کد خبر: 839609
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۷
علاقه وزير نفت به خام‌فروشي و حرکت برخلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی همچنان ادامه دارد
«بسمه‌تعالي؛ بفرماييد مجوز خوراك باطل شده است». اين عبارت، پارافي از وزير نفت است خطاب به معاون برنامه‌ريزي وزارت نفت در‌باره خوراك پالايشگاه خوزستان؛ پالايشگاهي كه قرار بود 180 هزار بشكه از نفت ميادين يادآوران، آزادگان و جفير را به فرآورده‌هايي چون بنزين، گازوئيل، ال‌پي‌‌جي، سوخت جت و... تبديل كند اما بر حسب يك اجتهاد شخصي ديگر، قانون زير پا گذاشته شد.
وحيد حاجي‌پور
«بسمه‌تعالي؛ بفرماييد مجوز خوراك باطل شده است». اين عبارت، پارافي از وزير نفت است خطاب به معاون برنامه‌ريزي وزارت نفت در‌باره خوراك پالايشگاه خوزستان؛ پالايشگاهي كه قرار بود 180 هزار بشكه از نفت ميادين يادآوران، آزادگان و جفير را به فرآورده‌هايي چون بنزين، گازوئيل، ال‌پي‌‌جي، سوخت جت و... تبديل كند اما بر حسب يك اجتهاد شخصي ديگر، قانون زير پا گذاشته شد.
به گزارش «جوان» پالايشگاه خوزستان جزو طرح‌هاي پالايشي بود كه در دولت قبل مورد تصويب قرار گرفته بود و مجوز خوراك آن از سوي شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي صادر شده بود. در اوايل اجراي پروژه اين پالايشگاه، يكي از مديران خوشنام صنعت پالايش به نام محمد زالي مسئوليت اجراي آن را بر عهده گرفت و با منابع شركت ملي پالايش و پخش بيش از 50 ميليارد تومان براي راه‌اندازي آن هزينه شد.
قرار بود اين پالايشگاه در حوالي خرمشهر و آبادان و در زميني به مساحت 340 هكتار احداث شود كه امور اختصاص زمين و آماده‌سازي آن انجام شده بود ولي طبق قانون بايد 80 درصد سهام آن واگذار مي‌شد. سال 93 بود كه براي خريد اين پالايشگاه مزايده‌اي برگزار شد كه شركت انرژي پاسارگاد به اتفاق چند شركت ديگر، 4 ميليارد تومان به حساب سازمان خصوصي‌سازي واريز كردند تا در مزايده شركت كنند. با برنده شدن شركت انرژي پاسارگاد در اين مناقصه، پول ساير متقاضيان بازگردانده شد ولي پول انرژي پاسارگاد به خزانه رفت.
سيد‌مهدي ميرمعزي مديرعامل اين شركت پس از برنده شدن در مزايده، طي مكاتباتي كه با منصور معظمي، معاون وقت برنامه‌ريزي و نظارت بر منابع هيدروكربوري وزارت نفت انجام داد از او درباره تعهد شركت ملي نفت در قبال خوراك پرسيد كه معظمي اين موضوع را از وزير نفت استعلام كرد كه زنگنه طي پارافي نوشت: «بسمه‌تعالي؛ بفرماييد مجوز خوراك باطل شده است.»
با ارائه اين نامه، شركت نفت پاسارگاد از واريز 20 ميليارد تومان ديگر- به عنوان قسط اول از 110 ميليارد تومان- به حساب سازمان خصوصي‌سازي منصرف شده و با ارائه دستور وزير نفت به سازمان خصوصي‌سازي خواستار برگرداندن 4 ميليارد تومان واريز شده به حساب خود مي‌شود.
سازمان خصوصي‌سازي نيز با بيان اينكه اين پول به خزانه واريز شده است، زنگنه را مسئول اين موضوع مي‌داند زيرا وي به صورت غير‌قانوني مجوز خوراكي را باطل كرده بود كه بر اساس همان مصوبه، پالايشگاه خوزستان در فهرست واگذاري‌ها قرار گرفته بود.
ابطال مجوز خوراك پالايشگاه - كه جزو دارايي آن محسوب مي‌شود- توسط بيژن نامدار زنگنه در واقع اين طرح را فاقد ارزش كرده است و قطعاً ديگر بخش خصوصي تمايلي براي حضور در اين طرح نخواهد داشت. خبرگزاري تسنيم در همان روزها نوشت: اين اقدام وزارت نفت در حالي صورت گرفته است كه پيش از اين نيز ساخت پالايشگاه جديد شيراز براي آنكه مشكل تأمين خوراك طرح فراگير پالايشي سيراف - كه قرار است در قالب هشت پالايشگاه ميعانات گازي مستقل به ظرفيت 480 هزار بشكه در روز تولید کند- برطرف شود، متوقف شده بود.
اين اتفاق در حالي رخ داد كه متاجي مدير برنامه‌ريزي تلفيقي شركت ملي پالايش و پخش اعلام كرده بود در صورت وجود سرمايه‌گذاران جديد كه داراي توانمندي مالي لازم و برنامه‌ريزي منسجم در زمينه اجراي چنين طرح‌هايي باشند، امكان حضور و مشاركت در اين طرح‌ها ميسر بوده و وزارت نفت از آنها استقبال مي‌كند.
نكته مهم‌تر اين است كه اگر وزارت نفت بنا به ابطال مجوز تأمين خوراك پالايشگاه خوزستان داشت؛ چرا نمايندگان وزارت نفت در زمان حضور در جلسات هيئت عالي واگذاري درباره لغو مجوز خوراك اين طرح سخني به ميان نياوردند؟! البته در نامه‌اي هم كه منصور معظمي خطاب به وزير نفت نوشته نيز آمده است: «مجوز خوراك به دليل اينكه مربوط به پالايش و پخش است باطل نشده است.» وي در ادامه نيز پيشنهاد مي‌دهد كه بگوييم - مجوز تأمين خوراك- دارد بلكه بانك آن را اجرايي كند كه وزير نفت در پاسخ مي‌گويد مجوز خوراك باطل است.
با اين وجود زنگنه طي اقدامي غيرقانوني مجوز خوراك اين پالايشگاه را باطل كرد تا بار ديگر مخالفت ذاتي او با ساخت پالايشگاه‌ها عيان شود. البته اينكه طرح پالايشي توسط چه كسي ارائه شود از اهميت ويژه‌اي برخوردار است به طوري كه يكي از شاگردان وزير نفت با ارائه طرح خام سيراف، توانست موافقت وزير نفت را براي احداث 8 پالايشگاه 60 هزار بشكه‌اي اخذ كند تا پالايشگاه جديد شيراز فداي طرح غلطي شود كه وزير نفت دوست دارد.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۳
1
1
سایت جوان "با این وزیر حرکت مطلوب موردنظر کارشناسان نفتی حاصل
نمی شود"چرا؟ که ایشان دارای تفکرات خاص خود خواهانه با نگاه فردی بر امور
بوده "که غالب بر تصمیمات شان
می باشد"بنابراین مسیر حرکت در مدت چهار سال تصدی ایشان بر وزارت نفت همچنان برهمین منوال خواهد گذشت.
بیخیال
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۳
1
1
آقا به قول پیرمردای قدیم بیائید دعا کنیم خدا صاب ملک(امام زمان عج)را برسونه کسی حریف اینا نمیشه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۳
1
1
دلواپس دروغگو
با روحانی تا 1400
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۳
1
0
مواجب دلواپسان قطع شده... میگویند
یک پروژه یک ساله را سه سال طول میدهید با پول بیشتر وکیفیت کمتر طلب کار هم هستید از وزیر با تدبیر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۹
اولا نیروهای ارزشی وانقلابی که شما آنها را دلواپس می نامید از لحاظ مالی به دودسته تقسیم می شوند یا بحمدالله ویا به قول معروف دستشان به دهانشان می رسد وبرای مردم حسابی کاروتلاش می کنند و به این جمله که روزی دست خداست اعتقاد راسخ دارند بنابراین نیازی به افرادی مانند زنگنه ندارند که وی مواجبشان را قطع کند آن دسته هم که ازلحاظ مالی ضعیف تراز دسته اول هستند بسیار انسانهای قانع وارزشی ومحترم هستند وسعی می کنند که مثل اصلاح طلبان واعتدالگرایان دروغگو ازهول حلیم داخل دیگ نیفتند و آبرووعزت ایرانی را جلوی استکبارتحقیر نکنند بنابراین این دسته هم مانند دسته اول نیازی به این ندارند که مواجبشان را آقای زنگنه قطع کند آنها هم داخل مردم هستند.ثانیا کیفیت کالاها وکاری توان داخلی خیلی بیشتراز توان خارجی است وهم دراین دوره سه برابردولت های قبلی دولت درآمد دارد واینکه مدام نق می زند ومنتقدان را بی سواد قلمداد می کند اینها همه اش ازسرندانم کاری وفرافکنی های بیهوده است .مردم دیگر به سیاه کاری شما عادت کرده اند حرف حق بزنید
عبدالله منتقد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۳
0
1
این عده که در دولت اجنبی پرست روحانی زمام امور را به دست دارند ، به طرق مختلف موجب ضربه به اقتصاد مملکت یا غارت بیت المال می شوند . این از پالایشگاه خوزستان و آن هم از حراج کردن پالایشگاه کرمانشاه .
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
0
0
واقعا این جمله چقدر زیبای
زمان همه چیز رو مشخص می کنه .
الان سال ۹۸ و هیچ کس فکرش نمیکرد این جماعت مغرور با اون برجام شون اینجور دستشون رو بشن
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار