کد خبر: 839284
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۵
گفت‌وگوي «جوان» با آنجلو اسکيو، رئيس واليبال ساحلي فدراسيون جهاني
دومين دوره تور جهاني واليبال ساحلي کيش در حالي ديروز با قهرماني تيم روسيه به پايان رسيد که ميزباني ايران با رضايت مسئولان فدراسيون جهاني واليبال روبه‌رو شده است...
سعيد احمديان

دومين دوره تور جهاني واليبال ساحلي کيش در حالي ديروز با قهرماني تيم روسيه به پايان رسيد که ميزباني ايران با رضايت مسئولان فدراسيون جهاني واليبال روبهرو شده است، آنجلو اسکيو، رئيس واليبال ساحلي فدراسيون جهاني يکي از اعضاي فدراسيون جهاني بود که براي حضور در مسابقات تور جهاني ميکا کاپ به ايران سفر کرد، وي در گفتوگو با «جوان» درباره اين مسابقات صحبت کرده است.

ايران براي دومين دوره ميزبان تور جهاني واليبال ساحلي بود، ارزيابيتان از اين مسابقات چيست؟

سطح مسابقات و امکانات خيلي بالا بود و نظر مثبتي روي ميزباني ايران در مسابقات تور جهاني واليبال ساحلي دارم. مربيان و بازيکنان تيمهاي مختلف رضايتشان را به فدراسيون جهاني واليبال اعلام کردهاند و فکر ميکنم سال گذشته که بازيکنان براي شرکت در مسابقات به کيش آمدند، اطلاعي از وضعيت ايران نداشتند، اما وقتي آمدند و رضايت داشتند، اين را به تيمهاي ديگر هم انتقال دادند و باعث شد در دومين دوره تور جهاني کيش، بازيکنان و تيمهاي سطح بالاتري شرکت کنند. از جمله اينکه شش بازيکني که در المپيک ريو حضور داشتند، در تور جهاني کيش هم شرکت کردند.

روز اول اما با جلوگيري از ورود بانوان براي تماشاي مسابقات، شايعه لغو مسابقات هم سر زبانها افتاد!

دليل اصلي آن ناهماهنگي بودکه بين بخشهاي مختلف برگزاركننده مسابقات، وجود داشت که بلافاصله با صحبتها و جلساتي که برپا شد، اين مشکل حل شد. شرايط براي ورود بانوان نسبت به دوره گذشته بهتر هم شده است. سال گذشته بانوان براي ورود به محل برگزاري مسابقات، احتياج به ايدي کارت داشتند، اما امسال خانمها براي تماشاي مسابقات احتياج به ايدي کارت نداشتند و ميتوانستند در جاهايي مانند ويايپي که برايشان تعبيه شده بود، حضور پيدا کنند و مسابقات را تماشا کنند. فدراسيون واليبال ايران هم با فدراسيون جهاني همعقيده است که بانوان ميتوانند مسابقات را از نزديک تماشا کنند، اما بايد هماهنگي بهتري بين کادر اجرايي و پليس جهت اينکه مشکلي به وجود نيايد انجام ميشد.

با توجه به تأکيد فدراسيون جهاني بر اينکه واليبال يک ورزش خانوادگي است، آيا ممکن است عدم ورود بانوان براي ايران در مسابقات آينده ليگ جهاني مشکلساز شود؟

اقدامات اوليه که توسط مسئولان ايراني انجام شده، اين اميدواري را به وجود آورده که بتوانيم در مسابقات سالني واليبال در ايران هم شاهد حضور بانوان باشيم. به هر حال براي فدراسيون جهاني اين موضوع اهميت دارد که خانوادهها بتوانند در کنار يکديگر مسابقات را تماشا کنند و لذت ببرند و نگاهي جنسيگرايي در اين رابطه وجود نداشته باشد. فدراسيون جهاني در اين رابطه برنامههاي زيادي را اجرا کرده است و در ايران کارهايي که در اين زمينه صورت گرفته، تا حدي رضايتبخش بوده، اما نکته مثبتي که ما به فدراسيون ايران داريم، اين است که به حرف ما گوش ميدهند و خواستههاي ما برآورده ميشود و در اين بخش و در آغاز کار توافقات خيلي خوبي حاصل شده است.

برخلاف واليبال سالني که ايران جزو تيمهاي سطح اول دنياست، در ساحلي اين موفقيت را شاهد نيستيم، مسئولان ايراني چه کارهايي بايد براي اينکه رشته ساحلي هم به سالني برسد، انجام دهند؟

سؤال خوبي بود، اگر شما به تعداد تماشاچيان نگاه كنيد، ميبينيد که خيلي هيجان داشتند و نشان داد که واليبال ساحلي ورزش پرهيجاني است. همچنين تيمهاي ايراني هم هرچند با نتايج نزديک باختند، اما عملکرد نسبتاً خوبي داشتند. فکر ميکنم دليلي که باعث شده واليبال سالني در ايران معروفتر باشد و با استقبال عمومي بيشتري روبهرو شود، به دليل قدمت بيشتر آن است. شما ميتوانيد همان روندي که براي واليبال سالني طي شده را براي ساحلي هم به کار بگيريد تا کشورتان در اين رشته هم موفق شود. براي پيشرفت بايد از مربيان خارجي که تجربه بيشتري دارند، استفاده شود. من هم سعي ميکنم در رايزنيهايي که با فدراسيون ايران انجام ميدهم، مربيان مطرح را به آنها معرفي کنم، حضور مربيان خارجي باعث ميشود تا آنها بتوانند تجربه برد را به بازيکنان ايراني منتقل کنند. در حال حاضر بازيکنان ايران عملکرد خوبي در زمين مسابقه دارند، اما مربياي بايد باشد که در آنها اعتماد به نفس بردن و پيروزي را هم در آنها به وجود بياورد و فکر ميکنم اين دوره زماني، اگر براي واليبال سالني شش تا 10 سال طول بکشد، براي واليبال ساحلي مدت زمان کمتري لازم است و اگر يک مربي خوب خارجي دو يا سه سال با بازيکنان کار کند، ايران ميتواند موفقيتهاي چشمگيري را در سطح اول واليبال ساحلي دنيا کسب کند.

يعني معتقديد که واليبال ساحلي ايران پتانسيل موفقيتهاي بيشتر را دارد؟

بله، بايد نسل واليباليستهاي ساحلي ايران هم تغيير کند و از جواناني که مستعدتر هستند، استفاده شود. حضور مربيان خارجي همچنين باعث ميشود تا تجربه و دانش آنها به مربيان جوان ايراني هم منتقل شود. البته سه کار اساسي در اين بخش بايد مورد توجه قرار بگيرد، اگر واليبال ساحلي ايران ميخواهد پيشرفت کند، بازيکنان ايراني بايد در مسابقات بينالمللي بيشتري شرکت کنند، دومين کار بايد در ردههاي پايه و بين بچههايي که حتي علاقه کمتري به اين رشته دارند، اما با شنيدن اسم اين رشته به هيجان ميآيند، کار شود، سوم هم اگر ميخواهيد در واليبال ساحلي هم مانند سالني قهرمان ملي داشته باشيد، بايد در مسابقات داخلي بيشتري شرکت کنيد، اگر اين سه کار در کنار هم با انسجام انجام شود، موفقيت واليبال ساحلي ايران تضمين شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار