کد خبر: 839123
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹
اولين تومار استيضاح دولت امريكا
به رغم چالش‌هاي داخلي و خارجي براي دولت جديد امريكا، دونالد ترامپ رئيس‌جمهور در يك‌ماهگي ورود به كاخ‌سفيد مي‌گويد كه دولتش مثل «ماشين منظم» كار مي‌كند.
روح‌الله صالحي
 به رغم چالش‌هاي داخلي و خارجي براي دولت جديد امريكا، دونالد ترامپ رئيس‌جمهور در يك‌ماهگي ورود به كاخ‌سفيد مي‌گويد كه دولتش مثل «ماشين منظم» كار مي‌كند. اختلاف با روسيه بر سر كريمه، بحران سياسي در كابينه و امضاي تومار صدها هزار نفري براي استيضاح ترامپ در كنگره، موانع بزرگي را پيش روي دولت جديد امريكا گشوده است.

در شرايطي كه در يك ماه گذشته اعتراضات گسترده خياباني در امريكا و بحران سياسي در كابينه، كار را براي دولت جديد اين كشور سخت كرده است اما دونالد ترامپ سعي دارد همه چيز را آرام نشان دهد. ترامپ پنج‌شنبه شب در سخناني گفت: «تلويزيون را روشن مي‌كنم، روزنامه‌ها را باز مي‌كنم و مي‌بينم كه درباره بحران در دولت حرف مي‌زنند، بحران، در صورتي كه حقيقت دقيقاً به‌عكس است. دولت دارد مثل ماشين منظم كار مي‌كند». رئيس‌جمهور امريكا درباره منع مسافرت اتباع كشورهاي مسلمان به امريكا گفت: «هفته آينده فرمان اجرايي جديدي براي محافظت از امريكا صادر خواهيم كرد». ترامپ همچنين گفت: «دادگاه‌ها با فرمان من مخالفت كردند اما من كوتاه نمي‌آيم». ترامپ چند هفته پيش با امضاي فرمان جنجالي ورود اتباع هفت كشور مسلمان از جمله ايران را به خاك امريكا منع كرد كه با واكنش‌هاي گسترده‌اي در سراسر جهان مواجه شد. به گزارش بي بي سي، رئيس‌جمهور امريكا در ادامه سخنان خود باز هم به رسانه‌هاي امريكا حمله كرد و گفت: «من سي ان ان را نگاه مي‌كنم. عصبانيت و نفرت زياد پخش مي‌كند و فقط نفرت. ديگر سي ان ان نمي‌بينم». ترامپ خطاب به رسانه‌ها گفت: «اخبار اشتباه، وحشتناك و جعلي به وسيله شما گزارش مي‌شود. اين اقدام معامله با روسيه را بسيار سخت تر مي‌كند».

سي ان‌ان و روزنامه نيويورك تايمز كه از حاميان اصلي هيلاري كلينتون، رقيب دموكرات ترامپ بودند موضع‌گيري‌هاي تندي عليه ترامپ داشتند. ترامپ در سخنراني‌هاي پيش از انتخابات خود گفته بود كه در صورت پيروزي نيويورك تايمز و سي ان ان را تعطيل خواهد كرد.  اظهارات ترامپ درباره وضعيت دولت خود و اوضاع آرام امريكا، درحالي است كه در مدت كوتاه رياست جمهوري ترامپ، دولت نوپاي وي متزلزل به نظر مي‌رسد. هفته گذشته اولين شوك به كابينه ترامپ وارد شد و در اقدامي غيرمنتظره، مايكل فلين، مشاور امنيت ملي كاخ سفيد تحت فشارهاي داخلي مجبور به استعفا شد و همين مسئله سبب شد كه بسياري از تحليلگران از شروع بحران در كابينه ترامپ سخن بگويند. ترامپ سعي داشت هرچه سريع‌تر جانشين فلين را انتخاب كرده و از زير بار انتقادها خارج شود اما گزينه مورد نظر وي از پذيرش اين مسئوليت سرباز زد.

به گزارش دويچه وله، كاخ‌سفيد روز جمعه تأييد كرد كه رابرت هاروارد پيشنهاد جانشيني مشاور امنيت ملي را رد كرده است. پيشتر برخي رسانه‌ها اين خبر را اعلام كرده بودند. كاخ سفيد علت اين كار را دلايل خانوادگي و اقتصادي عنوان كرد. خبرگزاري رويترز به نقل از دو منبع مطلع كه نامشان فاش نشده گزارش داد، علت نپذيرفتن پست مشاور امنيت ملي از سوي هاروارد، اختلاف نظر بر سر تيم او بوده است. از سوي ديگر، بخشي از معترضان امريكايي كه در هفته‌هاي اخير در مخالفت با فرامين ترامپ تظاهرات گسترده‌اي را عليه رئيس‌جمهور امريكا ترتيب داده بودند با امضاي توماري خواستار استيضاح وي شدند. امضاكنندگان اين تومار كه شمار آنان به 850 هزار نفر مي‌رسد از كنگره امريكا درخواست كرده‌اند كه دونالد ترامپ را به دليل نقض قانون اساسي استيضاح كند.  
 
چالش‌هاي خارجي
علاوه بر بحران‌هاي داخلي، دولت ترامپ با چالش‌هايي در خارج از امريكا نيز مواجه است. هرچند بسياري بر اين باور بودند كه با آمدن ترامپ كه به داشتن روابط گرم با مسكو معروف است، يخ روابط روسيه و امريكا آب خواهد شد اما به نظر مي‌رسد، بحران در روابط دو كشور همچنان ادامه دارد. ترامپ روز چهارشنبه اولين موضع‌گيري خود در مقابل روسيه را اعلام كرد و از مسئله الحاق شبه‌جزيره كريمه به روسيه سخن به ميان آورد. به گزارش روزنامه «كامرسانت»، ترامپ در صفحه «توئيتر» خود نوشت: «كريمه در دوران رياست جمهوري باراك اوباما به روسيه پيوست. آيا برخورد اوباما با روسيه در اين رابطه بيش از اندازه ملايم نبود؟» ترامپ پيش از اين چنين اظهارنظر صريحي در رابطه با شبه‌جزيره كريمه نكرده بود و حتي در كمپين‌هاي تبليغاتي خود گفته بود كه در صورت ورود به كاخ سفيد الحاق كريمه به روسيه را به رسميت خواهد شناخت. چنين سخنان صريحي از جانب رئيس‌جمهور امريكا اميد مقامات مسكو براي تغيير مواضع واشنگتن در قبال بحران اوكراين و مسئله كريمه را از بين برد و مقامات كرملين بلافاصله به اين اظهارات ترامپ واكنش نشان دادند. ديميتري پسكوف، سخنگوي رئيس‌جمهور روسيه در سخناني تأكيد كرد كه روسيه در خصوص وضعيت شبه‌جزيره كريمه مذاكره نمي‌كند زيرا اين كشور در خصوص تماميت ارضي خود با هيچ شريك خارجي وارد مذاكره نخواهد شد.

علاوه بر روسيه، ترامپ با متحدان اروپايي نيز دچار تضادهايي است كه نگراني مقامات اروپايي را در پي داشته است. ژان كلود يونكر، رئيس كميسيون اروپا ديروز در سخناني اعلام كرد: كشورهاي اروپايي نبايد در برابر خواسته امريكا مبني بر افزايش بودجه نظامي‌شان در سازمان ناتو تسليم شوند. به گزارش رويترز، يونكر در حاشيه كنفرانس بين‌المللي امنيتي مونيخ گفت: «اين اظهارات يك پيام امريكايي است كه از سال‌هاي گذشته بيان شده است. من مخالف اين هستم كه به خود اجازه دهيم در اين مسير رانده شويم.» يونكر اضافه كرد: «من دوست ندارم دوستان امريكايي ما مفهوم امنيت را به نظامي‌گري محدود كنند. سياست مدرن ثبات‌سازي در كشورها مفاهيم ديگري دارد. اگر نگاهي به اروپا داشته باشيد مي‌بينيد كه اين قاره براي حفظ امنيت خود كمك‌هاي توسعه انسان‌دوستانه نيز انجام داده است اما امريكا نگاه متفاوتي دارد.» ترامپ در سخنراني‌هاي انتخاباتي خود بارها از متحدان اروپايي امريكا انتقاد كرده و گفته بود  اعضاي ناتو به طور عادلانه حق عضويت پرداخت نمي‌كنند و تأكيد كرده بود كه بايد ساختارهاي اين سازمان نظامي تغيير يابند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار