کد خبر: 839409
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۰
نگراني وزير كار از ريسك توسعه اقتصادي منهاي عدالت
تكرار ده‌ها ساله تعيين دستمزد پايين‌تر از تورم و هزينه‌هاي معيشت يك خانوار موجب شكل‌گيري پديده «شاغلان فقير» در اقتصاد ثروتمند ايران شده است و در شرايطي كه شاغلان در تلاشند با اضافه كاري بيشتر يا شغل‌هاي دوم و سوم فاصله خود را با خط فقر كمتر كنند، وزير كار، با بيان اينكه 10ميليون نفر در كشور سوء تغذيه دارند...
هادي غلامحسيني
تكرار ده‌ها ساله تعيين دستمزد پايين‌تر از تورم و هزينه‌هاي معيشت يك خانوار موجب شكل‌گيري پديده «شاغلان فقير» در اقتصاد ثروتمند ايران شده است و در شرايطي كه شاغلان در تلاشند با اضافه كاري بيشتر يا شغل‌هاي دوم و سوم فاصله خود را با خط فقر كمتر كنند، وزير كار، با بيان اينكه 10ميليون نفر در كشور سوء تغذيه دارند، از مقوله «نسلي شدن فقر» در كشور پرده‌برداري مي‌كند و به شكل تلويحي نسبت به ريسك رشد و توسعه اقتصادي منهاي عدالت اجتماعي و توزيع ثروت و امكانات بين اقشار جامعه هشدار مي‌دهد اين در حالي است كه اخيراً ضعف تقاضا در اقتصاد از سوي مشاور اقتصادي رئيس‌جمهور مشكل جدي كشور عنوان شده بود كه از انباشت ثروت كشور در ميان طبقاتي خاص خبر مي‌دهد.
وقتي دستمزد شاغلان عقب‌ماندگي قابل توجه با هزينه‌ها دارد در اصطلاح اقتصادي گفته مي‌شود كه آنان  در حال پرداخت يارانه به صاحبان سرمايه، بنگاه‌ها و واحدهاي اقتصادي (‌فارغ از هر‌گونه مالكيتي‌) هستند، حال كافي است محاسبه كنيم كه از جمعيت 23ميليون نفري شاغل در كشور كه 13ميليون آن كارگر و 5ميليون نيز كارمند هستند، چه تعداد مبناي دستمزدشان حداقل دستمزد مصوب دولت و شوراي عالي اشتغال است و اين افراد طي تمام سال‌هايي كه دستمزدي به مراتب پايين‌تر از استانداردها در‌يافت كرده‌اند به چه ميزان به صاحبان و سهامداران اصلي واحدها و بنگاه‌ها يارانه پرداخت كرده‌اند.
صاحبان سرمايه و بنگاه‌ها و مجموعه‌ها فارغ از اينكه چه نوع مالكيتي داشته باشند، در اقتصاد ايران فعاليت مي‌كنند و بايد بين سودي كه اين افراد حقيقي و حقوقي از فعاليت اقتصادي به دست مي‌آورند و آن حقوق و دستمزدي كه نيروي كار به دست مي‌آورد يك نسبت قانوني عادلانه باشد تا رشد و توسعه از چنان عدالتي برقرار باشد كه همه اقشار جامعه طعم پيشرفت را بچشند نه اينكه توسعه  غير‌عادلانه باعث فشار هر چه بيشتر به اقشار پايين جامعه شود.
حال علي ربيعي وزير كار، تعاون و رفاه اجتماعي كه سال‌ها سابقه مطالعات و پژوهش‌هاي اقتصادي مرتبط با توسعه و عدالت اجتماعي داشته است، شنبه شب در رسانه ملي، به شكل تلويحي نسبت به رشد و توسعه اقتصادي منهاي عدالت اجتماعي هشدار داد و گفت: اقتصاد مقاومتي در پي آن است تا شكنندگي اقتصاد ايران را از سوي مؤلفه‌هاي داخلي و خارجي از بين ببرد و بايد در توسعه اقتصادي مقوله عدالت اجتماعي و ريشه‌كن كردن فقر و فقر بين نسلي را لحاظ كنيم.
  نگراني اقتصادي يك وزير
علي ربيعي  شنبه شب با حضور در برنامه «نگاه يك» با اشاره به اينكه بيش از 10 ميليون نفر دچار سوء‌تغذيه هستند كه بايد سبد غذايي به آنها ارائه شود، اظهار داشت: اگر هر برنامه رشد و توسعه، عدالت را ايجاد نكند و فقرا را ثروتمند نكند شكست خواهد خورد.
ربيعي با تأكيد بر اينكه عدالت‌محور كردن تخصيص منابع مالي محور كار ما بايد باشد، گفت: از سال 1367 تا سال 1392 تعداد 32 ميليون وام در شبكه بانكي ثبت شده است كه حدود نيمي از كشور از اين وام‌ها بهره نبردند. حال جاي بررسي دارد كه چرا نيمي از كشور هيچ تسهيلات بانكي دريافت نكرده‌اند؟ آيا اين افراد از شغل، دستمزد، وثيقه، تضامين و... برخوردار نبودند يا آنقدر وضع مالي خوبي داشتند كه به تأمين مالي از بانك روي نياوردند.  وي با اشاره به اينكه تصميم گرفتيم از هزار روز نخست زندگي كودكان حمايت كنيم، گفت: بايد از نسلي شدن فقر جلوگيري شود، نسلي شدن فقر هم بدان معني است كه فقر از يك نسل به نسل بعد خانواده انتقال يابد. حال برنامه‌ريزان براي توسعه بايد ببينند كجاي برنامه اشكال دارد كه اين اتفاق مي‌افتد.
وي درباره روند تغييرات جمعيت فعال و غيرفعال و نرخ مشاركت گفت: اكنون نرخ مشاركت نيروي كار ما به 40 و 4 دهم رسيده و در سال92 جمعيت فعال 23 ميليون و 835 هزار نفر بوده است كه اين رقم به در تابستان امسال به 26 ميليون و 369 هزار نفر رسيد.
وي گفت: سالانه بيش از يك ميليون و 200 هزار نفر و فارغ‌التحصيلان وارد بازار كار شدند كه اين امر از ورود فارغ‌التحصيلان به بازار كار ايران خبر مي‌دهد.
وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي درباره راهبرد كاهش نرخ بيكاري در اقتصاد مقاومتي گفت: نرخ بيكاري ما اكنون حدود 12 و 7 دهم درصد است كه با سياست‌هاي كاراي پولي و مالي مي‌توان آن را كاهش داد اما بايد با اصلاح سياست‌هاي نهادي و ساختاري طرف عرضه و تقاضاي كار و تقاضاي كل اقتصاد، نرخ بيكاري را كاهش دهيم. انتظار داريم در حوزه‌ آي‌سي‌تي (ict) در سال آينده 120 هزار شغل ايجاد كنيم.
 
 ذبح آمايش سرزمين و هزينه توسعه زوري مناطق
ربيعي با انتقاد از بي‌توجهي برنامه‌هاي توسعه‌اي كشور به مقوله آمايش سرزمين، افزود: مشكلات موجود صنايع نشان مي‌دهد كه توسعه زوري نمي‌توان به مناطق مختلف جغرافيايي كشور برد و بايد اين كار با مطالعات و مزيت‌هاي منطقه انجام گيرد، احداث صنايع آب‌بر در مناطق كويري كار صحيحي نبوده است.
در جلسه آينده شوراي عالي اشتغال، سند اشتغال همه استان‌ها و به ويژه استان‌هاي كردستان و سيستان و بلوچستان و سپس استان خوزستان بررسي مي‌شود.  وي گفت: خانوارهاي شناسايي شده داراي سوء‌تغذيه بيش از 10 ميليون نفر هستند كه بايد به آنها سبدغذايي ارائه شود؛ اين در حالي است كه يك مرحله طرح ارائه سبد غذايي با حدود 200 ميليارد تومان بودجه در حال انجام است، سپس بسته ديگر نزديك شب عيد توزيع مي‌شود.
ربيعي در پاسخ به اين پرسش كه آيا توزيع سبدهاي غذايي با هدف سياسي و با توجه به نزديكي انتخابات رياست جمهوري انجام مي‌شود؟ گفت: اين طرح مربوط به سال‌هاي قبل است و امسال بودجه‌اش كمتر هم شده است.  ربيعي افزود: از يك طرف مي‌گويند چرا يارانه ثروتمندان را حذف نمي‌كنيد از طرف ديگر تيترهايي با عنوان «دولت يارانه قطع‌كن» براي تأثيرگذاري در شب انتخابات منتشر مي‌شود، اين در حالي است كه بايد براي برخي مسائل مهم و بزرگ كشور اجماع ملي تشكيل دهيم تا مشكلات حل شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار