کد خبر: 839300
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹
تركان در جلسه فراكسيون مستقلان خبر داد
نوسان امضاهايي كه براي استيضاح وزير راه و شهرسازي جمع‌آوري مي‌شد خود به خوبي نشان داد لابي‌كنندگان براي عدم‌استيضاح وزير در اين مدت چقدر تلاش كرده‌اند، اما...
نوسان امضاهايي كه براي استيضاح وزير راه و شهرسازي جمع‌آوري مي‌شد خود به خوبي نشان داد لابي‌كنندگان براي عدم‌استيضاح وزير در اين مدت چقدر تلاش كرده‌اند، اما مقوله جعل سند در وزارتخانه آخوندي براي انحراف تحقيقات درباره حادثه قطار كه يك نماينده مجلس حامي دولت به نقل از اكبر تركان آن را مطرح كرده، در كنار كوتاهي‌هاي وزير راه و شهرسازي در بخش مسكن وهمچنين مسكن مهر از جمله مواردي است كه امروز عباس آخوندي بايد به آنها پاسخ بدهد.

به گزارش «جوان»، به‌رغم تلاش‌هاي انجام گرفته از طرف وزارت راه و شهرسازي براي انصراف نمايندگان از استيضاح وزير راه، سرانجام طرح استيضاح عباس آخوندي در نشست علني روز سه‌شنبه هفته گذشته با 34 امضا اعلام وصول شد. وزير راه و شهرسازي امروز در صحن علني مجلس شوراي اسلامي استيضاح مي‌شود و بايد ديد وزير به سؤالات نمايندگان چگونه پاسخ مي‌دهد و نمايندگان از سخنان وي قانع مي‌شوند يا خير.

اگر چه شائبه سياسي بودن استيضاح زياد مطرح شده است اما رئيس مجمع نمايندگان آذربايجان‌شرقي با تأكيد بر اينكه استيضاح وزير راه تنها به خاطر حادثه ريلي هفت‌خوان نبوده و در 13 بند است، گفت: استيضاح به دور از هرگونه مسائل سياسي و به صورت كارشناسي شده برگزار خواهد شد. محمدحسين فرهنگي ديروز در گفت‌وگو با فارس در تبريز با بيان اينكه پيش‌بيني از استيضاح وزير راه ندارم و آن روز تمام استدلال‌‌هاي موجود بيان خواهد شد، افزود: وزير از استدلال‌هاي موجود بايد دفاع كند و پاسخ‌هاي قانع‌كننده‌اي نسبت به پرسش‌ها داشته باشد.
نماينده مردم تبريز، آذرشهر و اسكو در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه شايعاتي در خصوص برپايي جلسات خصوصي وزير راه و شهرسازي با برخي از نمايندگان در راستاي پس گرفتن امضا وجود دارد، افزود: اين موضوع در تمام استيضاح‌ها انجام مي‌گيرد و مختص اين استيضاح نيست و امكان دارد جلساتي برپا شود.

وي با اشاره به جان باختن تعدادي از مردم آذربايجان در فاجعه قطار تبريز و سمنان در ايستگاه هفت‌خوان سمنان گفت: اين حادثه مردم تبريز را متأثر كرد و مردم خواستار پاسخگويي وزير در اين زمينه هستند. وي بار ديگر تأكيد كرد: استيضاح وزير فقط به خاطر اين تصادف نيست بلكه وزير كارنامه قابل قبولي ندارد و بايد نسبت به عملكرد ضعيفش پاسخگو باشد. پنجم آذر در پي تصادف قطار
سمنان - مشهد با قطار تبريز - مشهد در ايستگاه هفت‌خوان سمنان، 49 مسافر و زائر امام رضا(ع) در آتش سوختند. از سوي ديگر مشرق نيز در گزارشي نوشت: حادثه تلخ برخورد دو قطار مسافربري در مسير سمنان-مشهد در پنجم آذرماه، با اظهارات برخي نمايندگان مجلس درباره جعل سند براي انحراف تحقيقات در اين باره، وارد فاز جديدي شد. در حالي كه تاكنون مسئولان وزارت راه و شهرسازي عنوان مي‌كردند براساس مكالمات ضبط‌شده ميان راننده قطار با مسئولان ايستگاه با سيستم تلفن‌گرام، علت وقوع حادثه، نقص سيستم نبوده بلكه خطاي انساني بوده، اكنون شواهد نشان مي‌دهد اصلاً تلفن‌گرامي در كار نبوده و اسناد ارائه‌شده در اين زمينه، جعلي است. در اطلاعيه شماره يك كميسيون عالي سوانح راه‌آهن كه سه‌شنبه 9 آذر منتشر شد، در چند سطر به مكالمات ميان راننده دو قطار و مسئولان ايستگاه هفت‌خوان با استفاده از سيستم تلفن‌گرام اشاره دارد. در يكي از بندهاي اين اطلاعيه آمده است: در ساعت 08:7 لكوموتيوران قطار تبريز ـ مشهد طي تلفن‌گرام شماره يك سيار از طريق ايستگاه هفت‌خوان به كنترل ترافيك شاهرود اعلام مي‌كند: «به علت يخ زدن ترمز قطار، در كيلومتر ۲۹۱ متوقف هستيم كه پس از رفع عيب، ادامه مسير خواهيم داد.» برآيند اين گزارش و توضيحات بعدي مسئولان وزارت راه مبني بر اين بود كه سيستم كنترل قطار هيچ ايرادي نداشته و خطاي انساني مسئولان ايستگاه، سبب وقوع حادثه تلخ برخورد دو قطار شده است.
 
سندها جعلي است
جعل سند در وزارتخانه آخوندي براي انحراف تحقيقات درباره حادثه قطار/ تلفن‌گرام از قطار سمنان در كار نيست! در همين زمينه، غلامعلي جعفرزاده ايمن‌آبادي، نماينده حامي دولت در مجلس شوراي اسلامي گفت: اينكه مسئولان دولت اطلاعيه دادند ارتباط از طريق تلفن‌گرام با مركز CTC برقرار شده جعلي است و اين اسناد بعد از آتش‌سوزي قطار به ساعت و تاريخ روز تصادف تنظيم و ارائه شده است. جعفرزاده منبع اين ادعا را اظهارات اكبر تركان در جلسه فراكسيون مستقلان مجلس اعلام كرد.
لازم به ذكر است ششم آذرماه معاون اول رئيس‌جمهور كميته‌اي را با مسئوليت اكبر تركان براي رسيدگي به سانحه قطارمسافربري تبريزـ مشهد تشكيل داد. پس از خاتمه بررسي‌ها، تركان 14 آذرماه در جلسه فراكسيون مستقلان مجلس دلايل اين حادثه را اعلام كرد اما گزارش كامل وي هيچ‌گاه منتشر نشد. پس از آن، دولتي‌ها تمام تلاش و همت خود را بر اين گذاشتند كه خطاي انساني را دليل حادثه قطار اعلام كنند و سيستم كنترل خودكار قطار ATC را بدون ايراد جلوه دهند. سيستم ATC توسط آخوندي راه‌اندازي شد و وي روي آن مانور گسترده‌اي داد و حتي در ديدار اعضاي هيئت دولت با رهبر معظم انقلاب اسلامي، آخوندي مدعي شد كه با اين سيستم، حتي اگر راننده قطار سكته هم كند، اتفاقي رخ نمي‌دهد. اين سيستم در اجرا دچار ايرادات فراواني بوده ولي مسئولان وزارت راه و شهرسازي پس از حادثه قطار سمنان، براي فرار از پاسخگويي، مدعي شدند اين سيستم بدون اشكال كار كرده و مقصر مسئول ايستگاه قطار بوده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار