کد خبر: 839677
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۸
قبلا‌ها در لابه لاي صفحات كتاب قصه‌ها، نقاشي‌ها و به خصوص كتب آموزش زبان انگليسي سراسر كشور با مواردي كه ناقض احكام اسلامي مي‌شد، برخورد كرده بوديم.
گندم زماني
قبلا‌ها در لابه لاي صفحات كتاب قصه‌ها، نقاشي‌ها و به خصوص كتب آموزش زبان انگليسي سراسر كشور با مواردي كه ناقض احكام اسلامي مي‌شد، برخورد كرده بوديم. مثل عادي جلوه دادن دوستي دختر و پسر، اسراف در لباس و خوراك، نشان دادن همزيستي با حيوانات خانگي از قبيل سگ و گربه كه اساساًٌ هيچ‌كدام در قالب آموزه‌هاي اسلامي و ايراني گنجانده نمي‌شود.

اما منتظر هر چيزي بوديم جز قبح شكني ارتباط با جنس مخالف آن هم در كلاس اول دبستان!
موضوع مربوط به درج تصويري از كتاب تمرين و كار رياضي اول دبستان در فضاي مجازي است، چنانچه يكي از تمرين‌ها به گونه‌اي طراحي شده كه فقط جنس مخالف را بايد به‌هم وصل كرد تا كامل شوند.
در بالاي اين صفحه نيز نوشته شده است «بچه‌ها در حال انجام بازي «يار‌گمشده» هستند. لباس‌هاي هركدام تعدادي خال دارد. هر كس بايد با كسي يار شود كه مجموع خال‌هاي روي لباسشان با هم 10 بشود. هر‌كس را به يارش وصل كن.» آموزش صريح ارتباط با جنس مخالف تا آنجا كه ما مي‌دانيم با فرهنگ اسلامي در تضاد است، اما خوشبينانه آن است كه بگوييم شايد واكنش‌هاي فضاي مجازي تحت عنوان «نفوذ فرهنگي» چندان مورد توجه طراحان كتب درسي در سيستم آموزش و پرورش قرار نگرفته است.

اكنون سؤال اين است اگر در طراحي اين تمرين، تعداد خال‌هاي برابر با 10 معطوف به يارگيري مكمل از جنس مخالف نمي‌شد، خدشه‌اي در تمرين به وجود مي‌آمد؟ يا مثلاً اگر به جاي «بچه‌ها» تصوير ديگري در نظر گرفته مي‌شد، بهتر نبود؟!
تا الان فكر مي‌كرديم بايد نگران كتاب‌هاي جايگزيني باشيم كه در زير پوست خود نگاه غربي دارند و به رقابت با كتاب‌هاي داخلي آمده‌اند، اما ظاهراً شعاع نگراني‌ها بايد بيش از اينها ادامه داشته باشد و گويي كسي مطلع نيست كه تصوير‌سازي از سنين پايين، نقش اساسي را در ذهن كودكان بر جاي خواهد گذاشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار