کد خبر: 839036
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴
درحالي که مسئولان براي ساخت فرودگاه دوم بوشهر هزينه مي‌‎کنند که فرودگاه قديمي گناوه را با اين توجيه که اهميت اقتصادي ندارد، ديوارکشي مي‌کنند!
مردم گناوه سالهاست منتطر افتتاح فرودگاه گناوه در شمالي‌ترين نقطه استان بوشهر هستند. فرودگاهي که به دليل موقعیت راهبردی تجاری وگردشگری، وجود تاسیسات و شرکت‌های مهم نفتی، نزدیک بودن به بزرگترین پایانه صادرات نفتی در جزیره خارک، مخازن ذخیره 10 میلیون بشکه‌ای نفت خام، نیروگاه سیکل ترکیبی و همچنين برنامه و طرح‌های مهمي که قراراست در آینده نزدیک در مناطق شمالی استان بوشهر از جمله پروژه پتروشیمی، دهکده گردشگری و منطقه ویژه اقتصادی در دیلم اجرایی شود، از اهميت بالايي براي افتتاح برخوردار است. اما با اين حال به گفته نمايندگان مجلس، دولت نه تنها براي افتتاح آن برنامه‌‎اي ندارد، بلکه مسئولان آن را فرسوده اعلام کرده‌ و قصد محصور کردن فرودگاه را دارند. فرودگاهي که احياي آن در دولت قبلي در دستور کار قرار گرفته بود.
ميترا شهبازي
فرودگاه استراتژيک گناوه، افتتاح نشده، فرسوده و محصور شد!

احیاء و فعالیت فرودگاه گناوه که زمين آن بيش از 45 سال پيش خريداري شده، با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی و موقعیت راهبردی در شمال استان بوشهر، می‌تواند توسعه این منطقه را در جذب سرمایه گذاری‌های کلان داخلی و خارجی، توسعه آموزش عالی و گردشگری به همراه داشته باشد. در خصوص اين ظرفيت‌ها مي‌توان به موقعیت راهبردی تجاری وگردشگری، وجود تاسیسات و شرکت‌های مهم نفتی، نزدیک بودن به بزرگترین پایانه صادرات نفتی در جزیره خارک، مخازن ذخیره 10 میلیون بشکه‌ای نفت خام، نیروگاه سیکل ترکیبی و همچنين طرح‌های مهمي که قرار است در آينده نزديک به ‌بهره‌برداري برسند، اشاره کرد.

با اين حال علي‌ رغم تمام آنچه تاکنون گفته شد، اجراي اين طرح براي سال‌هاي زيادي مورد بي‌توجهي مسئولان قرار گرفته است. البته در دولت قبلي، مسئولان با اشاره به اهميت و ضرورت اجراي اين طرح، روح تازه‌اي در آن دميدند. در همين راستا نيز قرار بود، عمليات اجرايي فرودگاه گناوه به عنوان دومين فرودگاه بوشهر آغاز شود.

بر همين اساس در 29 شهریور 91 مدیرکل وقت راه و شهرسازی استان بوشهر با اشاره به اهميت بهره‌برداري از فرودگاه گناوه گفت: «احیای فرودگاه گناوه هم اکنون در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است و این فرودگاه از طریق حوزه ساخت فرودگاه‌ها در حال پیگیری است.»

عباس محمدی، مدیرکل پيشين فرودگاه‌های استان بوشهر نيز در همان سال با اشاره به اينکه ‌مذاکراتي که در خصوص احياي فرودگاه انجام گرفته، گفت:« قرار است اجراي اين طرح از طريق سرمايه‌گذاران بخش خصوصی مبنی بر سرمایه‌گذاری در بخش هتل فرودگاهی، گردشگری هوایی در این فرودگاه انجام شود.»

احداث فرودگاه دوباره به کما رفت

درست زماني که قرار بود مسئولان براي احياي فرودگاه گناوه با زمين 143 هکتاري برنامه‌ريزي کنند، در دولت فعلي مسئولان، احداث فرودگاهي ديگر را در شهرستان تنگستان در دستور کارشان قرار دادند. آنها با اين توجيه که ساختمان‌هاي فرودگاه گناوه فرسوده است، از ادامه عمليات سر باز زدند. حالا سوال اين است که چرا فرودگاه گناوه علي رغم داشتن زمين و موقعيت راهبردي بايد به دستور مسئولان فعلي بدون استفاده، حصار کشي شود؟ علاوه بر اين بايد اعتباري دوباره براي احداث فرودگاهي ديگر در منطقه دلوار هزينه شود؟

در اين راستا دهقان منشادی، مدیرکل فرودگاه بوشهر با اين ادعا که ادامه عمليات فرودگاه گناوه توجيه اقتصادي ندارد، مي‌گويد:« این فرودگاه دارای ساختمانهای فرسودهای است که به دلیل نزدیکی با فرودگاه بوشهر احیای آن توجیه اقتصادی ندارد. بنابراين به دنبال این هستیم که دور آن را با دیوار کشی محصور کنیم.»

برخلاف اظهار نظر منشادی، مدیرکل فرودگاه بوشهر که معتقد است، فرودگاه گناوه توجيه اقتصادي ندارد، حجت الاسلام عبدالحمید خدری، نماینده مردم بوشهر، گناوه ودیلم در مجلس مي‌گويد:« علاوه بر ظرفیت و قابلیت‌های منطقه، باتوجه به اینکه قراراست چندین طرح اقتصادی از جمله پتروشیمی و منطقه ویژه اقتصادی در شمال استان بوشهر اجرایی شود، احداث فرودگاه گناوه توجیه پذیر است و نیاز به پیگیری دارد.»

سیدعلی پاک نژاد، فرماندارگناوه نيز در اين راستا مي‌گويد:« راه اندازی فرودگاه در این شهرستان تجاری و گردشگر پذیر که سند زمین آن صادر شده و سالهاست بلاتکلیف مانده، می تواند به پیشرفت و توسعه شمال استان بوشهر کمک بسياري کند.»

حالا علي‌رغم تاکيدات مسئولان براي ضرورت ادامه اجراي پروژه فرودگاهي گناوه، دولت هيچ برنامه‌اي براي ادامه آن ندارد و طي پيگيري‌هاي خبرنگار«جوان» هيچ کدام از نمايندگان استان بوشهر اعم از محمد باقر سعادت، نماينده مردم دشتستان، سيد کمال الدين شهرياري نماينده مردم دشتي در مجلس شوراي اسلامي از ادامه اين پروژه اطلاعي ندارند. در همين راستا که انتظار مي‌رفت دولتمردان براي رونق اقتصادي و اشتغال‌زايي بوشهري‌ها اين پروژه 40 ساله را پيگيري کنند، سکينه الماسي نماينده مردم دير و كنگان در مجلس شوراي اسلامي به جوان مي‌گويد:« در هيچ کدام از مصوبات دولت، اسمي از فرودگاه گناوه آورده نشده و مسلما برنامه‌اي هم براي آن نيست.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار