسئولان كشورش به آرژانتين بازگشت تا واليبال وطنش را سروساماني بدهد در اولين رويارويي‌اش با تيم ملي واليبال كشورمان به خاطرات خوشي كه در ايران داشته اشاره كرد: «مردم ايران هميشه در قلب من هستند و دلم مي‌خواهد پس از مدتي دوري دوباره طولاني مدت در ايران بمانم.»
  شطرنج قهرماني بانوان جهان
بحث تحريم و عدم حضور برخي شطرنج‌بازان مطرح دنيا در تهران پس از آن در رسانه‌هاي خارجي انعكاس يافت كه فدراسيون جهاني شطرنج (فيده) از ميزباني كشورمان در اين مسابقات حمايت كرد. اين حمايت قاطع در نهايت نقشه بيگانگان را به‌هم زد تا جايي كه مسئولان فيده در كنفرانس خبري رقابت‌ها عدم حضور در قهرماني جهان را بهترين جريمه خواندند براي معدود شطرنج‌بازاني كه به خيال خود به خاطر حجاب اين مسابقات را تحريم كردند! نكته اصلي اينكه تمامي نفرات حاضر در قهرماني جهان 2017 هيچ مشكلي با حجاب نداشته‌اند و ميزباني كشورمان را خوب و حرفه‌اي توصيف كرده‌اند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار