کد خبر: 839684
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۳
افزايش 100 درصدي قيمت بليت در طرح جديد شوراي صنفي نمايش
همايون اسعديان، رئيس شوراي صنفي نمايش روز گذشته از تصميم اين شورا براي تعيين قيمت بليت سينماهاي ممتاز به طور شناور سخن گفته است؛ اقدامي که مي‌تواند مخاطبان سينما را دچار دردسر کند.
فرزين ماندگار
همايون اسعديان، رئيس شوراي صنفي نمايش روز گذشته از تصميم اين شورا براي تعيين قيمت بليت سينماهاي ممتاز به طور شناور سخن گفته است؛ اقدامي که مي‌تواند مخاطبان سينما را دچار دردسر کند. «قرارداد سه فيلم نوروزي در گروه‌هاي سينمايي به ثبت رسيد و قيمت بليت اکران نوروزي براساس توافق پخش‌کننده و سينمادار شناور خواهد بود.»

رئيس شوراي صنفي نمايش درباره افزايش قيمت بليت سينماها براي اکران نوروزي اينگونه توضيح داده: «قيمت بليت پايه سينماها نسبت به سال گذشته هيچ تغييري نکرده است، اما در آيين‌نامه جديد نمايش که به زودي مصوب مي‌شود، قرار است بليت سينماهاي ممتاز با نظر پخش‌کننده و سينمادار از 10 تا 20 هزار تومان متغير باشد. اين تصميم باعث مي‌شود پخش‌کننده و سينمادار درباره فيلم اکران شده دقت لازم را انجام دهند تا براساس شرايط جغرافيايي منطقه و نيازسنجي مخاطب در قيمت بليت به توافق برسند. قيمت بليت بعد از هماهنگي لازم ميان پخش‌کننده و سينمادار تعيين و به شوراي صنفي نمايش اعلام مي‌شود. قيمت بليت به صورت هفتگي تغيير مي‌کند و سانسي نخواهد بود. بناي کهنه و سيستم‌هاي قديمي برخي از سينماهاي کشور سبب شده که اين سالن‌ها با استقبال کمتري نسبت به سالن‌هاي ديگر مواجه شوند، البته اسعديان عنوان کرده که اين طرح در سينماهاي ممتاز انجام مي‌شود، ولي معلوم نيست آنچه وي با عنوان نيازسنجي مخاطبان از آن ياد کرده دقيقاً قرار است چه ويژگي‌هايي را شامل شود که بر قيمت بليت مي‌تواند تأثيرگذار باشد. به نظر مي‌رسد که اين نوع از بليت‌‌فروشي با موفقيت همراه نباشد و در مرحله اجرا با مشکلاتي مواجه شود چراکه تعيين آنچه نيازسنجي خوانده شده است موضوع گنگي است و ابداً امکان تفاهم روي اين اصطلاح گنگ وجود نخواهد داشت.

موضوع عجيب ديگري که در سخنان رئيس شوراي صنفي نمايش به چشم مي‌آيد و البته قدري عجيب است افزايش تقريباً صددرصدي قيمت بليت سينماست. ميانگين قيمت بليت سينما در حال حاضر 10 هزار تومان است که اگر قرار باشد در طرح شناور اين شورا در برخي سينماها تا 20‌هزار تومان افزايش پيدا کند شاهد افزايش صددرصدي قيمت بليت هستيم که با منطق اقتصادي سازگار نيست. اين تصميم مي‌تواند سينما را از سبد اقتصادي بخشي از مردم حذف کند. معلوم است که اين گراني بي‌ضابطه به هيچ عنوان به نفع سينما نيست. از اين اقدام مي‌توان حتي با عبارت «بيرون کردن دهک‌هاي کم‌درآمد از سينما» ياد کرد. يکي از اهداف اصلي دولت‌ها و بخش‌هاي حاکميتي در دنيا بالا بردن سهم کالاهاي فرهنگي و هنري در سبد خانوارهاست و از طرق مختلف سعي مي‌شود اين سبد به لحاظ فرهنگي پربارتر باشد. طبيعي است که با بالا رفتن قيمت بليت سينما چند دهک درآمدي به طور عادي قيد سينما رفتن را خواهند زد و سينما با اين وضعيت پس از مدتي تنها به هنري لوکس تبديل مي‌شود که دهک‌هاي درآمدي متوسط به بالا در طول سال مي‌توانند از آن استفاده کنند. اين مسئله براي طيف‌هاي فکري که از اساس مخالف سينما هستند مي‌تواند جذاب باشد اما براي اهالي سينما و طرفداران رشد سينما که خواهان استقبال اقشار مختلف از اين هنر تأثيرگذار هستند بالا رفتن بليت اتفاق خوبي قلمداد نمي‌شود.

همايون اسعديان در بخش ديگري از سخنانش درباره تصميمات ديگر شوراي صنفي هم گفته: «قرارداد سه فيلم «سه بيگانه» در گروه ماندانا، «ماجرا نيمروزي» در گروه کورش و «يک روز بخصوص» در گروه آزادي بسته شد. فيلم «خوب بد جلف» نيز پيش از اين نمايش خود را آغاز کرده بود. از صبح چهارشنبه (چهارم اسفند) فيلم سينمايي «ماحي» در گروه آفريقا اکران خود را ادامه مي‌دهد و «شاباش» از اين گروه تعويض مي‌شود. فيلم «افسونگر» جايگزين «چهار اصفهاني در بغداد» در گروه ماندانا خواهد شد. فيلم «هلن» نيز در گروه کورش از چهارم اسفندماه به نمايش درمي‌آيد. اسعديان درباره تغيير سرگروه‌هاي سينمايي توضيح داده: «شش گروه سينمايي در اکران نوروزي مانند سال گذشته فعاليت مي‌کنند، اما بعد از اکران نوروزي سينما آفريقا از سرگروهي حذف و سينما قدس جايگزين خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار