کد خبر: 839037
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴
حکایت تلخ ریزگردها و باز شدن زخم هاي کشاورزان غبار زده
کشاورزان خوزستانی بارها تجربه تلخ نابودی حاصل دسترنج و تلاش بی وقفه خود را به چشم دیده اند که آنی به دلایل مختلف به باد رفته است، خشکسالی، سیلاب، ممنوعیت کشت به دلیل مشکلات تامین آب مورد نیاز با توجه به بحران آب در حوضه رودخانه های کارون، کرخه، جراحی و زهره و اخیرا پدیده دل آزار گرد و غبار همچنان دست و دل کشاورزان را می لرزاند.زمین کشاورزی که تا هفته پیش سرسبز بود، امروز طوفان زده است طوفان زده خاک!
معصومه صالحي
بی مهری صندوق بیمه کشاورزی دل کشاورزان خوزستانی را لرزاند

کشاورزی خوزستان با بحران های متعددی همراه است، کمبود کود و یا عدم تخصیص آب مورد نیاز در زمان کشت، خشکسالی، سیل و پدیده گرد و غبار که سالهای اخیر مزید بر علت شده تا هر ساله بخشی از تولیدات کشاورزان در این وضعیت نابود شود و این تکرار رمقی برای کشاورزان نگذاشته، انگیزه فعالیت را از بسیاری گرفته و باعث شده با فروش زمین عطای کشاورزی را به لقایش ببخشند. در اين ميان بي مهري صندوق بيمه کشاورزي هم تير خلاص را به کشاورزي استان زده است.

حاج کاظم در حالی که چفیه خود را از گرد و خاک می تکاند اشاره ای به زمین های زراعی اش می کند و می گوید: تمام این زمین ها سال گذشته با همه محصول زیر سیل رفت و امسال هم این طوفان گردو خاک امیدی برای محصول خوب برایمان باقی نگذاشت.وی مي افزايد : گردوغبار سالهاست که خسارت زیادی به محصولات ما وارد می کند اما می گویند جزو تعهدات صندوق بیمه کشاورزی نیست و غرامتی به آن پر داخت نمی شود، خسارت سیل و خشکسالی هم که هنوز پرداخت نشده، مانده ایم با این وضعیت پای بند زمین و عشقمان به کشت و زرع باشیم یا نه به دنبال منبع درآمد دیگری جز کشاورزی برویم.

کشاورزی خوزستان رو به افول

خوزستان بیش از 2 میلیون هکتار زمین مستعد کشاورزی دارد که به دلیل کمبود آب، تنها یک میلیون هکتار از این سطح کشت می شود .با این وجود تولید 14 میلیون تن محصول کشاورزی، خوزستان را به یکی از قطب های کشاورزی کشور تبدیل کرده است. اما به رغم تمام تمهیداتی که برای افزایش کشت محصولات کشاورزی در استان انجام می شود، وضعیت موجود و خساراتی که در سالهای اخیر به صورت گسترده به زمین های کشاورزی وارد شده - در حالی که از سوی صندوق بیمه توسعه کشاورزی به نحو مطلوبی جبران نمی شود-این سوال را در ذهن متبادر می کند که آیا کشاورزی خوزستان رو به افول خواهد رفت؟

محمد قاسمی نژاد معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان در گفتگو با " جوان "در اهواز، خسارات چشمگیر حوادث طبیعی به محصولات کشاورزی استان را تایید می کند و می گوید: امسال کشت غلات استان اعم از گندم، جو و سبزیجات به دلیل سرمازدگی 10 تا 15 درصد آسیب دید و از سوی دیگر طوفان اخیر گرد و غبار نیز خسارت قابل توجهی به محصولات کشاورزی استان وارد کرد.

زخم ریزگردها بر تولیدات کشاورزی خوزستان

وی با بیان اینکه گرد و غبار فرآیند فتوسنتز گیاهان را مختل و مسدود شدن روزنه ها را سبب می شود، می افزاید: متاسفانه گرد و غبار اخیر که حتی باعث سوختگی برگ ها شده، محصول کشاورزی بسیاری را از بین برده و نگرانی هایی را در حوزه کشاورزی استان ایجاد کرده است. وی مي گويد: کاهش تولیدات کشاورزی و بی کیفیتی محصول از تبعات منفی و آثار مخرب ریزگردها می باشد به طوری که می توان گفت؛ 10 تا 15 درصد از تولیدات کشاورزی استان بر اثر ریزگردها کاهش یافته است.

۳۰ هزار هکتار از اراضی خوزستان را کانون های بحرانی ریزدگردها تشکیل می دهد و براساس برآوردهای انجام شده، سالانه 90 روز گرد و غباری با ماندگاری 2 روز در استان به ثبت رسیده است که تبعات سوء آن بر محصولات کشاورزی محرز است.

بیمه ای که هوای کشاورزان را ندارد

از سویی هاشم بالدی مدیرکل مدیریت بحران خوزستان مي گويد: صندوق بیمه کشاورزی هنوز ریزگردها را جزو تعهدات خود نپذیرفته و خسارت ریزگردها به محصولات کشاورزان را متقبل نمی شود.

وی با اشاره به پیگیری هایی که در این راستا و با توجه به شرایط جوی استان صورت گرفته، مي افزايد: طی مکاتباتی با وزارت جهاد کشاورزی درخواست خوزستان برای تصویب ریزگردها جزو تعهدات صندوق بیمه کشاورزی مطرح شد اما به رغم اینکه سازمان مدیریت کشور پدیده ریزگردها را جزو عوامل بحران تایید می کند و این موضوع به وزارت جهاد اعلام شده اما همچنان تمهیدی در این خصوص اعمال نشده است.

بالدی همچنین با انتقاد از وضعیت تخصیص اعتبار و پرداخت خسارات بخش کشاورزی به سیل سال گذشته اشاره می کند و می گوید: براساس برآوردهای صورت گرفته481 میلیارد تومان خسارت، تنها ناشی از حوادث طبیعی سیل، طوفان، تگرگ و آب ماندگی به بخش کشاورزی خوزستان در سال گذشته وارد شد اما رقم اعتبارات در نظر گرفته شده برای پرداخت به کشاورزان خسارت دیده ناچیز است و با این وجود هنوز این اعتبار به خوزستان پرداخت نشده است.

این درحالی است که مسعود اسدی، رئیس نظام صنفی کشاورزی خوزستان عملکرد صندوق بیمه محصولات کشاورزی را باعث بی اعتمادی کشاورزان و ریزش بیمه شده ها می داند و می گوید: در چند سال گذشته کیفیت فعالیت صندوق بیمه محصولات کشاورزی در عمل به تعهدات خود و توجه به کشاورزان و همچنین سطح تعهدات پایین تر آمده است.وی با تاکید بر ضرورت تغییر ساختار صندوق بیمه محصولات کشاورزی تصریح می کند: خساراتی که به کشاورزان وارد می شود باید به نحو مطلوبی جبران شود اما متاسفانه شاهد هستیم که این صندوق بیشتر حکم یک صندوق اعانه برای کشاورزان دارد.

حاج کاظم با چشمانی پر از نگرانی به زمین زراعی خود و محصولاتی که در هجوم گرد و غبار جز سایه ای از آنها دیده نمی شود، خیره شده است؛ دستی به پیشانی خود می کشد جای آن عرق جبینی که ماهها برای کشت محصول خود به زمین ریخته اکنون لایه ای از خاک نشسته است. خاکی که آمده تا در نابودی حاصل زحمت حاج کاظم و تمام کشاورزان منطقه نقش داشته باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار