کد خبر: 839313
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱
وزير ارشاد:
انتقادها از مواضع اخير وزير ارشاد در قبال سياست دولت در مميزي کتاب، باعث شد سيدرضا صالحي‌اميري دست به قلم شود و يادداشتي را در تبيين آنچه مد نظر دولت در حوزه مميزي است، بنويسد.
محمدصادقي
دستگاه فرهنگي دولت يازدهم از خطوط قرمز عبور نکرده استانتقاد‌هاي اخير از سخنان وزير ارشاد بعد از نشست هفته گذشته وزير ارشاد مطرح شد. در آن نشست، صالحي‌اميري از کاهش تصدي‌گري دولت در مسائل فرهنگي از جمله مميزي کتاب گفته بود. وي گفته بود: «با هرگونه سختگيري در تمامي حوزه‌ها به ويژه فرهنگ و نشر مخالفيم، چون فرهنگ و هنر حوزه‌اي نرم است. اين حوزه با انسان‌ها و روح آنها سروکار دارد و از جنس تعامل، گفت‌وگو و مذاکره است، پس با هر نوع سختگيري مخالفم، اما اين به معناي عدم نظارت نيست. سوءبرداشتي که از حرف‌هاي بنده شد، اين بود که ما بر اين باوريم که جامعه‌ فرهنگ و هنر براي رعايت خطوط قرمز نظام بالغ شده و الان در بهترين شرايط تعاملي با اصحاب فرهنگ و هنر هستيم. سخن من اين بود که ما به دليل آنکه بايد در چارچوب قانون عمل کنيم، مجبور به اعمال نظر هستيم، اما ميزان اعمال نظارت بر کتاب به کمترين ميزان خود پس از انقلاب اسلامي رسيده و دليل آن هم آشنايي اصحاب فرهنگ با خطوط زرد و قرمز نظام است.» ما با هرگونه سختگيري در همه حوز‌ه‌‌هاي فرهنگ و هنر مخالفيم. حوزه فرهنگ و هنر با انسان‌ها سروکار دارد و بايد از جنس گفت‌وگو، تعامل و مذاکره باشد.»
صالحي‌اميري چند روز پيش از نشست نيز در مراسم اختتاميه جايزه کتاب از سياست ابلاغي دولت براي اعلام نکردن خطوط قرمز در مميزي خبر داده بود.

اين سخنان بلافاصله با واکنش حجت‌الاسلام پژمانفر، رئيس کميسيون فرهنگي مجلس روبه‌رو شد. پژمانفر در خصوص حذف خطوط قرمز در مميزي و سپردن امور به ناشران گفت: «قطعاً نسبت به اين قضيه يک حرف غيرکارشناسي ارائه شده است، چراکه هيچ نظامي نيست که در حوزه‌هاي فرهنگي خود خطوط قرمز نداشته باشد و اصرار در خطوط قرمز در آن حاکميت وجود نداشته باشد. در کشور ما براساس باورها و گفتمان بايد چارچوب‌هايي را رعايت کرد، بنابراين طرح اين بحث فرار از حوزه مسئوليت‌هاست و نمي‌توان اين موضوع را پذيرفت.» رئيس کميسيون فرهنگي همچنين با ابراز اميدواري نسبت به اينکه مسئولان ذي‌ربط به جاي سياستگذاري کلان که خارج از وظايف آنهاست، به کارهاي اجرايي خود بپردازند، گفت: «اينکه مسئولان فرهنگي سياستگذاري کرده و تعيين تکليف کنند که نظام در حوزه نشريات کتاب خط قرمزي داشته باشد يا خير، خارج از حوزه اختيارات دستگاه‌هاي اجرايي است و دستگاه‌هاي اجرايي بايد براساس اصول و ضوابطي که به آنها ابلاغ مي‌شود، کارهاي خود را انجام دهند.»

از سوي ديگر، تبعات کاهش مميزي‌ها و کمرنگ شدن خطوط قرمز واکنش‌هاي انتقادي رسانه‌ها را نيز در پي داشت. تجربه ناموفق پيشنهاد واگذاري مميزي به ناشران که توسط وزير سابق ارشاد ارائه شده بود، نيز باعث شد بحث واگذاري که صالحي‌اميري آن را مطرح کرد، با مطرح شدن دوباره اين طرح گره بخورد. نقدهايي که بر سخنان وزير در نشست خبري مطرح شده بود باعث شد روز گذشته صالحي‌اميري دست به قلم شود و يادداشتي را در اين‌باره منتشر کند. صالحي‌اميري در بخشي از اين يادداشت نوشته است: همچنان که نظام بايدها نيز به عنوان کاربستي براي نظم‌پذيري جامعه و صيانت از ارزش‌هاي بنيادين حاکم بر نظام ايدئولوژيک، واقعيتي غيرقابل انکار است، بر اين اساس در مراسم جشن کتاب سال بيان کردم که در فضاي گفت‌وگويي حاصل شده، ديگر نيازي به اعمال و اعلام خطوط قرمز در عرصه نشر نيست و با گفت‌وگو و تفاهم با صاحبان آثار، وضعيتي پديد آمده که خود ناشران به ملاحظات و مرزبندي‌ها آگاهي حداکثري يافته‌اند و در اين زمينه با کمترين اعمال نظارت روبه‌رو هستيم و شرايط قابل مقايسه با قبل از دولت يازدهم نيست. متأسفانه نقل ناقص اين صحبت باعث شد به اشتباه اين تلقي صورت بگيرد که دستگاه فرهنگي دولت يازدهم از خطوط قرمز عبور کرده است که اين برداشت به هيچ وجه صحيح نيست. ما به طور طبيعي داراي مرزبندي‌هاي روشن براي انتشار و اشاعه فرهنگ و انديشه هستيم و هيچ يک از نخبگان و صاحبنظران باور ندارند که مطالب خلاف عفت عمومي و وحدت ملي يا متوني که به شکاف قومي و تفرقه مذهبي يا گسترش خشونت و ترويج خيانت دامن مي‌زند، مجوز نشر بگيرند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار