کد خبر: 839325
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱
گزارش «جوان» از طرح دو فوریتی فراکسیون امید
يك طرح دوفوريتي كه فراكسيون اميدي‌ها به مجلس برده‌اند، اين روزها سر و صداي زيادي بر پا كرده است.
زینب شریعتی
يك طرح دوفوريتي كه فراكسيون اميدي‌ها به مجلس برده‌اند، اين روزها سر و صداي زيادي بر پا كرده است. اين طرح قرار است با بر هم‌زنندگان جلسات و سخنراني‌ها برخورد كند و براي آنان مجازات حبس در نظر مي‌گيرد. در نگاه اول، نمي‌شود كه با طرح موافق نبود؛ بر هم زدن جلسات سخنراني حتماً كار درستي نيست و رهبر معظم انقلاب نيز بارها تأكيد كرده‌اند كه با چنين اقداماتي موافق نيست.

اما اعتراضات به اين طرح از كجا نشئت مي‌گيرد؟ از آنجايي كه براي طرح سؤال در وسط جلسه هم مجازات در نظر گرفته شده است! يعني چنانچه كسي در ميانه جلسات سخنراني برخيزد و به اعتراض طرح سؤال كند، بازداشت خواهد شد!
در ماده اول اين طرح آمده است: «هر كسي با هر اقدامي اعم از طرح سؤال يا غير آن در مراسم سخنراني اعم از مراسم رسمي كه عرفاً بدون مجوز تشكيل مي‌شود، موجبات توقف يا جلب توجه به خود يا تشنج شود، به حبس از شش ماه تا دو سال محكوم مي‌‌گردد. نيروي انتظامي موظف است فوري فرد يا افراد را بازداشت كنند.»

در ماده دوم اين طرح هم آمده است: «مسئولان در هر مقام اعم از اداري، ‌اجرايي، نظامي، انتظامي، سياسي و غير آن بايد امنيت جلسات مذكور را تأمين و از هر اقدامي كه موجب اخلال يا توقف و تعطيلي جلسات شود، جلوگيري نمايند و در صورت تعلل حسب مورد به انفصال موقت يا دائم از خدمات دولتي محكوم مي‌شوند. قوه قضائيه موظف است بدون تشريفات رسيدگي در كمتر از يك ماه حكم لازم را صادر و اعلام نمايد.»
طبيعي است چنين اقدامي با اعتراض رسانه‌ها و فعالان سياسي مواجه است و جالب اينكه طرح از سوي كساني ارائه شده كه همواره مدعي آزادي بيان بوده اند؛ اصلاح طلبان.
   
امضاي عارف و مطهري پاي يك طرح غيرقابل دفاع
محسن كوهكن، نايب‌رئيس جبهه پيروان خط امام و رهبري و نماينده مجلس شوراي اسلامي با اشاره به طرح دوفوريتي فراكسيون اميد براي منع سؤال در مراسم‌ها اظهار داشت: اين طرح كه با درخواست دوفوريت نيز ارائه شده با هيچ منطقي قابل دفاع نيست و اكثراً دوستان اصلاح‌طلب و فراكسيون اميد آن را امضا كرده‌اند.
كوهكن با بيان اينكه آنها اگر دقت مي‌كردند كه اين طرح چه تبعاتي دارد، قطعاً آن را امضا نمي‌كردند، ‌افزود: وقتي اين طرح مكتوب و توزيع شد نفر اول آقاي عارف و نفر آخر آقاي مطهري آن را امضا كرده بود؛ بنده با دقت و توجه كلمه به كلمه آن را خواندم تا ببينم پيام‌ آن چيست كه به صورت عادي نيز مطرح نشده است و ديدم كه اين طرح بسيار مايه تعجب است، بنابراين آماده بودم كه اگر اين طرح دوفوريتي مطرح شود حرف‌هاي مهمي را درباره آن بگويم.
   
طرح فراكسيون اميد در حد دوفوريتي نيست
اين نماينده مجلس با اشاره به فلسفه طرح‌هاي دوفوريتي گفت: چنين طرح‌هايي كه با آراي دوسوم نمايندگان تصويب مي‌شود براي جلوگيري از يك خسارت و در راستاي منافع عمومي است، يعني بايد آنقدر مهم باشد كه به‌صورت دوفوريتي طرح شود و به شوراي نگهبان اطلاع مي‌دهند و شوراي نگهبان در مجلس حضور پيدا مي‌كند و كليات آن مطرح و جزئياتش نيز در يك جلسه ديگر بررسي مي‌شود و شوراي نگهبان ظرف 10 روز پاسخ مي‌دهد، در حالي كه طرح اخير فراكسيون اميد به هيچ عنوان در حد و اندازه دوفوريتي نيست.
   
قرار نيست دهان مردم را ببنديم
وي تصريح كرد: پيام اين طرح اين است كه اگر جلسه و نشستي چه با مجوز و چه بي‌مجوز برگزار شود، چنانچه فردي نه تنها به قصد تشنج و به هم ريختن جلسه بلكه حتي اگر به قصد خودنمايي سؤالي را مطرح كند و به طور مثال به سخنران بگويد اين حرف شما غلط است، نيروي انتظامي بايد او را دستگير كرده و تحويل دستگاه قضايي دهد تا به شش ماه تا يك سال زندان محكوم شود.
كوهكن با بيان اينكه هزاران سخنراني در مساجد و تكايا برگزار مي‌شود كه احتياجي به مجوز ندارد، يادآور شد: پس از انقلاب جلسات مختلفي برگزار شده كه مردم در آن سؤال مطرح كرده‌اند و قرار نيست كه ما دهان مردم را ببنديم و اگر كسي به نماينده مجلس يا وزير دولت اعتراضي دارد نبايد طوري رفتار شود كه جرئت حرف زدن نداشته باشد، حتي اگر اين كار به قصد خودنمايي انجام شود.
   
شعار «زنده‌باد مخالف من» اصلاح‌طلبان چه شد!
نايب‌رئيس جبهه پيروان خط امام و رهبري خاطرنشان كرد: سؤال ما اين است كه شعار زنده‌باد مخالف من چه شد و هنر اينكه مي‌خواستند مخالف را به منتقد و سپس به موافق تبديل كنند كجا رفت، مگر مي‌شود بدون شنيدن حرف‌هاي مختلف اين كار را انجام داد؟
وي ادامه داد: بنده واقعاً براي دوستاني كه از كنار گود مي‌نشينند و قضاوت مي‌كنند متأسف هستم چرا كه همين جماعت فتنه سال 88 را مشروع مي‌دانند و مدعي هستند كه اتفاقات آن سال هزينه‌هاي آزادي است اما اگر خودشان در جلسه‌اي صحبت كنند و فردي به هر دليلي از آنها سؤال كند بايد زنداني شود كه اين واقعاً عجيب است.
كوهكن خطاب به اصلاح‌طلبان گفت: شما بايد جوري رفتار كنيد كه اگر دولت موافق يا مخالف شما سر كار باشد زواياي حرف‌ها و نظرات‌تان تفاوتي نداشته باشد بنابراين اصلاح‌طلبان بايد به شعارهاي گذشته كه از طريق آنها رأي آوردند توجه كنند.
   
طرح دوفوريتي فراكسيون اميد براي منع سؤال لكه ننگ است
نايب‌رئيس جبهه پيروان گفت: به مردم مي‌گوييم كه چشمان خود را باز كنند و ببينند چه كساني معتقدند اگر كسي حرفي را به قصد خودنمايي هم زد از نگاه فراكسيون اميد بايد در دهان او سرب ريخت و از شش ماه تا يك‌سال او را زنداني كرد بنابراين نبايد به راحتي از كنار چنين طرحي گذشت و اين يك لكه ننگي براي چنين تفكري است.  ‌به نظر مي‌رسد نياز است  هيئت رئيسه مجلس تدبيري بينديشد تا مانع رسيدن اين طرح، حداقل به اين شكل به صحن علني مجلس شود. اين طرح يادآور فضاي خفقاني است كه مردم ايران سال‌ها پيش تجربه كردند و حتي با حكومت نظامي جلوي شعار دادن‌هاي آنان هم گرفته مي‌شد، چه رسد به طرح سؤال!
مقابله با بر هم زدن مجالس سخنراني، همچون هو كردن‌هايي كه روز 16 آذر در جلسه سخنراني حسين شريعتمداري اتفاق افتاد، حتماً خواست همه جناح‌هاي سياسي ايران است، اما سؤال پرسيدن يا اعتراض كردن توسط مردمي كه دسترسي مستقيم به رسانه‌اي ندارند و صداي‌شان به جايي نمي‌رسد، بايد حق مردم باشد، حتي اگر حرفي كه مي‌زنند، حق نباشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار