کد خبر: 839466
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
سرانجام پس از چند هفته مرحله دوم عمليات آزادسازي موصل از روز گذشته آغاز شد؛ عملياتي كه به دليل تراكم بالاي جمعيتي كه در گروگان داعش قرار دارند با چالش جدي مواجه هست و انتظار مي‌رود آزادسازي كامل پايتخت نينوا زمان زيادي ببرد.
حيدر العبادي نخست وزير عراق روز يك‌شنبه آغاز عمليات آزادسازي غرب موصل را اعلام كرد. در اين راستا نيروهاي امنيتي عراق در ساعات اوليه آغاز عمليات توانستند چند روستا را آزاد كرده و بر نيروگاه برق اصلي منطقه تسلط يابند. سرلشکر عبدالامير يارالله، فرمانده عمليات اين عمليات طي بيانيه‌اي اعلام كرد، نيروهاي مسلح با روحيه عالي به رويارويي با اهداف مشخص در عمليات آزادسازي غرب موصل مي‌روند. اما در صحنه ميداني نيروهاي نهاد مبارزه با تروريسم و پليس فدرال و همچنين چند تيپ از ارتش عراق به سرعت تلاش دارند خود را به ورودي بخش غربي موصل برسانند و در اين راستا بايد روستاهاي اطراف شهر را كه در اشغال داعش به سر مي‌برد آزاد كنند. تيپ نهم زرهي ارتش عراق در اولين موفقيت خود توانست صبح روز گذشته روستاي «باخيره» را آزاد كند.  نيروهاي دولتي در اواسط دي ماه سال جاري موفق شده بودند بخش شرقي شهر را به كنترل خود در آورند. موصل مهم‌ترين شهر در كنترل داعش است كه در تابستان 1393 سقوط كرد. آزادسازي كامل اين شهر ضربه مهلكي به داعش محسوب مي‌شود و ناظران معتقدند با بيرون راندن داعش از عراق بخش مهمي از مبارزه با داعش در اين كشور پايان مي‌يابد.

اما نيروهاي عراقي با چالش جدي براي آزادسازي كامل داعش مواجه هستند چرا كه تعداد قابل توجهي غيرنظامي در مناطق غربي موصل حضور دارند. بخش غربي اين شهر كه ساكنان محلي به آن «الساحل الايمن» (ساحل راست) مي‌گويند، به لحاظ مساحت از ساحل چپ (شرق) موصل كوچك‌تر است اما به لحاظ جمعيت بايد گفت كه جمعيتش بيشتر است. نيروهاي وابسته به وزارت كشور و پليس فدرال از نوامبر در مناطقي در جنوب فرودگاه موصل مستقر شده‌اند كه مناطق جنوبي شهر را به كرانه غربي رود دجله پيوند مي‌زند.  فعالان عراقي عمليات آزادسازي غرب موصل را يك جنگ تمام عيار شهري مي‌دانند. «حسن سبعاوي» عضو شوراي استانداري نينوا به رسانه‌ها گفت كه عمليات غرب موصل با عملياتي كه در قسمت شرقي صورت گرفت تفاوت ماهوي دارد. او دليل اين سخن را تركيب جغرافيايي و وجود انبوه كوچه‌هاي تنگ و باريك و محله‌هاي قديمي ذكر كرد. او در اين باره به پايگاه خبري المعلومه گفته است كه بين 850 هزار تا يك ميليون غيرنظامي در بخش غربي موصل از سوي تروريست‌هاي داعش محاصره شده و نتوانسته‌اند از شهر خارج شوند كه اين مسئله نيز به دشواري عمليات مي‌افزايد. برنامه نجات كودكان سازمان ملل نيز اعلام كرده است كه بيش از 350 هزار كودك در غرب موصل حضور دارند.  در همين حال، جنگنده‌هاي نيروي هوايي اقدام به پخش ميليون‌ها اعلاميه در بخش غربي موصل واقع در مركز استان نينوا كردند. وزارت دفاع عراق در بيانيه‌اي اعلام كرد اين اعلاميه‌هاي حاوي دستورالعمل‌هايي است كه از شهروندان مي‌خواهد براي استقبال از نيروهاي عراقي كه براي آزادسازي مناطق آنها وارد عمل مي‌شوند آماده باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار