کد خبر: 839795
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۱
تهران اين روزها ميزبان ششمين كنفرانس حمايت از انتفاضه فلسطين است؛ اجلاسي كه حضور رهبر معظم انقلاب در آن به عنوان سخنران افتتاحیه، نشان‌دهنده اهميت اين موضوع حساس براي جمهوري اسلامي است.
جعفر تكبيري
اين كنفرانس در حالي در تهران برگزار مي‌شود كه منطقه غرب آسيا طي سال‌هاي اخير با چالش‌هاي مهمي در خصوص توليد گروه‌هاي تروريستي- تكفيري روبه‌رو بوده و اين گروهك‌ها، با هدف گرفتن عمق استراتژيك جمهوري اسلامي ايران در منطقه، به دنبال كاستن از نفوذ معنوي ايران در ميان ملت‌هاي مسلمان بودند؛ روندي كه مي‌كوشيد، ضمن كاستن از اقتدار جمهوري اسلامي ايران، موضوع دشمني ايران با رژيم جعلي فلسطين را كمرنگ‌تر و دست اين رژيم را براي توسعه نفوذ خود در غرب آسيا بازتر از هر زمان ديگر كند.
اما پيروزي‌هاي مهم جبهه مقاومت در عراق و سوريه و برگزاري اجلاس حمايت از انتفاضه فلسطين نشان داد كه از منظر جمهوري اسلامي ايران، رژيم غاصب صهيونيستي همچنان دشمن شماره يك جمهوري اسلامي ايران محسوب مي‌شود.
  
راهبردي استراتژيك
حال سؤال اصلي اين است كه چرا جمهوري اسلامي، حمايت از فلسطين و تقابل با رژيم‌صهيونيستي را به عنوان يكي از آرمان‌هاي اصلي خود مي‌داند؟ براي پاسخ به اين سؤال بايد به بازخواني نقش اين رژيم در حوادث داخل ايران و منطقه پرداخت. بر اين اساس، پس از پيروزي انقلاب اسلامي، جمهوري اسلامي ايران بر اساس رويكرد راهبردي امام راحل و با اتكا به اصل ۱۵۴ قانون اساسي (مبني بر حمايت از نهضت‌هاي آزاديبخش جهان) به پشتيباني از آرمان فلسطين نخستين قبله‌گاه مسلمين پرداخت كه توسط اشغالگران صهيونيست غصب شده بود، از اين رو اسرائيل كه تا پيش از انقلاب اسلامي همپيمان استراتژيك ايران و رژيم پهلوي بود، به خاطر اين آرمانخواهي تبديل به دشمن شماره يك كشورمان شد. در طول تمام سال‌هاي پس از انقلاب اين رژيم جعلي تنها به دليل همين آرمانخواهي دست از دشمني خود با ايران برنداشت و حتي در برهه‌هاي زماني مختلف براي اثبات اين دشمني طرح‌هاي بسياري را براي زمينگير كردن نظام جمهوري اسلامي اجرا كرد؛ طرح‌هايي كه تنها گوشه‌اي از آن مربوط به ترور دانشمندان هسته‌اي كشور مي‌شود. اين در حالي بود كه جامعه جهاني رژيم‌صهيونيستي را به رسميت شناخته و حتي دولت‌هاي عربي كه از ديرباز درگير نزاع سختي با اين رژيم بودند، بر اساس فرمول «صلح در برابر زمين» گام در روند سازش و عادي‌سازي روابط با اين رژيم جعلي نهادند و ايران تنها كشوري در جهان نام گرفت كه مدال افتخار مبارزه با صهيونيست را بر سينه خود نهاده است، اما اين مبارزه براي آزادي قدس شريف به رغم دشمني‌ها و سنگ‌اندازي‌هاي اين رژيم و همپيمانانش هيچ‌گاه رو به افول ننهاد و با توجه به افزايش حجم جنايات رژيم‌صهيونيستي در سرزمين‌هاي اشغالي و ديگر كشورها، روز به روز افزايش پيدا كرد.
  
حكام محافظه‌كار عربي
از سوي ديگر بايد به صراحت اعتراف كرد كه حاكمان كشورهاي اسلامي تحت نفوذ امريكا هيچ‌گاه آن طور كه بايد و شايد حمايت علني از آرمان فلسطين نداشته‌اند و تنها اين مردم مسلمان كشورهاي اسلامي بوده‌اند كه به صورت غيردولتي كمك‌هايي را در اختيار مبارزان فلسطيني براي دفاع از خود قرار مي‌دهند. در اين ميان حساب جمهوري اسلامي ايران در موضوع فلسطين همواره با ديگر كشورهاي اسلامي متفاوت بوده است. جمهوري اسلامي ايران تنها كشوري است كه در موضوع فلسطين اتفاق نظر بزرگي ميان نظام و مردمش برقرار بوده و همواره كمك‌هاي مهمي به مبارزان فلسطيني كرده است. اين حركت جمهوري اسلامي نه يك حركت پنهاني، ‌بلكه اقدامي علني است كه رهبر معظم انقلاب نيز به صراحت روي آن تأكيد دارند. ايشان در آخرين نماز جمعه‌اي كه امامت آن را بر عهده داشتند، در قامت دفاع از آرمان فلسطين فرمودند: «ما آنجايي كه دخالت كنيم، صريح مي‌گوييم. ما در قضاياي ضديت با اسرائيل دخالت كرديم؛ نتيجه‌اش هم پيروزي جنگ 33 روزه و پيروزي جنگ 22 روزه بود. بعد از اين هم هر جا هر ملتي، هر گروهي با رژيم‌صهيونيستي مبارزه كند، مقابله كند، ما پشت سرش هستيم و كمكش مي‌كنيم و هيچ ابايي هم از گفتن اين حرف نداريم.»
در طرف مقابل اين تحولات نيز بسياري به خوبي مي‌دانند كه چه حمايت‌ها و چه تجهيزاتي از سوي قدرت‌هاي بزرگ در اختيار رژيم‌صهيونيستي قرار مي‌گيرد تا ماشين نسل‌كشي اين رژيم بتواند با قدرت تمام به كار خود ادامه دهد؛ قدرت‌هايي كه هيچ واهمه‌اي از ابراز حمايت از رژيم‌صهيونيستي براي قتل‌عام مردم بي‌گناه فلسطين ندارند.
 
  ايران‌؛ حامي اصلي فلسطين
حال در اوج مظلوميت مردم فلسطين و در شرايطي كه هيچ كشوري حاضر به تقابل با دسيسه‌هاي مختلف رژيم‌صهيونيستي در منطقه نيست، چه دليلي وجود دارد كه ايران بخواهد حمايت تمام‌عيار خود را از مردم بي‌دفاع فلسطين پنهان كند. بي‌شك اين افتخار بزرگي براي ايران است كه در پايتخت خود ميزبان مقامات كشورها و افرادي باشد كه معتقدند، ‌فلسطين سرزميني اسلامي و مختص مسلمانان است و بايد در مقابل توسعه‌طلبي‌هاي رژيم‌صهيونيستي ايستاد.
اما اين پايان كار نيست چراكه جمهوري اسلامي ايران بر اساس همان استراتژي مهم بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران و سپس دستور رهبر معظم انقلاب در خصوص حمايت از جريان‌هاي ضدصهيونيستي توانسته رزمندگان تحت محاصره حماس و رزمندگان حزب‌الله لبنان را در توسعه دانش نظامي خود به خودكفايي برساند تا ساده‌ترين مدل‌هاي پهپاد ابابيل، با كنترل رزمندگان حماس و حزب‌الله، بتواند آسمان سرزمين‌هاي اشغالي را جولانگاه خود قرار دهد و از ديد رادارها و سيستم‌هاي پدافند هوايي گران‌قيمت اين رژيم پنهان بماند يا موشك‌هاي فجر 5 كه در سال 1391 فرمانده كل سپاه خبر از انتقال تكنولوژي ساخت آن به سرزمين‌هاي اشغالي را داد، به عنوان يك ابزار دفاعي در مقابل هجمه رژيم جعلي اسرائيل به كار گرفته شود.
 
 دفاع از فلسطين فارغ از بازي‌هاي سياسي
اما در اين ميان، اين نكته را فراموش نكنيم كه دفاع از آرمان فلسطين كه نه تنها حمايت از مظلوم است بلكه زمينه‌ساز تأمين امنيت داخلي ايران را فراهم خواهد كرد، نبايد به بازی‌هاي سياسي احزاب و گروه‌هاي داخلي آلوده شود و جريان‌هاي سياسي براي سرپوش نهادن بر كم‌كاري‌هاي خود اين اجازه را نخواهند داشت كه به اين بنيان مهم جمهوري اسلامي ايران، خدشه‌اي وارد كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار