کد خبر: 839686
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۸
امريكا و انگليس به‌دنبال ثبت پيروزي به نام خود هستند
عراقي‌ها مرحله دوم آزادسازي موصل را آغاز كرده‌اند و مقامات اين كشور از مقاومت ضعيف داعش و احتمال شكست زودرس اين گروه تروريستي در پايتخت استان نينوا خبر مي‌دهند، در چنين شرايطي امريكا به همراه انگليس فعاليت‌هاي ديپلماتيك و نظامي خود را افزايش داده‌اند تا پيروزي عراقي‌ها را به نام خود ثبت كنند.
به گزارش «جوان»، يك روزنامه انگليسي گزارش داد، نيروهاي ويژه انگليس و امريكا در عمليات آزادسازي غرب موصل مشاركت دارند. روزنامه تايمز در گزارشي با عنوان «نيروهاي هوايي ويژه، نوك پيكان آزادسازي موصل» نوشت كه نيروهاي ويژه كلاه سبز انگليس و كماندوهاي امريكايي دلتافورس در كنار يگان‌هاي عراقي و كرد در نبرد موصل حضور نظامي دارند و در اين منطقه مستقر هستند تا ۶۵۰ هزار غيرنظامي را آزاد سازند. عمليات آزادسازي غرب موصل از روز يك‌شنبه با دستور حيدر العبادي نخست وزير عراق شروع شده است. نيروهاي عراقي پيشتر از اين موفق شده بودند مناطق شرقي موصل را از كنترل داعش خارج كنند. بر اساس گزارش تايمز، نيروهاي ويژه امريكايي و انگليسي با نابود كردن خودروهاي بمبگذاري شده در نبرد زميني به كمك ائتلاف هوايي در عراق آمدند و با همراهي حداقل 50 هزار نيروي عراقي از جنوب و غرب اين شهر پيشروي كردند. گزارش تايمز در شرايطي منتشر شده كه نيروهاي امريكايي و انگليسي كه در عراق صرفاً به عنوان مشاور در اين كشور حضور دارند و قرار نبود كه آنها به صورت مستقيم در نبرد مشاركت داشته باشند و حالا تلاش دارند به‌طور مستقيم وارد عمليات ميداني شوند. امريكا بيش از 5هزار نيرو در عراق دارد تا به گفته واشنگتن در جنگ با داعش به بغداد كمك كند.

ظاهراً اينكه نيروهاي امريكايي و انگليسي در اين مقطع تصميم گرفته‌اند تا به صورت مستقيم در عمليات آزادسازي موصل شركت كنند، اخبارحاكي از مقاومت ضعيف داعش در موصل و احتمال آزادسازي قريب الوقوع اين شهر است. فرماندهي كل عمليات آزادسازي غرب موصل اعلام كرد كه در پايان روز اول عمليات 14 روستا از كنترل داعش خارج شده است. منابع عراقي از اقدام داعش در تخليه خانواده‌هاي داعش از مناطق غربي موصل به علت پيشروي‌هاي برق آساي نيروهاي عراقي خبر دادند. بنابر گفته اين منابع علت تخليه فوري خانواده‌هاي داعش از مناطق غربي موصل به اين دليل است كه اين مناطق در آستانه درهم شكستن هستند. همچنين منابع نظامي عراق از روحيه پايين داعش گفتند. سرلشكر نجم الجبوري، فرمانده عمليات نينوا به سومريه نيوز گفت: مقاومت داعش بسيار ضعيف است و عمليات در غرب با توجه به نابودي عناصر داعش آسان‌تر است. ما حفظ جان شهروندان را مدنظر گرفته‌ايم. الجبوري تصريح كرد، عمليات آزادسازي غرب در حالي آغاز شده كه روحيه داعش از بين رفته و امكاناتش بسيار كم شده به ويژه كه نيروهاي ائتلاف ضد داعش بر نابودي توان آن در غرب متمركز بوده‌اند. سرلشكر نجم الجبوري در عين حال گفت: «فرماندهان نظامي درباره عمليات غرب موصل اختلاف نظر دارند و اين اختلاف نظر طبيعي است. برخي مي‌گويند عمليات غرب آسان‌تر است و برخي مي‌گويند غرب سخت‌تر است. ما سقف زماني مشخصي براي عمليات نداريم، مهم براي ما حفظ جان شهروندان است.» در همين حال، فؤاد معصوم، رئيس‌جمهوري عراق در بيانيه‌اي ضمن تقدير از تلاش نيروهاي مسلح عراقي در پيشروي‌هاي پيروزمندانه در ساحل راست موصل، پيش‌بيني كرد، كار داعش به زودي در عراق يكسره شود.

همزمان با اين تحولات جيمز ماتيس وزير دفاع امريكا در سفري از پيش اعلام نشده وارد بغداد شد تا با مقامات عراق و همچنين نيروهاي امريكايي حاضر در اين كشور ديدار كند. هرچند ماتيس قبل از ورود به بغداد، اظهارات ترامپ مبني براي تسلط بر منابع نفتي عراق را رد كرد و گفت: «ما اينجا نيستيم كه نفت كسي را برداريم.» دونالد ترامپ رئيس‌جمهوري امريكا پيشتر و همچنين اخيراً در يك سخنراني خطاب به كاركنان سازمان سيا گفته بود: «در صورتي كه امريكا ميادين نفت عراق را تصرف كرده بود، داعش به وجود نمي‌آمد... اگر ما آن نفت را بر‌مي‌داشتيم، احتمالاً داعش به وجود نمي‌آمد... بنابراين ما بايد آن نفت را نگه مي‌داشتيم. اما بسيار خب، شايد ما باز هم شانس داشته باشيم.» اين اظهارات ترامپ بازتاب زيادي داشت و با خشم عراقي‌ها مواجه شد.

رسانه‌هاي امريكايي گزارش دادند دليل سفر ماتيس بيش از هرچيزي با تحولات ميداني موصل مرتبط است. خبرگزاري آسوشيتدپرس نوشت: وزير دفاع امريكا براي بررسي «شكست» داعش و ديدار با سران عراق به اين كشور رفته است. امريكايي‌ها در حالي تلاش مي‌كنند مشاركت خود در آزادسازي موصل را برجسته كنند كه در زمان سقوط اين شهر به دست داعش نه تنها حاضر نشدند كمكي به دولت عراق بكنند بلكه از فرصت استفاده كرده و خواستار استعفاي نوري المالكي نخست وزير وقت عراق شدند. در همين حال گزارش‌هاي زيادي از كمك واشنگتن به داعش منتشر شده است. اوايل آذر ماه جاري بي‌بي‌سي گزارش داد كه تسليحات امريكايي براي شورشيان به اصطلاح «ميانه‌رو» در عرض كمتر از دو ماه به دست داعش در موصل مي‌رسيد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار