کد خبر: 839266
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۲
با اينکه حدود 6 سال از استان شدن البرز مي‌گذرد اما هنوز پاي بخش خدمات و زيرساخت‌هاي اين منطقه، لنگ مي‌زند. چرا که در سال‌هاي اخير با توجه به سرعت رشد جمعيت، مسئولان نتوانسته‌اند بين خدمات ارائه شده و جمعيت هماهنگي ايجاد کنند. يکي از مشکلات پيش روي البرزي‌ها کمبود پارکينگ است و اکنون به ازاي هر سه نفر از جمعيت 2 ميليون و 400 نفري، يک خودرو در کلانشهر کرج وجود دارد. بنابراين 13هزار جای پارکي که به گفته مسئولان وجود دارد، پاسخگوي اين جمعيت نيست. از اين رو پيش‌بيني مي‌شود اگر مسئولان چاره‌اي براي رفع اين معضل نينديشند، خيلي زود البرز همچون تهران به پارکينگي بزرگ تبديل شود.
ميترا شهبازي
تبديل البرز بدون زير ساخت به پارکينگ بزرگ خودروها

6 سالي مي‌شود که از جشن استان شدن البرز مي‌گذرد. با اينکه ساکنان اين منطقه از اين اتفاق خرسند بودند و فکر مي‌کردند، پاي خدمات و زيرساخت‌ها به البرز باز شود، اما خيلي زود به دست مسئولان به فراموشي سپرده شدند. به طوري که اکنون زيرساخت‌ها و خدمات شهري متناسب با عنوان استان در البرز ديده نمي‌شود. البته مشکل به همين جا ختم نمي‌شود و تغيير نام اين منطقه به استان، دردسرهايي هم براي ساکنان آن داشته و کرجي‌ها را با رشد روزافزون جمعيت شهري مواجه کرده است.

در حال حاضر کمبود پارکينگ به عنوان يکي از اساسي‌ترين معضلات شهري کرج محسوب مي‌شود. البته عمق اين فاجعه را زماني مي‌توان احساس کرد که به گفته کارشناسان، به ازاي هر سه نفر از جمعيت 2 ميليون و 400 نفري اين استان، يک ماشين در کرج در حال تردد است. علاوه بر اين طبق برآوردهای صورت گرفته حدود 80 درصد جمعیت استان البرز در کلانشهر کرج ساکن هستند. بنابراين خيلي ساده‌ مي‌توان تصويري در خصوص ازدهام جمعيت و ترافيک موجود در کرج در ذهن ايجاد کرد.

بحران ترافيک و نبود جاي پارک

در حال حاضر به گفته کارشناسان، معضل ترافیک و کمبود پارکینگ، به خصوص در مرکز شهر و فضاهای تفریحی به مرز بحران رسیده است. چرا که یافتن فضایی مناسب برای پارک بدون دردسر خودرو‌، به یکی از دغدغه‌های مردم تبدیل شده است.

حالا شايد اين سوال مطرح شود که چرا مردم به جاي استفاده از خودروهاي شخصي از خدمات حمل و نقل عمومي استفاده نمي‌کنند؟ پاسخ اين سوال در اينجاست که به گفته کرجي‌ها بحث کمبود خدمات‌ حمل و نقل عمومی همواره به عنوان يکي از مهمترين مشکلات اين شهر مطرح بوده و مسئولان نسبت به آن بي‌توجه‌اند. بنابراين همين مشکل به گفته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان البرز زمينه ساز اين مي‌شود که رانندگان براي يافتن جاي پارک، اغلب تخلف کنند.

همایون شریفی با اشاره به معضل شديد کمبود پارکينگ، مي‌افزايد:« افزایش پارکینگ‌های عمومی مي‌تواند از هرگونه افزایش راه بندان و ترافیکي در کرج پیشگیری کند.»

افزايش شمار خودرها در نبود حمل ونقل عمومي

با توجه به اينکه اهميت گسترش حمل و نقل عمومي در کرج از سوي مسئولان ناديده گرفته شده، با ازدهام خودروها در اين شهر بر تعداد روزهايي که کرجي‌ها بايد هواي آلوده استشهام کنند، نيز افزوده شده است. معضلي که با راه اندازي قطار شهري مي‌توانست مرتفع شود.

بنابراين با توجه به سرعت رشد تعداد خودروها و کمبود پارکینگ عمومی در کرج، زمان زيادي نمي‌گذرد که از این شهر به عنوان یک پارکینگ بزرگ یاد کنیم. البته براي جلوگيري از اين معضل به گفته معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری کرج برنامه‌هايي هم در دست اجرا هست.

احمد افضلی با اشاره به اينکه اکنون بیش از 13هزار جای پارک در پارکینگ های عمومی در کرج ایجاد شده است، مي‌افزايد:« بیش از 5هزار جای پارک ديگر هم نیاز است که در برنامه کاری قرارداده شود تا کمي از شدت مشکلات کاسته شود.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار