کد خبر: 839014
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶
سخنگوی وزارت امور خارجه جزییات سفر اخیر رئیس جمهور به عمان و کویت را تشریح کرد.
باشگاه خبرنگاران جوان: بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در تشریح سفر حسن روحانی به کشورهای عمان و کویت گفت: این سفرها در شرايط خاص و حساس منطقه نشان از اراده مشترك این سه کشور برای توسعه روابط دوستانه بين دو سوی آبراه استراتژيك خليج فارس است.
 
قاسمی با بیان اینکه سفر رییس جمهوری ایران به عمان و كويت به دعوت سران اين دو كشور صورت گرفت، افزود: سلطان قابوس پادشاه عمان و شيخ صباح امير كويت همواره خواستار روابطی گسترده با جمهوری اسلامی ايران بوده و فراتر از روابط دو جانبه، خواستار ايجاد يك سازكار جمعي با مشاركت ایران و كشورهای منطقه برای گفت و گو درباره ثبات و امنيت منطقه و تهديدات و نگرانی های مشترك از جمله مبارزه با تروريسم و افراط گرايی هستند.

وی ادامه داد: سفر روز چهارشنبه روحانی به عمان و كويت با استقبال فوق العاده مسئولان، مردم و رسانه های منطقه همراه بود، به ويژه پس ازآنكه برخی بازيگران فرامنطقه ای در هفته های اخير تلاش كرده بودند در جهت منافع خود بين كشورهای اسلامی تفرقه بيفكنند. اين سفر و استقبال گسترده از آن نشان داد كه سياست هاي تحريك آميز قدرت های فرامنطقه ای، نتيجه عكس داشته و اراده مردم و دولت های دورانديش، براي گسترش همكاری ها افزايش یافته است.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت : در سفر روحانی به مسقط كه پس از دوره بهبودی و نقاهت پادشاه عمان، نخستين سفر يك رييس كشور به عمان در دو سال گذشته بود، علاوه بر اطمينان از سلامتی سلطان قابوس، مذاكرات فشرده و مفيدی درمورد گسترش روابط اقتصادی، تجاری فرهنگی و مردمی دو كشور صورت گرفت و دوطرف دستور فوری را برای برداشتن موانع و تسريع همكاریها به دستگاههای ذيربط در دو كشور صادر كردند.

وی افزايش خطوط كشتيرانی بين بنادر دو كشور، تسهيل رواديد جهانگردی و تجاری، همكاری های بانكی و اقتصادی، تاكيد بر اهميت تسريع درخط انتقال گاز بين دو كشور را از جمله توافقات رهبران دو كشور ایران و عمان در اين سفر اعلام کرد.
 
قاسمی اضافه کرد : دكترروحانی در این سفر با تجلیل از نقش و رويكرد سازنده سلطان قابوس در پرونده هاي منطقه ای ابراز اميدواری كرد، جنگ در يمن همسايه جنوبی عمان كه باعث خسارت های سنگين به زيرساخت های اين كشور اسلامی و شرايط انسانی تاسف باری شده است، هر چه سريعتر با رويكرد سازنده و بشر دوستانه همه طرف های درگير پايان يابد.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی سفر ریاست جمهوری به كويت را در پاسخ به سفر امير كويت به تهران در خرداد ماه سال ١٣٩٣ و بر اساس دعوت شيخ صباح اعلام کرد و گفت: در اين سفر نيز علاوه بر گفت وگو در خصوص مناسبات دو جانبه، مذاكرات مفصل و دقيقی در خصوص شرايط منطقه ای و ساز و كار مناسب برای كاهش تنش درمنطقه و همكاری های جمعی صورت گرفت.
 
وی ادامه داد: امير كويت، اظهارات و ديدگاههای رييس جمهوری كشورمان را كه برخواسته از روح اخوت اسلامی بود با اهميت تلقی و از رويكرد سازنده كشورمان براي كاهش تنش بين كشورهاي عربی همسايه ابراز رضايت و خشنودی کرد.
 
قاسمی خاطر نشان کرد: این در حالی است که امير كويت درهفته هاي اخير پيامي براي رييس جمهوری كشورمان ارسال و ديدگاههايی را در مورد گفت وگوهاي منطقه اي مطرح  كرده بود.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه به حضور تمامی مقام های عاليرتبه عمان و كويت در مراسم استقبال رسمی از رييس جمهوری كشورمان و انجام بالاترين سطح تشريفات اشاره کرد و گفت: اين سفر كوتاه ٨ ساعته نشان از اهميتی داشت كه مقام های اين دو كشور برای سفر رييس جمهوری ایران قائل بودند.




نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار