کد خبر: 839529
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳
معاون سازمان آب دولت غزه با اشاره به سرقت منابع آبی نوار غزه توسط صهیونیست‌ها گفت: نوار غزه در آستانه فاجعه بزرگ انسانی قرار دارد.
فارس: «مازن البنا»، نایب رئیس سازمان آب دولت غزه، گفت: وضعیت منابع آبی غزه بخاطر اقدامات اسرائیل جهت سیطره بر این منابع و سرقت آنها، بسیار اسفبار است، به‌گونه‌ای که نوار غزه را در آستانه یک فاجعه بزرگ انسانی قرار داده است.

نایب رئیس سازمان آب دولت غزه با دادن هشدار درباره فاجعه کم آبی که فلسطینیان ساکن نوار را طی 10 سال آینده به شدت تهدید خواهد کرد، گفت: تنها منبع تامین نیازهای آبی فلسطینیان در این منطقه بارش‌های آسمانی خواهد بود.

البنا در ادامه خاطرنشان کرد: اسرائیل سالیانه و به صورت مستمر درحال سرقت منابع آبی زیر زمینی نوار غزه است و براساس گزارش‌های رسمی 60 درصد منابع آبی غزه بالغ بر سالیانه 210 میلیون متر مکعب همواره از سوی اشغالگران اسرائیلی سرقت شده تا کسری آب این منطقه به 150 میلیون متر مکعب بالغ شود.

وی تاکید کرد: رژیم اسرائیل مهمترین عامل بروز بحران کم آبی و از دست دادن 20 میلیون متر مکعب از آب‌های سطحی در نوار غزه شده است، شهرک‌نشینان صهیونیست با حفر چاه‌ در طول مرزهای شرقی نوار، آب این منابع را استخراج و مصرف می‌کنند. همچنین با تغییر مسیر رود‌های جاری در دره غزه به مناطق 48 به بحران کم آبی در غزه بیش از پیش دامن می‌زنند.

نبود آب سالم و تهدید سلامت خانواده

نایب رئیس سازمان آب دولت غزه توضیح داد: 90 تا 95 درصد آب‌های زیر زمینی مورد استفاده در منازل نوار غزه ناسالم و غیر قابل مصرف است و این تهدیدی بزرگ برای بهداشت و سلامت خانواده فلسطینی است.

البنا با اشاره به اینکه سهم شورای شهرهای نوار غزه از آب‌های زیر زمینی روزانه حدود 110 میلیون متر مکعب است، افزود: همین مقدار آب استخراج شده نیز به مساوات در اختیار ساکنان غزه قرار داده نمی‌شود. به همین دلیل میانگین مصرف داخل سرزمین‌های اشغالی 4 تا 5 برابر میانگین مصرف در کرانه باختری است.

سرقت هدفمند منابع آبی‌ فلسطینیان

وی با تاکید بر اینکه اشغالگران اسرائیلی از سال 1967 به شکلی هدفمند بر منابع آبی نوار غزه و کرانه باختری سیطره می‌یابند و یا منابع آبی آنها را سرقت می‌کنند، خاطرنشان کرد: رژیم اشغالگر اقدام به سرقت سالیانه 20 میلیون متر مکعب از آب‌هایی می‌کند که می‌بایست پس از جاری شدن در دره غزه به سواحل نوار ریخته شود.

البنا سهم فلسطینیان از آب‌های آزاد فلسطین را 7 درصد و آب‌های سطحی در نوار و کرانه را 15 درصد اعلام کرده، مانع بهره برداری آنها از آب‌های زیرزمینی می‌شود، این درحالی است که اشغالگران اسرائیلی به بهانه‌های مختلف سالیانه یک میلیارد متر مکعب آب اراضی فلسطینی‌ها را مصادره می‌کنند.

این مسئول فلسطینی بهمین دلیل بر ضرورت افزایش همکاری بین سازمان آب غزه با دیگر نهادها و سازمان‌های ذیربط فعال در این زمینه جهت مقابله با سرقت و مصادره منابع آبی فلسطینی‌ها توسط اشغالگران اسرائیلی تاکید کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار