کد خبر: 839329
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱
مقام‌هاي ايراني مي‌گويند كه نشست آستانه پيشرفت مناسبي داشته، مذاكراتي كه امريكا نيز در سطح ناظر در آن شركت كرد.
مقام‌هاي ايراني مي‌گويند كه نشست آستانه پيشرفت مناسبي داشته، مذاكراتي كه امريكا نيز در سطح ناظر در آن شركت كرد. درحالي كه منابع غيررسمي در تهران مي‌گويند بحث‌هايي درباره همكاري با امريكا در سوريه مطرح شده است، محمد جواد ظريف، وزير خارجه گفته كه ايران با دولت ترامپ بر سر سوريه مذاكره نخواهد كرد.

محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران جمعه شب در گفت‌وگويي با شبكه «سي. ان. ان» با تأكيد بر اينكه طرح دولت امريكا براي اعزام نيروي زميني به سوريه تنها به افزايش افراطي‌گرايي منجر خواهد شد، اين مسئله را تهديدي جدي براي امنيت منطقه دانست. ظريف در اين گفت و گو در پاسخ به اين سوال كه اگر دونالد ترامپ، نيروهاي زميني براي مقابله با داعش به سوريه بفرستد، ايران از اين اقدام حمايت خواهد كرد، گفت: «خير، ما بايد ببينيم كه چه چيزي داعش را ايجاد كرد؟ به اعتقاد من چيزي كه داعش را ايجاد كرد، علاوه بر حمايت تسليحاتي و مالي برخي همپيمانان امريكا، واقعيتي به نام اشغالگري بود. ما بايد اين مسئله را مد نظر قرار دهيم نه اينكه خود را متعهد به راه‌حل‌هايي بكنيم كه به جاي راه حل بودن، در واقع بخشي از مشكل هستند. » ظريف افزود: «آنها اشتباهاتي را در سوريه مرتكب شدند، همانگونه كه پيش از آن مرتكب شده بودند. آنهايي كه داعش را به وجود آوردند و گروه‌هاي تروريستي را مسلح كردند، همان افرادي بودند كه به صدام حسين سلاح دادند و القاعده را به وجود آوردند و تسليح كردند». ظريف همچنين درباره تلاش جهاني براي نابودي داعش گفت كه رئيس‌جمهور امريكا خود باراك اوباما را مسئول ايجاد داعش دانسته است.   وزيرخارجه ايران با بيان اينكه اعزام نيروهاي امريكايي به سوريه به افزايش مشكلات دامن مي‌زند، گفت: «به اعتقاد من، حضور نيروهاي خارجي در يك سرزمين عربي كه برخلاف ميل دولت و مردم اين سرزمين‌ها باشد، به خودي خود باعث مي‌شود كه اين افراد عوام‌فريب و اين تندروها اقدام به جلب حمايت جديد بكنند و نيروهاي جديد جذب كنند، اين جنگجويان جواناني هستند كه از كرامت‌شان محروم شدند و اين محروميت به علت سياست‌هاي خاصي است كه دنبال شده است.

پس ما بايد به موضوع از رويكرد جامع بنگريم. ما نبايد تلاش كنيم به يك عنصر خاص بپردازيم و سپس خود مشكل را بيشتر كنيم. ». ترامپ درحالي مدعي اعزام نيرو به سوريه براي مقابله با تروريست‌هاي داعش است كه امريكا، نيروهاي ايران و حزب‌الله را كه در خط مقدم مبارزه با تروريست‌ها در سوريه قرار دارند، مانعي در جهت حل بحران شش ساله سوريه مي‌داند.  وزير خارجه ايران در ادامه مصاحبه به حضور موثر ايران در بحران سوريه اشاره كرد و گفت كه تهران نقشي مهم در دستيابي به توافقنامه بين‌المللي در زمينه برچيدن تسليحات شيميايي از سوريه داشته است، در حالي كه اكنون تأييد شده است و حتي امريكا هم تأييد كرده است كه آنها (داعش والنصره) از تسليحات شيميايي برضد سوري‌ها استفاده كردند. از سوي ديگر، حسين جابري انصاري، معاون عربي و آفريقاي وزارت امور خارجه ايران كه به عنوان رئيس هيئت ايراني در مذاكرات آستانه، درباره سوريه شركت داشت، ديروز در سخناني گفت: «ايران با تمام توان خود در مسير حل بحران سوريه تلاش كرد و ناملايمات، مشكلات و اختلافات را كنار گذاشت، نه به اين معنا كه فراموش كرد، بلكه به اين معنا كه براي تحقق هدف بزرگ‌تري تلاش كرد». جابري انصاري پس از پايان نشست آستانه در گفت‌وگو با خبرگزاري صدا و سيما گفت: «براي بار دوم پس از چند سال امكان كنار هم نشستن تعدادي از گروه‌هاي مسلح سوري با هيئت دولت سوريه به همراه هيئت سه كشور ضامن فراهم شد.» وي افزود: «فضاي نشست عمومي به نسبت نشست نخست كمي آرام‌تر و آشتي‌جويانه‌تر بود، به‌خصوص در ادبيات و نحوه برخورد گروه‌هاي سوري؛ مسير حل بحران سوريه مسيري است كه وقت مي‌گيرد، اما اميدواريم كه در قالب روند آستانه كه روند جديدي است و با استفاده از امكانات سه كشوري كه در صحنه سوريه بيشترين تأثيرگذاري را دارند و با اراده جدي كه هر سه كشور از خود نشان خواهند داد، امكان پايان بخشيدن هر چه سريع‌تر بحران سوريه فراهم شود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار