کد خبر: 839692
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
به نظر مي‌رسد به رغم خوش بيني‌هاي اوليه پس از روي كار آمدن ترامپ در باره آغاز روند بهبود روابط امريكا و روسيه، روند كنوني برخلاف آن جريان يافته است. اين مسئله دلايل مختلفي دارد.
دكتر سيدرضا ميرطاهر
به نظر مي‌رسد به رغم خوش بيني‌هاي اوليه پس از روي كار آمدن ترامپ در باره آغاز روند بهبود روابط امريكا و روسيه، روند كنوني برخلاف آن جريان يافته است. اين مسئله دلايل مختلفي دارد. تا قبل از تحولات اخير، رويكرد شخصي دونالد ترامپ بر مبناي تجديد روابط با روسيه و بهبود آن استوار بود. همين مسئله موجب شد چه در دوران مبارزات انتخاباتي و چه پس از آن، رقبا و منتقدان ترامپ حملات تبليغاتي شديدي عليه وي مطرح و وي را به همسويي با روسيه متهم كنند. حتي هيلاري كلينتون، نامزد دموكرات‌ها در مبارزات انتخابات رياست جمهوري 2016، در يكي از مناظره‌هاي انتخاباتي با اشاره به ترامپ اظهار داشته بود كه مسكو خواستار رئيس‌جمهوري در امريكا است كه عروسك خيمه شب بازي روسيه باشد. همچنين ترامپ در جريان رقابت‌هاي انتخاباتي امريكا، علاوه بر تحسين پوتين به عنوان يك رهبر قدرتمند در برابر اوباما، مواضع دوستانه در برابر روسيه را حتي به مسائل بين‌المللي كشاند و تعامل همراه با كاهش تنش بين واشنگتن و مسكو را سودمند خواند.

در عين حال برخي از اظهارات ترامپ در مبارزات انتخاباتي وي مبني بر اينكه ممكن است ادعاي مالكيت روسيه بر شبه جزيره كريمه را به رسميت بشناسد، وعده وي براي پايان دادن به سياست مداخله جويي و حمايت از رويكرد روسيه در قبال جنگ سوريه، براي مسكو خوشايند بود. ضمن اينكه روس‌ها آشكارا از پيروزي ترامپ در انتخابات رياست جمهوري نوامبر 2016 ابراز خرسندي كردند. ترامپ تا قبل از پيروزي ودر جريان مبارزات انتخاباتي همواره بر كاهش تنش با روسيه و همكاري دوجانبه براي حل مسائل منطقه‌اي و جهاني تاكيد مي‌كرد و وعده داده بود كه اختلافات عميق ميان امريكا و روسيه را ترميم خواهد كرد. در واقع يكي از دستوركارهاي اصلي ترامپ، ترميم روابط امريكا و روسيه است كه طي چند سال اخير به‌خصوص بعد از بحران اوكراين دچار تنش‌ها و اختلافات متعدد شده است.

با وجود اين واقعيات، به‌نظر مي‌رسد رئيس‌جمهوري امريكا در رويكرد قبلي خود تجديد نظر كرده است. به‌ويژه پس از افشاي رابطه پنهاني مايكل فلين مشاور امنيت ملي امريكا با سفير روسيه، ترامپ به صورت جدي در مظان اتهام سنگين همكاري با يك دولت غيردوست قرار گرفته است. به‌ويژه اينكه مايكل فلين طرفدار بهبود روابط با روسيه است. با توجه به وضعيت كنوني ترامپ ناچار خواهد بود براي اثبات ميهن پرستي خود به تحريم‌هاي روسيه ادامه دهد. در عين حال فشار اروپايي‌ها بر امريكا براي ادامه سياست فشار به روسيه به صورت ادامه تحريم‌ها موجب شده است دولت ترامپ ناچار شود سياست مماشات با روسيه را كنار بگذارد. كما اينكه مايك پنس، معاون رئيس‌جمهوري امريكا در ديدار اخير خود با پترو پوروشنكو ضمن تأكيد بر حمايت امريكا از حاكميت و تماميت ارضي اوكراين، تصريح نمود كه امريكا اشغالگري روسيه و تلاشش براي الحاق كريمه را به رسميت نمي‌شناسد. بدين ترتيب كرملين اكنون دريافته است كه ديگر نبايد اميدي به ترامپ براي دادن امتيازي بزرگ در مسئله اوكراين داشته باشد. از سوي ديگر سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) نيزدر نشست اخير وزراي دفاع اين پيمان در بروكسل و چه در موضع گيري‌هاي مقامات ارشد اين سازمان موضع تندي نسبت به قبل در قبال روسيه اتخاذ كرده است كه البته اين مسئله با حمايت امريكا نيز مواجه شده است.

كما اينكه ينس استولتنبرگ، دبيركل ناتو بر لزوم تقويت حضور نظامي ناتو در شرق اروپا به عنوان عامل بازدارندگي در برابر روسيه تاكيد كرده است. در عين حال استمرار تحريم‌هاي امريكا و اروپا عليه روسيه، امكان هرگونه آشتي ميان مسكو و واشنگتن را بيش از پيش كاهش خواهد داد. همين مسائل نيز موجب نااميدي روس‌ها از ترامپ شده و بدين ترتيب آنها خود را آماده تقابل بيشتر با غرب كرده‌اند كه اكنون به صورت مستقيم در صدد رويارويي با روسيه است. در اين راستا سازمان ناتو اقدامات قابل توجهي به صورت استقرار بي سابقه تجهيزات و نيروهاي نظامي در اروپاي شرقي در جوار مرزهاي غربي روسيه صورت داده است. بدين ترتيب مي‌توان گفت در مقطع كنوني هر گونه اميدي براي تجديد روابط روسيه و امريكا نقش بر آب شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار