کد خبر: 838959
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۷
نشست آستانه كه قرار بود از چهارشنبه آغاز شود ظاهراً به دليل اختلاف روسيه و تركيه با يك روز تأخير از امروز آغاز مي‌شود.
نشست آستانه كه قرار بود از چهارشنبه آغاز شود ظاهراً به دليل اختلاف روسيه و تركيه با يك روز تأخير از امروز آغاز مي‌شود. اين مذاكرات با هدف تثبيت آتش‌بس و فراهم كردن زمينه‌هاي لازم براي دور بعدي مذاكرات در ژنو صورت مي‌گيرد و همزمان با جدي شدن گفت‌و‌گوي سياسي مخالفان در يك اقدام فرار به جلو خواستار مذاكره مستقيم  با دمشق شدند.

وزارت خارجه قزاقستان روز چهارشنبه اعلام كرد، نشست آستانه با يك روز تأخير روز پنج‌شنبه برگزار مي‌شود. تلويزيون الاخباريه سوريه اواخر روز سه‌شنبه از تأخير در مذاكرات آستانه به دليل عدم حضور هيئت‌ تركيه‌اي و هيئت مخالفان مسلح خبر داد. قرار بود مذاكرات آستانه بين نمايندگان نظام سوريه و مخالفان در تكميل دور اول مذاكرات كه ماه گذشته تحت نظارت تركيه، ايران و روسيه برگزار شد روز چهارشنبه شروع شود و تا پنج‌شنبه ادامه يابد. درباره اينكه چرا هنوز تركيه و مخالفان وارد آستانه نشده‌اند، منابع مخالف سوري مدعي شدند، اختلافات بين روسيه و تركيه بر سر دستوركار «آستانه 2» باعث تعويق در آغاز مذاكرات شد چراكه اين اختلافات باعث تأخير در دعوت از مخالفان شده است. به گزارش ايسنا، اين منابع افزودند: گروه‌ها خواهان اطلاع از دستوركار مشخصي از نشست شده بودند كه قرار است در آستانه مورد بحث قرار گيرد اما به آن دست نيافتند در حالي كه مسكو تلاش مي‌كند فراتر از آتش‌بس حركت كند و وارد مسائل سياسي شود و از سطح مذاكرات ژنو كه سياسي است، عدول كند. اين مسئله‌ مورد مخالفت تركيه و مخالفان مسلح قرار گرفته است. آنها اصرار دارند كه نشست آستانه محدود به تثبيت آتش‌بس و هيئت عالي مذاكرات مسئول بررسي راه حل سياسي باشد. منابع ديپلماتيك اظهار داشتند، آنكارا كاملاً صحبت درباره قانون اساسي را كه به كردها اجازه ايجاد خودمختاري را مي‌دهد همانطور كه روسيه در «آستانه يك» پيشنهاد داد، رد كرده است. تركيه معتقد است اين مباحث جايش در آستانه نيست چون نشست‌هاي آستانه ماهيت فني داشته و ارتباطي به مسائل راه‌حل نهايي در سوريه ندارند.

از سوي ديگر، اين نشست در حالي برگزار مي‌شود كه نيروهاي دولت سوريه و مخالفان در يك هماهنگي بي‌سابقه بين دو طرف، در الباب منطقه «خط سبز» ايجاد كردند.
روزنامه حريت چاپ تركيه گزارش داد، نيروهايي از مخالفان سوري تحت حمايت آنكارا با هماهنگي نيروهاي دولت سوريه گذرگاه امني را در راستاي ممانعت از بروز درگيري‌ها ميان دو طرف در عمليات بازپس‌گيري شهر الباب ايجاد كردند. خبرگزاري فرانسه نيز تأكيد كرد، اين اقدام در صورتي كه تأييد شود به منزله ارتباطي بي‌سابقه و غيرعادي در جريان بحران ميان دولت سوريه و مخالفان است. روزنامه حريت اين نوار امنيتي را به منطقه عاري از سلاح يا «خط سبز» ميان ترك‌ها و يوناني‌ها در جزيره قبرس تشبيه كرد كه از سال ۱۹۷۴ ميلادي آنها را از يكديگر جدا كرد.  از اهداف نشست‌هاي آستانه كه براي دور سوم در حال برگزاري است، فراهم آوردن زمينه‌هاي لازم براي دور بعدي مذاكرات در ژنو است. به نظر مي‌رسد مخالفان سوري كه پس از آزادسازي حلب قدرت چانه‌زني مؤثري در دست ندارند تصميم گرفته‌اند با مطرح كردن پيش شرط روند مذاكرات را به چالش بكشند. سالم المسلط از مخالفان سوري اعلام كرد كه مخالفان خواهان مذاكره مستقيم با دمشق درباره انتقال سياسي در مذاكرات آتي ژنو هستند. به نوشته روزنامه فرامنطقه‌اي «القدس العربي»، سالم المسلط، سخنگوي هيئت عالي مخالفان در مذاكرات گفت: بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه نمي‌تواند نه در مرحله انتقالي و نه در آينده سوريه در رأس قدرت باشد و اگر اسد بماند هزينه سنگيني كه مردم سوريه پرداخته‌اند پايمال مي‌شود. اين اظهارات المسلط در حالي است كه تحولات ميداني و سياسي كاملاً به نفع دولت سوريه پيش‌ مي‌رود و به همين دليل ناظران خواست مخالفان را «غيرواقع بينانه» دانستند و آن را «فرار به جلو» توصيف كردند. در همين حال بعيد است كه دمشق درخواست مستقيم مذاكرات براي «انتقال قدرت» را قبول كند.

سند قديمي از خرابكاري سيا
يك سند محرمانه سازمان اطلاعات مركزي امريكا (سيا) متعلق به دهه 1980 اخيراً منتشر شده كه فاش مي‌سازد مقامات دولت رونالد ريگان، در حال بررسي سناريوهاي مختلف سقوط حكومت سوريه همزمان با جنگ پنهاني دولت حافظ اسد، رئيس‌جمهور وقت اين كشور با غرب و رژيم صهيونيستي بوده است. 

اين سند 24 صفحه‌اي در تاريخ ژوئيه 1986 توليد شده و عنوانش اين است: «سوريه: سناريوهاي تغيير سياسي چشمگير». براساس محتوا، اين سند تنها در سطح عالي مقامات دولت رونالد ريگان، رئيس‌جمهور اسبق امريكا و مديران آژانس‌ها شامل مشاوران رئيس‌جمهور، شوراي امنيت ملي و سفير امريكا در سوريه توزيع شده است. اين سند توسط «مركز بي‌ثباتي و براندازي خارجي» تحت نظر مدير مسائل جهاني سازمان سيا تهيه شده و در آن به بررسي «چند سناريوي محتمل كه منجر به سرنگوني بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه يا تغيير چشمگير ديگر در سوريه شود» پرداخته شده است. محتواي اين گزارش حاوي برخي اطلاعات است كه با رخدادهاي دهه‌هاي بعد مرتبط بوده و از جمله با برخي اطلاعات منتشر شده از سوي پايگاه افشاگر ويكي ليكس منطبق است.
 
الزهار: حماس بايد روابطش را با سوريه از سر بگيرد
يك رهبر برجسته جنبش مقاومت اسلامي (حماس) تأكيد كرد كه اين جنبش بايد روابط خود با سوريه را از سر بگيرد و انتخابات داخلي اين جنبش تغييري در مواضع يا سياست‌هاي آن در زمينه مقاومت در برابر رژيم صهيونيستي ايجاد نمي‌كند. محمود زهار در گفت‌وگو با پايگاه خبري شبكه «الميادين» خاطرنشان كرد كه حماس با قاهره در ارتباط است تا زمينه سفر هيئتي از رهبران خود از نوار غزه از طريق گذرگاه رفح و مشاركت آن در كنفرانس حمايت از آرمان فلسطين در ايران را فراهم آورد. زهار در گفت‌وگوي مفصل خود با پايگاه خبري الميادين كه متن كامل آن به زودي منتشر خواهد شد، با اشاره به كنفرانس حمايت از آرمان فلسطين در ايران تأكيد كرد كه با انتخاب يحيي سنوار به عنوان مسئول اين جنبش در غزه هيچ تغييري در سياست يا موضع حماس ايجاد نخواهد شد و اين مسئله صرفاً اقدامي در راستاي تغيير مسئوليت‌ها و مأموريت‌هاست. محمود الزهار در پاسخ به اين سؤال كه آيا رهبران جديد حماس، رويكرد متفاوتي نسبت به منطقه و درباره روابط با كشورهاي همسايه دارند، تأكيد كرد كه حماس بايد روابط خود با كشورهاي عربي را كه در معرض طوفان قرار گرفته‌اند، از سر بگيرد كه از جمله آنها مي‌توان به سوريه و برخي كشورهاي عربي ديگر اشاره كرد كه ويران شده‌اند. وقتي اين كشورها به حال عادي برگشتند و آرامش و ثبات خود را بازيافتند، حماس بايد روابط خود با آنها را از سر بگيرد تا بتواند از اين مسئله در راستاي حمايت از برنامه مقاومت استفاده كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار