اما با گذشت 8 سال از اين ادعا نه تنها اين راه آهن افتتاح نشد بلكه مسئولان نيز دراين خصوص هيچ توضيح قانع كننده اي را ارائه نكردند تا ساخت اين پروژه ملي همچنان در هاله اي از ابهام قرار بگيرد.
وعده هاي بدون پشتوانه
درحالي كه تا سال 93 اتفاق خاصي دراين زمينه نيفتاد اما به دراين سال معاون وزير راه و شهرسازي در جریان بازدید از راه آهن نقده درجمع مردمي كه براي مشخص شدن سرانجام اين طرح ملي گرد آمده بودند اعلام كرد:تمامي مراحل ساخت ايستگاه راه آهن نقده و خط ريلي مهاباد- نقده تا پايان به پايان خواهد رسيد.»
علي نورزاد با بیان اینکه مشكلات مالي وبرخي كمبودها موجب شده تا درحال حاضر ايستگاه راه آهن نقده 74 درصد پيشرفت اجرايي داشته باشد افزود :«عمليات زيرسازي و ريل گذاري خط ريلي مهاباد- نقده در دست اقدام است و پيش بيني مي شود شهرستان نقده در آينده اي نزديك به شبكه راه آهن كشور وصل شود.»
معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به اعلام آمادگي سرمايه گذار خارجي براي مشاركت دراتمام اين طرح ملي ادامه داد: با توجه به اين موضوع سعي داريم تاضمن اجراي ساخت ايستگاه راه آهن اروميه عمليات زيرسازي خط ريلي نقده- اروميه را نيز به سرانجام برسانيم.»
امسال وسال آينده
اما با وجوداين قولها سال 94 هم گذشت واتفاق خاصي دراين زمينه نيفتاد سرانجام چندي پيش بود كه مسئولان استان دوباره اعلام كردند با حضور مقامات كشوري دردهه فجرامسال راه آهن نقده افتتاح خواهد شد اما دهه فجرنيز گذشت واتفاقي دراين رابطه نيفتاد.
اين موضوع موجب شد، تا مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی با اعلام اينكه ایستگاه نقده به صورت کامل به اتمام رسیده است، اما تراكم كاري مسئولان دردهه فجرموجب شد تامراسم افتتاح به زمان ديگري موكول شود.
داریوش نصردرخصوص علت عملي نشدن وعده معاون رئیس جمهوری مي گويد:«دو مشكل دراين زمينه وجود داشت كه يكي ازاين موارد نقص سایت وديگري تكميل نشدن سنگ فرش بین ایستگاه و خط راه آهن بود چراكه طبق دستوررياست محترم جمهور تا طرحي كامل نشود نبايد آن را افتتاح كرد لذا اين موضوعات علت اصلي تاخير درافتتاح پروژه بود.»
وي ادامه مي دهد:« به دلیل نبود تجهیز این ایستگاه تلاش میشود ایستگاه نقده تا پایان سال و ایستگاه ارومیه تا بهار سال آینده آماده بهره برداری میشود.»
معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل نقل کشور نيز دراين خصوص مي گويد:« پروژه ملی ساخت راه آهن مراغه- ارومیه یکی از پنج پروژه اولویت دار و اقتصاد مقاومتی است که راهکار فروش اوراق مشارکت به ارزش دو هزار میلیاردریال در فعالسازی پروژه کارساز بوده است.»
خیرالله خادمی مي افزايد:« برای تکمیل طرح راه آهن مراغه- ارومیه نزدیک به دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال منابع مالی موردنیاز بود که بخشی از آن به ارزش دو هزار میلیارد ریال از محل فروش اوراق مشارکت تأمین شده است.»
وي با اشاره به پیشرفت ۹۰ درصدی ایستگاه راه آهن نقده ادامه مي دهد:« عملیات ریل گذاری مسیر اتصالی مهاباد به نقده به طول ۲۴ کیلومتر به اتمام رسیده است.»
لذا بايد همچنان منتظر ماند وديد آيا اين وعده ها درسالآينده محقق مي شود يا خير.