کد خبر: 838919
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۵
چند نكته درباره انتخاب و خريد اسباب‌بازي
امروزه صنعت توليد اسباب‌بازي براي كودكان در عرصه جهاني و بين‌المللي به بازار رقابتي بزرگي تبديل شده تا كارخانه‌هاي توليد اسباب‌بازي بتوانند روزانه اسباب‌بازي‌هايي با طرح‌ها، رنگ‌ها و كاركردهاي متفاوتي به بازار عرضه كنند.
سميه باستين
نويسنده: سميه باستين
 
 
امروزه صنعت توليد اسباب‌بازي براي كودكان در عرصه جهاني و بين‌المللي به بازار رقابتي بزرگي تبديل شده تا كارخانه‌هاي توليد اسباب‌بازي بتوانند روزانه اسباب‌بازي‌هايي با طرح‌ها، رنگ‌ها و كاركردهاي متفاوتي به بازار عرضه كنند. اسباب‌بازي‌ها ابزارهاي اوليه برقراري ارتباط كودكان با دنياي بيرون از آنها بوده و يكي از نيازهاي اوليه و اساسي آنها محسوب مي‌شود. از اين رو مهم است اسباب‌بازي‌هايي متناسب با ويژگي‌هاي سني، جسمي، جنسي، رشدي و رواني كودك انتخاب و تهيه كنيم و در اختيارشان قرار دهيم. به زبان ديگر لازم است بدانيم اسباب‌بازي‌هايي متناسب با كودكانمان چه اثراتي بر آنها خواهد داشت تا بتوانيم شايسته‌ترين‌ها را براي آنها فراهم كنيم كه همسو با نيازهايشان و در جهت رشدشان باشد.

در انتخاب اسباب‌بازي دقت كنيم
اسباب‌بازي‌ها در شكل دادن تجربه كودكان، افزايش تخيل و شكل‌گيري رفتار و افزايش مهارت‌هاي ارتباطي مؤثر هستند. متخصصان علوم رفتاري معتقدند اسباب‌بازي بايد باعث فكر كردن و رشد قوه شناخت آنها شده و بتواند كودكان را با مفاهيم مختلف مثل رنگ، شكل و... آشنا سازد. نبايد چنان ساده باشد كه مانع فكر كردن او شود يا چنان سخت باشد كه اعتماد به نفسش را كم كند. در همين زمينه ژان پياژه روانشناس مشهور نيز تأكيد مي‌كند كه والدين در انتخاب اسباب‌بازي دقت و هوشياري لازم را داشته باشند، چراكه در شكل دادن به تمايلات عاطفي و رواني كودك نقش مهمي ايفا مي‌كند و چنانچه در انتخاب آنها توجه كافي نشود تمايلات كودكان ناخواسته به گونه‌اي شكل مي‌گيرد كه مورد انتظار نخواهد بود.
 
دسته‌بندي بازي‌هاي كودكانه
بازي‌هاي كودكان در چهار گروه عمده جاي مي‌گيرند: جسمي، تقليدي، ساختي و خلاق. انجام بازي‌هاي آموزشي و هدف‌دار والدين همراه با كودكان در كنار هريك از انواع بازي‌هاي ذكر شده امكانپذير است، اما بايد توجه كنيم بازي آموزشي جنبه تحميلي نداشته باشد تا كودكان احساس فشار و ضعف نكنند، دچار سرخوردگي نشوند، بتوانند در دنياي خودشان نقش اول را داشته باشند و مسئوليت‌پذيري و نحوه زندگي كردن صحيح را ياد بگيرند.
 
شيوه‌هاي خريد اسباب‌بازي
با توجه به حضور كودكان از سنين كم در اجتماع و تعامل با ساير دوستانشان و همچنين گسترش رسانه‌هاي ارتباطي قابل دسترس براي كودكان توجه بيشتر به خريد و انتخاب درست‌تر اسباب‌بازي احساس مي‌شود. شيوه‌هاي متداول در امر خريد و تهيه اسباب‌بازي‌ها در بين خانواده‌ها نيز به اين طريق است: مراجعه به مراكز خريد اسباب‌بازي به طور مستقيم و تهيه آن. مطالعه كتاب‌هاي آموزشي، مراجعه به مراكز استعداديابي و مشورت با روانشناس يا مشاور كودك. نكته مهم اين است كه بزرگ‌ترين سرمايه‌هاي هر ملتي كودكان هستند و نبايد از اين امر غافل شويم كه اين كودكان هستند كه با راهنمايي‌هاي دقيق و خردمندانه والدين‌شان بايد از بازي‌هاي خود لذت ببرند چراكه بزرگ‌ترين دارايي‌هاي آنها اسباب‌بازي‌هايشان هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر