کد خبر: 839688
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
سفير روسيه در دوحه از تغيير موضع آل‌خليفه در مقابل بشار اسد خبر داد
سفير روسيه در قطر ضمن اعلام تمايل مقامات دوحه براي مشاركت در مذاكرات صلح سوريه در آستانه تأكيد كرد كه قطر موضع خود در قبال «بشار اسد» را تغيير داده است. پس از تركيه، مقامات قطري نيز از راه حل سياسي بحران سوريه تمكين كرده‌اند.
با گذشت شش سال از جنگ سوريه، كشورهاي حامي تروريسم يكي پس از ديگري موضع خود را در قبال دولت قانوني سوريه تغيير مي‌دهند. پس از آنكه تركيه از مواضع قبلي خود در سوريه عقب نشيني كرد و به سمت محور روسيه و ايران پيوست، اين بار قطر نيز موضع خود را تغيير داده و به راه حل سياسي در سوريه ابراز تمايل كرده است. نورمحمد خولوف، سفير روسيه در قطر روز دوشنبه اعلام كرد، در خصوص اينكه اين مردم سوريه هستند كه بايد در نهايت درباره رئيس‌جمهور آينده اين كشور تصميم‌ بگيرند، دوحه نيز با مسكو مواضع مشتركي دارد. سفير روسيه در قطر در گفت‌وگو با خبرگزاري «تاس»‌ تأكيد كرد: «ما مكرر به شركاي خود اين مسئله را متذكر شده‌ايم كه رياست جمهوري «بشار اسد» در سوريه مسئله‌اي نيست كه تصميم‌گيري در خصوص آن در حوزه اختيارات يا صلاحيت روسيه يا قطر يا هر كشور ديگري باشد.» وي افزود: «اين مسئله بايد توسط مردم سوريه و صرفاً از طريق برگزاري انتخاباتي مشروع و كاملاً شفاف مشخص شود.» سفير روسيه ادامه داد: «همكاران ما در قطر نيز كاملاً با موضع ما موافق هستند و معتقدند كه رويكرد مسكو در اين رابطه بسيار سازنده است.» خولوف همچنين درباره مذاكرات آستانه نيز گفت كه مقامات قطر ابراز علاقه‌مندي كرده‌اند تا به گفت‌وگوهاي صلح سوريه كه در آستانه برگزار مي‌شود، ملحق شوند. قطر از كشورهايي است كه در كنار سعودي‌ها و تركيه از تروريست‌ها حمايت مي‌كند اما روند تحولات ميداني و پيروزي‌هاي محور مقاومت در سوريه، مقامات دوحه را به بازنگري در مواضع سابق خود واداشته است.

خولوف در ادامه سخنان خود به تأثيرگذاري سياسي قطر بر معارضان سوريه نيز اشاره كرد و گفت: «معاذالخطيب رئيس سابق ائتلاف ملي نيروهاي معارض و انقلابي سوريه درحال حاضر در دوحه زندگي مي‌كند و وي ايدئولوژيست گروه‌هاي خاصي از معارضان ميانه‌رو از جمله جيش‌الاسلام و احرارالشام است. در اين رابطه ما به طور گسترده در حال استفاده از قابليت‌هاي سياسي قطر براي تحقق اهداف مشترك هستيم.»
  
رقابت براي آزادي رقه
شمال سوريه اين روزها به عرصه رقابت نظامي بين طرف‌هاي درگير در بحران اين كشور تبديل شده است. همزمان با پيشروي نيروهاي دموكراتيك سوريه در رقه، پايتخت داعش در اين كشور، نيروهاي ارتش سوريه نيز خود را براي حمله به اين منطقه آماده مي‌كنند. پايگاه خبري اطلاعاتي «دبكافايل» وابسته به دستگاه‌هاي امنيتي رژيم صهيونيستي به نقل از منابع روسي مدعي شد كه ارتش سوريه خود را براي عمليات سراسري عليه رقه آماده مي‌كند. بر اين اساس، دولت سوريه تلاش مي‌كند نيروهايش را قبل از رسيدن نظاميان متجاوز تركيه در شمال كشورش به رقه، به اين منطقه برساند. اين منابع تاكيد مي‌كند در صورت رسيدن تركيه به رقه و تصرف اين شهر با كمك امريكا، بخش مهمي از شمال و شرق خاك سوريه به دست آنكارا افتاده و مي‌تواند اين كشور را تجزيه كند. اين درحالي است كه رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه ديروز در سخناني اعلام كرد، اگر توافق ميان آنكارا و ائتلاف ضد داعش حاصل شود، آنكارا به پاكسازي رقه از نيروهاي داعش اقدام خواهد كرد. به گزارش خبرگزاري آناتولي، اردوغان اعلام كرد: «ارتش تركيه به همراه نيروهاي ارتش آزاد سوريه تحت حمايت آنكارا عمليات موفقيت آميزي در شهر الباب در شمال سوريه داشته و اكنون رقه هدف بعدي است.» نخست وزير تركيه چند روز قبل در كنفراس بين‌المللي مونيخ اعلام كرد: «ما به صورت مستقيم در عمليات رقه شركت نخواهيم كرد بلكه اگر توافق شود، حمايت تاكتيكي خواهيم داشت.» پيشروي كردها در رقه و ترس از تسلط اين گروه‌ها بر شمال سوريه سبب شده تا تركيه براي حمله به رقه اعلام آمادگي كند. تركيه قدرت يابي كردها در مرزهاي جنوبي خود را بر نمي‌تابد و آن را تهديدي براي امنيت ملي خود مي‌داند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار