کد خبر: 839793
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۱
معاون اجرايي رئيس‌جمهور با اشاره به نقش بهره‌وري در كشاورزي كشور گفت: كساني كه مي‌گويند كشاورزي توجيه ندارد موضوعات انحرافي مطرح مي‌كنند.
معاون اجرايي رئيس‌جمهور با اشاره به نقش بهره‌وري در كشاورزي كشور گفت: كساني كه مي‌گويند كشاورزي توجيه ندارد موضوعات انحرافي مطرح مي‌كنند.
محمد شريعتمداري در نخستين المپياد بهره‌وري بخش كشاورزي و منابع طبيعي كشور اظهار كرد: كانون بهره‌وري كشاورزي و منابع طبيعي كشور با داشتن 35 ماده و تبصره‌هاي آن تمام شئون بخش كشاورزي و منابع طبيعي كشور را ديده و برخي از اختيارات را از دولت به بخش خصوصي واگذار كرده است.
وي با بيان اينكه بهره‌وري نقش مهمي در كشاورزي كشور دارد گفت: كشور ما وضعيتي خشك و نيمه‌خشك دارد و استفاده از روان‌آب‌ها جاي خود را به استفاده از ذخاير زيرزميني خود داده و روند 70 درصد استفاده از روان‌آبها در حال تبديل به سفره‌هاي زيرزميني است به طوري كه 310 دشت كشور ذخاير آنها به شدت كاهش يافته و در برخي مناطق تا 300 متر پايين رفته است.
معاون اجرايي رئيس‌جمهور ادامه داد: كساني كه مي‌گويند كشاورزي توجيه ندارد موضوعي انحرافي را مطرح مي‌كنند در صورتي كه صرفه‌جويي‌ها در بخش كشاورزي انجام شود به اندازه مصرف شغل و صنعت مي‌توانيم صرفه‌جويي كنيم كه اين امر با افزايش بهره‌وري قابل دسترسي است.
وي گفت: امنيت غذايي و آثار مثبت، صدور محصولات كشاورزي و سهم بالاي كشاورزي در اشتغال كشور كه يك چهارم اشتغال كشور را تشكيل مي‌دهد از مزاياي مهم كشاورزي است و بايد اذعان داشت كه 4 ميليون شغل از اين طريق در كشاورزي ايجاد شده است.
  كشاورزي اساسي‌ترين محور توسعه كشور است
شريعتمداري با تأكيد بر اينكه از نظر دولت اساسي‌ترين محور توسعه كشاورزي است، گفت: در صورتي كه واردات براي حمايت از كشاورزان محدود شود قيمت به نفع كشاورزان در بازار داخلي گران مي‌شود كه هدف ما نيز همين است تا سود كشاورزان بالاتر و بيشتر شود.
وي اضافه كرد: در صورتي كه واسطه‌ها كنترل شوند كشاورزان سود بيشتري به دست مي‌آورند اما حداقل هر وقت حادثه‌اي (بلاياي طبيعي و از بين رفتن محصولات كشاورزي) پيش مي‌آيد به افزايش قيمت محصولات كشاورزي در بازار اعتراض مي‌شود.  معاون اجرايي رئيس‌جمهور تصريح كرد: بايد در نظر داشت كه سازوكار مناسب براي مقابله با حوادث غيرمترقبه به اندازه مورد نياز نيست و با بروز سرماي يك‌باره توليد سردرختي‌ها كاهش مي‌يابد. در هر مقطعي كه حادثه غيرمترقبه‌اي در كشور ايجاد شده و به محصولات كشاورزان لطمه مي‌خورد مردم براي حمايت از كشاورزان بايد بپذيرند كه تاحدودي محصولات كشاورزان را گرانتر خريداري كنند اما براي تحقق اين امر بايد چنين فكري در رسانه‌هاي ما نيز ايجاد شود و حاضر شوند كه اين موضوع را تبليغ كنند.

  وقتي محصولات كشاورزي گران مي‌شوند مي‌گويند چرا گران شد؟
شريعتمداري اضافه كرد: هر وقت كالاي كشاورزي گران شود مي‌گويند چرا گران شد؟ در شرايط فعلي نيز آنفلوانزا تأثيراتي را در بازار طيور كشور داشته‌ است.
وي گفت: نياز مصرف‌كنندگان در شرايط اينچنيني بايد با واردات تأمين شود كه اين امر سود كشاورزان را كاهش مي‌دهد اما در صورتي كه مي‌خواهيم روي اين حرف براي حمايت از كشاورزان بايستيم بايد در ابتدا خود اين موضوع را بپذيريم و روي حرف خود بايستيم.
معاون اجرايي رئيس‌جمهور در ادامه صحبت‌هاي خود تأكيد كرد: در مقطعي از سال‌هاي گذشته تعرفه شكر به يك باره از 120 درصد به 10 درصد كاهش يافت كه اين امر باعث شد شركت‌ها زير بار خريد محصولات كشاورزان نروند و يك باره سطح زير كشت پايين آمد.  شريعتمداري افزود: همچنين شاهد بوديم كه در سبد مصرفي مردم ميوه‌هاي توليدي آرژانتين، هند و ساير كشورها حضور يافت اما در شرايط فعلي نبايد اين امر تكرار شود و بايد شرايط رقابت منطقي براي كشاورزان ايجاد كنيم.  وي گفت: بر اساس بررسي‌هاي انجام شده در 15 كشور به رشد 7 تا 8 درصدي نظير مالزي، سنگاپور، عمان، چين و برزيل سهم سرمايه‌گذاري نسبت به توليد ناخالص داخلي 25 درصد بالاتر بوده است.  معاون اجرايي رئيس‌جمهور با اشاره به جشن خودكفايي گندم در دوره گذشته گفت: در دوره گذشته نيز براي توليد گندم جشن خودكفايي گرفته شد و قدم‌هاي خوبي برداشته شده بود اما اين امر با افزايش قيمت خريد تضميني گندم و جايگزيني توليد گندم براي ساير محصولات بود اما در اين دوره اقدامات هوشمندانه‌تر بود.
شريعتمداري اضافه كرد: اراضي سطح زير كشت نيز در اين دوره كم شده است كه اين امر نشاندهنده كاهش بهره‌وري در سطح زير كشت موجود و استفاده از نهاده‌ها و مواد اوليه بهتر بوده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار