کد خبر: 839099
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۲
درهم تنيدگي مشکلات خوزستان3 وزير دولت را به خوزستان کشاند
23 استان كشور همچنان درگير طوفان گرد و غبار هستند و بخش زيادي از اين مشكلات منشأ دروني دارد.
بيژن سوراني
23 استان كشور همچنان درگير طوفان گرد و غبار هستند و بخش زيادي از اين مشكلات منشأ دروني دارد. در اين ميان مردم استان‌هاي جنوبي بيش از يك دهه است كه با تبعات ريزگرد‌ها دست و پنجه نرم  مي‌كنند. حالا مسائل و مشكلات استان خوزستان در زير چتر غبار هر روز به دليل كم‌كاري‌ها بيشتر نمايان مي‌شود. قطع آب و برق از يك‌سو و مسائل و مشكلات زير‌ساختي از سوي ديگر اين استان حاصلخيز را به كانون مشكلاتي در هم تنيده تبديل كرده است. در چند روز گذشته به دليل شرايط بحراني مشكلات اين استان سبب شد سه وزير دولت براي بررسي مسائل و مشكلات، آن هم در اوج مشكلات و ماه‌هاي پاياني دولت به خوزستان بروند تا شايد بتوانند مرهمي بر زخم‌هاي مردم اين خطه بگذارند و از اقدام و عمل‌هاي نكرده خود دفاع كنند!

استان خوزستان فقط مشكلات زيست‌محيطي ندارد، بلكه اين استان همچون برخي استان‌هاي ديگر كشور از نبود زير‌ساخت‌ها در طول ساليان دراز رنج مي‌برد. مشكلات در اين استان آنچنان عميق است كه فقط غبار آن را در سال‌هاي متمادي مسئولان ديده‌اند. در زير چتر خاكستري اين گرد وغبار زير‌ساخت‌هاي استان خوزستان به تناسب جمعيت و ارزش اقتصادي اين رشد نكرده است. نبود امكانات و رشد نامتوازن برخي صنايع سبب شده است در يك بعد استان به استاني زرخيز تبديل شود و در ديگر ابعاد توسعه اين استان به دليل كم‌كاري دولت‌ها زمينگير شود. سلامتي و زندگي مردم خونگرم استان خوزستان با ميهمان ناخوانده ريزگرد‌ها مورد تهديد جدي قرار گرفته است تا جايي كه ديگر زندگي براي شهروندان به تنگ آمده است.
 
ريزگردها امان مردم را بريده است
فرياد نمايندگان استان‌هاي جنوبي در خانه ملت هم به جايي نرسيده است؛ به گونه‌اي كه جلسات متعددي تاكنون تشكيل شده ولي نتيجه كاربردي به دليل عمق مشكلات حاصل نشده است. باران ريزگردها در هواي استان خوزستان باعث مشكلات تنفسي براي مردم منطقه شده است و همين امر باعث شده هزينه‌هاي زيادي بر دوش مردم تحميل شود. در اين زمينه هدايت‌الله خادمي، عضو كميسيون انرژي مي‌گويد: متأسفانه اقدامات دولت و دستگاه‌هاي ذي‌ربط نشان داد كه مشكلات مردم خوزستان در بحث ريزگردها، گردو خاك و موارد ديگر براي مسئولان هيچ اهميتي ندارد، بنابراين نمايندگان استان خوزستان به دليل عملكرد ضعيف مسئولان در وزارتخانه‌هاي نفت، نيرو و جهاد كشاورزي به دنبال پيگيري طرح سؤال از وزرا هستند.
 
اهمال‌كاري مسئولان يا تغيير اقليم؛ كدام مقصرند‌؟
نماينده مردم شادگان در مجلس شوراي اسلامي هم در توضيح وضعيت استان خوزستان و اقداماتي كه از آنها غفلت شده است با بيان اينكه معضل امروز خوزستان نتيجه رفتارها و عملكرد و بي‌توجهي ‌دولت‌ها است، مي‌گويد: عامل قطعي برق اخير در استان خوزستان ريزگردهايي است كه روي شبكه‌هاي برق نشسته و نهايتاً قطعي برق را رقم زد. ريزگردها نيز ناشي از تبديل نقاط سبز و زمين‌هاي كشاورزي به صحرا و خشك شدن تالاب‌ها است. مجيد ناصري‌نژاد با يادآوري كاهش دبي آب رودخانه‌هاي كارون و جراحي مي‌گويد: انتقال آب از رودهاي كارون و جراحي مهم‌ترين دليل كاهش دبي آب است، در واقع عوامل مذكور زنجيره‌وار و به هم پيوسته است هرچند مهم‌ترين دليل كاهش آب خوزستان و تبديل جلگه سبز خوزستان به صحرا بود.

وي با تأكيد بر اينكه اهمال، غفلت و تقصير مسئولان خوزستان را به اينجا رساند، مي‌افزايد: نمايندگان استان خوزستان از دوره‌هاي قبل به مسئولان تذكر داده و سؤال كردند، حتي در دوره هفتم استيضاح وزير نيرو هم به همين جهت دنبال شد، در اين دوره نيز اين موضوعات مطرح شده است. با اين حال سعيد متصدي، معاون محيط زيست معتقد است طوفان‌هاي گرد و غباري به عنوان يكي از آثار منفي تغيير اقليم بخش وسيعي از دنيا را تحت تأثير قرار داده‌ است، از اين رو مقابله و كنترل طوفان‌هاي گرد و غباري نيز نيازمند عزم جهاني است و به همين دليل جمهوري اسلامي ايران با ابتكار عمل، پيشگام تصويب قطعنامه‌هايي جهاني در اين حوزه شد. وي مي‌گويد: مقابله با اين پديده دشوار و زمان‌بر است، اگرچه هرگز مانع فعاليت‌ها و اقدامات نيست و دولت يازدهم، سازمان حفاظت محيط زيست و همه دستگاه‌هاي مرتبط تمام تلاش خود را براي رفع اين چالش و كاهش اثرات آن به كار بسته‌اند.
ادعاي معاون سازمان محيط زيست در حالي مطرح مي‌شود كه مردم خوزستان چندين روز است با مشكلات عديده دست و پنجه نرم مي‌كنند.
 
سفر 3 وزير براي تثبيت وضعيت خوزستان!
مشكلات استان خوزستان با گذشت زمان و در زير طوفان ريزگرد‌ها هر روز بيشتر نمود پيدا مي‌كند. اين روند در ساير استان‌هاي درگير نيز كم و بيش مشابه است اما حالا با سفر سه وزير دولت به خوزستان قرار است مسائل و مشكلات بازهم ارزيابي و بررسي شود. هرچند در سال‌هاي متمادي مشكلات به خوبي رصد نشده است، با اين حال در خصوص سفر وزرا به استان خوزستان استاندار خوزستان با تأكيد بر اينكه سه وزير دولت يازدهم با حضور در اين استان از نزديك مسائل و مشكلات از جمله معضل ريزگردها را بررسي كردند مي‌گويد: تمام تلاش دولت اين است كه به وضعيت پايداري در خوزستان برسيم.

غلامرضا شريعتي مي‌افزايد: وزيران نيرو، تعاون، كار و رفاه اجتماعي و جهاد كشاورزي در روزهاي گذشته براي رسيدگي به استان خوزستان سفر كردند كه در اين زمينه علي ربيعي وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي مسائل و آسيب‌هاي اجتماعي، محمود حجتي وزير جهاد كشاورزي مسائل ريزگردها و راهكارهاي عملياتي براي مقابله با آن و حميد چيت‌چيان وزير نيرو مسائل و مشكلات اخير در بخش آب و برق استان خوزستان را از نزديك بررسي كردند.

وزرا مشكلات را رصد كردند حالا بايد ديد مسائل و مشكلات در تهران حل خواهد شد يا بازهم بايد هيئت دولت به استان غبار‌آلود خوزستان سفر كند تا لااقل بتواند توشه خود را به دست آورد !
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار