کد خبر: 839261
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۵
در حالي كه افزايش صادرات فرآورده‌هاي نفتي يكي از اهداف سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي است نه تنها هيچ گونه سرمايه‌گذاري در اين بخش صورت نگرفته است بلكه كشور با ورود به واردات كلان بنزين، در جهت عكس اقتصاد مقاومتي حركت مي‌كند.
وحيد حاجي‌پور
در حالي كه افزايش صادرات فرآورده‌هاي نفتي يكي از اهداف سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي است نه تنها هيچ گونه سرمايه‌گذاري در اين بخش صورت نگرفته است بلكه كشور با ورود به واردات كلان بنزين، در جهت عكس اقتصاد مقاومتي حركت مي‌كند.
 دولت يازدهم روي بنزين تمركز ويژه‌اي كرد ولي به جاي تسريع در بهره‌برداري از پالايشگاه ستاره خليج فارس، روي واردات بنزين تأكيد كرد. اين در حالي بود كه وزير نفت در روز رأي اعتماد خود قول داد پالايشگاه ستاره خليج فارس تا پايان سال 92 به بهره‌برداري برسد اما اين پروژه دچار كندي در توسعه شد و حالا گفته مي‌شود فاز اول آن اواسط سال 96 به بهره‌برداري مي‌رسد.
در همين باره عضو كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي در گفت و گو با «جوان»، با انتقاد از وزارت نفت در حوزه واردات بنزين و بي‌توجهي به اقتصاد مقاومتي گفت: وزارت نفت به جاي تمركز جدي‌تر بر پروژه پالايشگاه ستاره خليج فارس و كنترل مصرف، به سمت امنيت عرضه پيش رفت تا در اين ميان، وارد‌كنندگان بنزين به سود كلاني دست پيدا كنند.
هدايت‌الله خادمي افزود: وزارت نفت به راحتي مهم‌ترين ابزار كنترل مصرف يعني كارت سوخت را از رده خارج كرد تا بازار مصرف بنزين براي واردكنندگان و دلالان اين سوخت تضمين شود. نگاهي به آمارها و نمودارهاي منتشر شده نشان مي‌دهد رشد مصرف و واردات بنزين در اين چند سال خيلي سريع‌تر از حد متعارف بوده است. متأسفانه يك سري اتفاقات طي سال‌هاي گذشته افتاد كه با كنار هم گذاشتن آنها حس خوبي از عمل به اقتصاد مقاومتي و اقدامِ آن، به هيچ يك از دلسوزان نظام دست نمي‌دهد.
نماينده مردم ايذه و باغملك ادامه داد: اول توقف توليد ريفرميت بنزين در واحدهاي پتروشيمي بود كه اين پتروشيمي‌ها در واقع فقط جزئي از بنزين را توليد مي‌كردند و اين ريفرميت پس از اختلاط با بنزين پالايشگاه‌ها حتي كيفيت بعضي از آنها را افزايش مي‌داد. دوم و بلافاصله پس از آن، مجوز هيئت دولت به وزارت نفت براي واردات بنزين به ميزان 10 ميليون ليتر در روز بود در حالي كه آن موقع كشور فقط در حدود 4 ميليون ليتر نياز به واردات داشت. اتفاق ديگر اينكه بعد از حدود يك‌سال كه مجوز واردات بنزين با قيل و قال فراوان عليه بنزين پتروشيمي‌ها صادر شد، توليد همان بنزين در پتروشيمي‌هاي مذكور مجدداً از سر گرفته شد و اين بار گفتند كه سرطان‌زايي آن را با دستگاه‌هايي گرفته‌ايم!
خادمي تصريح كرد: اتفاق ديگر حذف كارت سوخت توسط دولت بود كه با وجود تذكر همه كارشناسان كشور مبني بر افزايش مصرف بنزين، احساس شد كه دولت كاملاً به اين افزايش مصرف علاقه‌مند است. اتفاق آخر هم همين پالايشگاه ستاره خليج فارس است كه وزير نفت از همان روز رأي اعتمادش در مجلس قول بهره‌برداري مرحله به مرحله هر سه فاز آن را در سال 92 داد اما الان دولت يازدهم رو به پايان است و هنوز حتي يك فاز از آن به بهره‌برداري نرسيده است.
وي اضافه كرد: حتي با وجود آنكه پس از برجام مشكل ورود تجهيزات بزرگ اين پالايشگاه مرتفع شد، سرعت پيشرفت فيزيكي پالايشگاه فقط 7 درصد در هر سال بود يعني نسبت به گذشته كندتر هم شد. ما در سال 91 حدود 9/1 ميليون ليتر در روز بنزين وارد مي‌كرديم در حالي كه در دولت يازدهم در كمتر از 4 سال حجم واردات به 12 ميليون ليتر در روز رسید كه اين حجم از رشد مصرف و واردات بنزين در كل تاريخ كشور بي‌سابقه است. البته من نمي‌گويم عمدي در كار بوده است ولي به نظر مي‌رسد بعضي از مسئولان اعتقادي به كاهش مصرف و خصوصاً كاهش واردات بنزين نداشته باشند.
خادمي ادامه داد: اين پالايشگاه از ابعاد مختلفي حائز اهميت است. اولين اهميتش آن است كه اين پالايشگاه بنزينِ با كيفيت و در حد استاندارد يورو4 توليد مي‌كند كه مطمئناً تأثير زيادي در كاهش آلودگي هواي‌ شهرها خواهد داشت. دوم اينكه فاز نخست اين پالايشگاه كه مسئولان وزارت نفت تا به حال بارها قول افتتاح آن را داده‌اند قادر است 12 ميليون ليتر در روز بنزين توليد كند و اين 12 ميليون دقيقاً برابر است با ميزان كمبود بنزين مورد نياز كشور كه در حال وارد كردن آن هستيم؛ پس با افتتاح فاز اول اين پالايشگاه ايران در زمينه بنزين به خودكفايي مي‌رسد و با افتتاح فازهاي 2 و 3 صادر‌كننده بنزين خواهيم شد.
وي اظهار داشت: مزيت سوم اين پالايشگاه هم اين است كه نمونه بارز اقتصاد مقاومتي است زيرا با ظرفيت 360 هزار بشكه در روز تا حد قابل توجهي تحريم ميعانات گازي و بنزين را بي‌اثر مي‌كند. از يك طرف بيش از 25 ميليون بشكه از ميعانات گازي ايران هم اكنون روي آب ذخيره است و نمي‌توانيم آن را به راحتي و به قيمت واقعي خودش بفروشيم و از طرف ديگر كشور حجم زيادي بنزين وارد مي‌كند. سؤال اساسي اينجاست كه چرا بزرگ‌ترين دارنده ذخاير نفت و گاز دنيا بايد بنزين وارد كند؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار