کد خبر: 839674
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱
كبري فرشچي
حادثه پلاسكو هر چند، يك بار ديگر جامعه را در برابر اين‌گونه حوادث تلخ هوشيار كرد، اما با سردي آتش پلاسكو اين هوشياري هم گرد فراموشي گرفته است. در حالي كه به گفته مدير عامل انجمن سوختگي ايران، شاخصي كه در دنيا وجود دارد با عنوان شاخص 50 - 50 يعني از هر دو نفري كه دچار سوختگي بالا مي‌شوند يك نفر فوت مي‌كند. اين شاخص در كشور ما 60 درصد است و در امريكا 95 و در اروپا كمي كمتر از اين درصد است.

معصومي مدير عامل انجمن سوختگي ايران مي‌گويد: سوختگي بيماري فقراست؛ در جاهايي كه فضاي محدودي وجود دارد، سيم‌كشي نامناسب است يا درمان مناسبي وجود ندارد، رخ مي‌دهد. در كشور ما به‌رغم اينكه درآمد ناخالص ملي خوب است، اما در سوختگي وضعيتمان‌در حد بنگلادش است.
وي درباره آمار سوختگي در كشورمان اينگونه توضيح مي‌دهد«سالانه در كشور 230 هزار نفر مي‌سوزند كه از اين تعداد 30 هزار نفر بستري، 3 هزار نفر فوت كرده‌اند و براي هر درصد از سوختگي 5 ميليون تومان هزينه مي‌شود.‌»

مديرعامل انجمن سوختگي ايران تصريح مي‌كند: فردي كه دچار سوختگي مي‌شود از هر طبقه‌اي كه باشد يك طبقه سقوط مي‌كند. از كار افتاده مي‌شود، ‌درمان و دوره بازتواني سختي را دارد، ‌بنابر اين بايد روي پيشگيري و آموزش بيشتر كار كنيم.
وي مي‌افزايد: برخي بيمه‌ها حمايت از اين خدمات را قبول كرده‌اند، اما حتماً بايد بيمارستان استاندارد داشته باشيم؛ چراكه هنوز يك تخت استاندارد در حد بين‌المللي نداريم. اميدوارم بيمارستاني كه در شهرستان كن در حال ساخت است، سريع‌تر تكميل شود.
معصومي با بيان اينكه در كشورهاي اروپايي راهنماهاي باليني در سوختگي وجود دارد، ‌تأكيد مي‌كند: رسيدگي به بيمار در هفته اول سوختگي بسيار مهم است؛ چراكه بي‌توجهي به آن باعث فوت بيمار بر اثر عفونت مي‌شود.

به گفته وي ميزان آموزش و تحصيلات در كشور بالا است، اما در زمينه سوختگي اينگونه نيست. با توجه به اينكه از 30 نوع بلاي طبيعي در دنيا بيش از 20 مورد آن در كشور رخ مي‌دهد و آتش‌سوزي در اكثر اين بلايا رخ مي‌دهد، نياز است كه زيرساخت‌ها در كشور بهتر شود.
معصومي مي‌افزايد:‌ اعمال جراحي سوختگي بسيار پرهزينه است بايد بيمه‌ها آن را تحت پوشش قرار دهند اكنون هزار و 350 تخت سوختگي داريم ولي به 2 هزار و 400 تخت جديد با توجه به جمعيت كشور نياز داريم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار