کد خبر: 839334
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۱
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سمنان گفت: رویکرد و ذائقه مردم استان از وقف تنها برای اماکن مذهبی و عزاداری ها، باید به سمت نیازهای جامعه تغییر کند.
حجت الاسلام روح الله سلیمانی فرد افزود: توصیه بر این است که با توجه به نیازهای روز جامعه، برای جوانان و برای علم و فناوری دانش بنیان و اموری که نیاز امروز و نیاز نسل های بعد است، وقف انجام شود.
وی تاکید کرد: یکی از راه های درست فرهنگ سازی این است که اوقاف و امور خیریه به نیت واقفان به درستی عمل کند و با فرهنگ سازی درست برکات و ثمرات وقف رو به جامعه نشان دهد، زیرا با شفاف سازی و عملگرایی در این حوزه، مردم به سمت وقف جذب می شوند.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سمنان خاطرنشان کرد: نخبگان حوزوی و دانشگاهی و کسانی که دارای تریبون و نفوذ هستند باید بتوانند سنت حسنه وقف را بیش از پیش تبیین کنند تا مردم به این حوزه ورود کنند.
وی با تشبیه وقف به چشمه ای زاینده برای سیراب کردن همه نیازهای اجتماعی و فرهنگی، گفت: هرچه وقف روز به روز مضاعف باشد این چشمه جوشان تر خواهد شد و برکات آن به جامعه می رسد.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سمنان با اشاره به 15 وقف جدید در سال 95 در شهرستان های سمنان و سرخه، گفت: در 10 ماه اخیر وقف هم از نظر کیفیت هم از نظر کمیت رشد قابل توجه ای داشته است .
وی گفت: برای افزایش وقف در جامعه طرح های فرهنگی با هدف اجرای نیات واقفین در قالب کارویژه های مهر تحصیلی، طرح مهر تندرستی و دست های مهربانی در حال انجام است.
سلیمانی فرد تصریح کرد: در طرح مهر تحصیلی 440 بسته کیف و نوشت افزار تهیه شد و به دانش آموزان محروم یا کم بضاعت با حفظ کرامت آن ها تقدیم شد.
وی با اشاره به اجرایی شدن طرح دست های مهربانی در اسفند و فروردین، گفت: در سال 94 بیش از 20 میلیون تومان با همکاری بهزیستی، کمیته امداد، آموزش و پرورش و حوزه علمیه به افراد نیازمند با شناسایی نیات واقف ها اهدا شده است.
سلیمانی فرد اضافه کرد: 20 دستگاه آب سردکن در سمنان در سال 95 تهیه و در مدارس و نقاط مختلف شهر سمنان نصب شد، این دستگاه ها یادبودی برای واقفین و همچنین مروج فرهنگ وقف است.
وی گفت: در طرح مهر تندرسی تفاهم نامه ای با دانشگاه علوم پزشکی، بیمارستان کوثر، مرکز بهداشت سمنان منعقد شد تا افراد نیازمند بیمار از موقافات سلامت بهره مند می شوند.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سمنان اضافه کرد: همچنین تفاهم نامه ای با میراث فرهنگی در بحث بقاع متبرکه و موقوفات منعقد شده است و کارگروه ساماندهی آب انبارهای سمنان آغاز شده است.
وی یادآور شد: حدود 70 آب انبا وقفی در سمنان و سرخه وجود دارد که به دنبال احیا و به روز رسانی کاربری این آب انبارها با توجه به نیازهای روز هستیم.
وی تاکید کرد: با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی می توان این آب انبارها را احیا کرد و هر قدر دستگاه های اجرایی هم افزایی داشته باشند، کارهای بهتری برای مردم می توان انجام داد، زیرا خنثی کردن انرژی های یکدیگر در فضای اداری خروجی ندارد و فقط مردم متضرر می شوند.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سمنان تسریع در صدور مجوزها به وسیله اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان را خواستار شد.
 در استان سمنان پنج هزار و 196 موقوفه وجود دارد و هرسال بیش از 100 تا 120 وقف جدید به این موقوفات اضافه می‌شود.
هزار و 115 موقوفه در شهرستان سمنان و سرخه به ثبت رسیده است که 979 مورد از این موقوفات زیر نظر اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سمنان و 136 موقوفه زیر نظارت متولیان موقوفات است.
قدیمی ترین موقوفه در شهرستان سمنان مربوط به سال 850 هجری قمری است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر