کد خبر: 839364
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷
شدت بارندگي در مدت طولاني موجب شد امکانات دستگاه‌هاي اجرايي و خدماتي براي مهار بحران کافي نباشد
10 سالي بود که استان‌هاي جنوبي کشور گرفتار خشکسالي شده‌ و مردم براي ادامه معاششان چشم به آسمان دوخته بودند. حالا که تمام دعاهاي مردم مستجاب شده و باران باريد، مسئولان بدون آمادگي براي چنين روزهايي، مردم مناطقي چون، بوشهر، فارس و کرمان را اسير سيل و بحران کردند. شدت حادثه به قدري است که تعداد زيادي از سدهاي استان‌هاي مذکور شکسته يا سرزير شده و روستاها و شهرها را غرق در آب کرده است علاوه بر اين اغلب راه‌ها يا تخريب شده‌اند يا غيرقابل استفاده‌اند. اکثر مناطق مسکوني سيل زده تخليه شده و خسارات زيادي به بخش زيرساخت‌ها، واحدهاي مسکوني، کشاورزي و دامداري وارد شده است. در شرايطي که به گفته نمايندگان مجلس، هواشناسي از قبل چنين وضعيتي را پيش بيني و اطلاع رساني کرده بود، اما شدت بارندگي‌ها به حدي بود که کاري از مديريت بحران و دستگاه هاي اجرايي و خدماتي برنمي‌آمد.
ميترا شهبازي
سيل جنوب، مديريت بحران نمي‌شناسد!

درحالي که مردم استان‌هاي جنوبي کشور از شروع بارندگي‌ها خرسند بودند و براي جشن شادي و شکرگزاري برنامه‌ريزي مي‌کردند، اما فعاليت‌هاي غيرکارشناسي مسئولان در سال‌هاي اخير، نعمت باران را به بلاي سيل تبديل کرد. درحال حاضر 3 استان کشور از جمله فارس، کرمان و بوشهر درگير سيلاب‌هاي هولناکي هستند که تمام آنچه را که در مسيرش قرار دارد را نابوده کرده و با خود مي‌برد. تا اين زمان يک کشته و 2 مفقودي در استان بوشهر گزارش شده و هنوز اطلاعاتي در خصوص ديگر خسارات جاني استان‌هاي درگير در حادثه در دست نيست.

به گفته کارشناسان، متاسفانه به دليل شرايط بد جوي حتي امدادرساني هم سخت و دشوار شده است. حالا با اين شرايط که همه مردم به اميد باران نشسته‌ بودند، گويي مسئولان انتظار اين را نداشتند که بارندگي رخ دهند و علي رغم پيش بيني‌هاي هواشناسي، دست روي دست گذاشتند تا ببينيد چه اتفاقي رخ مي‌دهد. حالا باران باريده و بيش از 70 درصد استان‌هاي مذکور درگير سيل و خسارات ناشي از آن شده‌اند. موضوعي که کارآمدي دولتمردان را زير سوال مي‌برد.

بيش از 70 درصد فارس زير آب رفت!

طبق آخرين آمار به دست آمده، ۵ روستا در استان فارس تخليه شده و بيش از 700 واحد مسکونی کاملاً تخریب و به بیش از 2750 واحد مسکونی دیگر خسارت جدی وارد شده است. در اين راستا نماينده مردم ني‌ريز و استهبان به جوان مي‌گويد:« چندين هزار نفر از مردم بي خانه شده‌اند.»

اصغر مسعودي با اشاره به اينکه در حال حاضر اغلب مسيرهاي درگير سيل مسدود و تخريب شده‌اند، مي‌افزايد:« با توجه به اينکه بارندگي‌ها ادامه دارد، نمي‌توانيم برآورد دقيقي از شدت خسارات وارده داشته باشيم. البته در خصوص خسارات وارده به زيرساخت‌ها بايد به اين موضوع اشاره کنم که خسارتي به اين بخش‌ها وارد نشده، چرا که از اول اغلب شهرستان‌هاي استان فارس بخصوص ني‌ريز و استهبان از خدمات زيرساختي محروم بودند. بنابراين مي‌توان گفت خسارتي در اين بخش نداشته ايم چراکه مردم اين مناطق نه آب لوله کشتي داشتند، نه گاز رساني به آنها شده بود.»

اين نماينده مجلس با اشاره به دلايل تشديد تخريب‌هاي ناشي از سيل، ادامه مي‌دهد:« متاسفانه مديريت غير اصولي جهاد کشاورزي و عدم نظارت بر روي جانمايي گورآب‌ها (سدهاي کوچکي براي جمع‌آوري آب باران) بر موج مشکلات دامن زده است. اگر فقط اين گورآب‌ها در مسيرهاي منازل روستايي قرار نداشت، شايد امروز با معضل محاصره روستاييان روبه‌رو نمي شديم.»

وي با اشاره به اينکه هواشناسي هشدار داده بود، مي‌گويد:« قرار بود خانه‌هاي روستايي در مسير سيل به طور کامل تخليه شوند، اما متاسفانه هشدارها خيلي جدي نبود و بخش زيادي از مردم همچنان در خانه‌هايشان بودند.»

جاي خالي امدادرساني در شرايط بحران

يکي ديگر از معضلاتي که در اين حادثه مردم با آن دست و پنجه نرم مي‌کنند بحث خدماتي است که بايد در زمان حادثه به مردم ارائه شود. نماينده مردم ني‌ريز و استهبان در اين خصوص مي‌گويد:« متاسفانه سازمان‌هايي چون هلال احمر بعد از يک هفته بارندگي و پيش بيني شرايط پيش رو، آمادگي لازم براي امداد رساني را ندارند. آنها با کمبود تجهيزات و لوازم مورد نياز براي امداد رساني مواجه شده‌اند. جاي تاسف دارد که در استان پيش‌بيني بحران نداريم.»

مسعودي ادامه مي‌دهد:« بخش راه‌ها آن‌هم به اين دليل که از مقاومت پاييني برخوردار بودند، از بين رفته‌ و به دليل شدت بحران آمار دقيقي از تعداد پل‌هاي تخريبي نداريم. الان نگراني ما در خصوص يکي از سدهايي است که در مسير روستا قرار دارد. مسئولان مديريت بحران استان، قرار است با مواد منفجره بخشي از ديواره آن را تخريب کنند تا مسير سيل به سمت ديگري منحرف شود.»

به گفته اين نماينده بارندگي‌ها از روز دوشنبه هفته گذشته شروع شده و مردم شهرستان‌هاي داراب، گراش، جهرم، قير و کارزين، فيروزآباد، استهبان، فسا، ني‌ريز، لامرد و شيراز با درجات مختلفي از اين بحران مواجه هستند. علاوه بر اين لازم به ذکر است که سد جهرم تخريب شده است. همچنين سیل، خط لوله اصلی گاز و آب جهرم را نيز با خود برده است. علاوه بر اين تخت جمشيد هم به کار کامل زير آب رفته است.

محمدرضا رضايي کوچکي، نماينده مردم جهرم در مجلس شوراي اسلامي نيز به خبرنگار جوان مي‌گويد: «جاده‌هاي ارتباطي قطع شده است. 3 پل تخريب شده و بيش از 1000 واحد مسکوني فقط در جهرم تخريب شده‌اند.»

علاج بعد از واقعه مسئولان

با اينکه اغلب آمار و ارقام در خصوص استان فارس ارائه شده، اما استان‌هاي کرمان و بوشهر هم شرايط بهتري از فارس ندارند. به طوري که تاکنون در بوشهر يک کشته و 2 مفقودي از سوي مسئولان اعلام شده‌ است. درحال حاضر از ۱۰شهرستان بوشهر ۸ شهرستان درگیر سیل‌اند. تاکنون بارش‌های موجب شده که زیرساخت‌های برخی شهرها و روستاهای بوشهر آسیب ببینند. هم‌اکنون سه بزرگراه اين استان برای جلوگیری از آسیب دیدن شهروندان مسدود شده است. علاوه بر اين، برق و گاز برخی روستاهاي بوشهر نيز قطع شده است.

در استان کرمان نيز به گفته مسئولان استانداری کرمان، لبریز شدن سد بزرگ نساء در بالا دست شهرستانهای بم، ریگان و فهرج و نرماشیر به عنوان تهديدي بزرگ شناخته مي‌شود. بنابراين دستور تخليه واحدهاي مسکوني در مسير سد صادر شده است. طی همین بارندگي‌ها تاکنون ۱۳۰ نفر نيز به مراکز درمانی استان کرمان مراجعه کرده‌اند.

اين آمار و ارقام هنوز کامل نيست و با توجه به استمرار بارندگي‌ها در استانهاي مذکور، پيش بيني مي‌شود در روزهاي آتي شرايط وخيم تر شود. حالا در اين روزهايي که مردم در نبود امکانات و زيرساخت‌هاي ضعيف مجبورند خسارات جاني و مالي را متحمل شوند، درخواست اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در خصوص دريافت مبلغ 20 میلیارد توماني برای تأمین زیرساخت‌ها و نیازهای اولیه در چهار استان سیل‌زده کرمان، هرمزگان، بوشهر و فارس جالب است. چرا که اين موضوع نشان مي‌دهد مسئولان علاج واقعه بعد از وقوع را انتخاب کرده‌اند. اگر مسئولان کمي قبل تر استحکام راه‌ها و جانمايي درست و مقاوم‌سازي سدها را مدنظر قرار داده بودند اکنون نه تنها مشکلي به وجود نمي‌آمد، بلکه بايد جشن شادي براي بارندگي برپا مي‌شد!

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
الهام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۱
0
0
چرا بیخودی اسم میزارید مسئولین کشوری ؟ یکسری آقازاده پول پرست نجومی بگیر که فقط بفکر جیبهاشان هستند . ...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار