کد خبر: 838872
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۰
مدیر عامل سابق قطار شهری اهواز در گفتگو با جوان:
بیش از 10 سال از زمان بر زمین خوردن کلنگ پروژه 4 ساله قطار شهری اهواز می‌گذرد. طرحی که اکنون علی رغم هزینه زیادی که از بیت‌المال برایش شده، دچار رکود است. حالا با شرایط این روزهای اهواز که به خاطر گرد و غبار، تمام خدمات شهری اعم از آب و برق به یکباره قطع شد، ضرورت اجرای این پروژه بیش از گذشته حس می‌شود. طرحی که در صورت افتتاح می‌تواند کمکی بزرگی به حمل و نقل فرسوده این شهر آن هم در هوای بسیار گرم و خاکی اهواز کند. بنابراین با توجه به پیشرفت لاکپشتی پروژه در سال‌هاي گذشته و توقف فعلي آن به سراغ عباس هلاکویی، مدیر عامل سابق سازمان قطار شهری اهواز رفتیم تا گفتگویی در رابطه با مشکلات پيش روي اين حوزه داشته باشيم که در ادامه خواهید خواند:
میترا شهبازی
از دلایل عمده توقف این طرح برایمان بگوید؟

پروژه قطار شهري که کلنگ اوليه آن در سال 85 بر زمين خورد، قرار بود از طريق سرمايه گذاري خارجي و فاينانس اجرايي شود، اما متاسفانه شرايط بين المللي آن موقع، اين فرصت را از ما گرفت. بنابراين مجبور شديم، پروژه را با منابع داخلي و با کمک‌ شهرداري پيش ببريم. البته در بين مصوبات دولت پيشين، فقط پروژه قطار شهري اهواز و کرج بودند که قرار بود با فاينانس اجرايي شوند. بنابراين همانطور که اصفهان، شيراز، تبريز و تهران با منابع داخلي و بخصوص اعتبارات تخصيص يافته از سوي شهرداري اجرايي مي‌شدند، پيش بيني مي‌کرديم که با مشکلي مواجه نشويم. علاوه بر اين طي سفر هيئت دولت پيشين در سال 87 ، دکتر احمدي‌نژاد نيز تامين بخشي از منابع مالي را از محل اعتبارات دولتي به عهده گرفتند.

با توجه به موافقت رئيس جمهور پيشين در خصوص تامين بخشي از منابع مالي، پس چرا دوباره پيشرفت پروژه کند بود؟

پيش بيني ما هم اين بود که با تخصيص 480 ميليارد تومان از سوي دولت، به مشکلي بر نخوريم و پروژه را نهايتا تا سال 90 افتتاح کنيم. اما علي رغم همکاري دولت براي اختصاص اعتبارات، شهرداري به وعده خود عمل نکرد و دست ما را خالي گذاشت. آن هم در شرايطي که اين پروژه به طور کمال و تمام تامين اعتباراتش بر دوش شهرداري بود. با اين حال خوشبختانه سازمان مدیریت از سال 88 هر ساله اعتبارات خوبي را ارائه مي‌داد تا اينکه سال 94 دولت فعلي با کمبود منابع مالي مواجه شد. بنابراين بودجه ما نيز قطع شد و دوسالي است که تقريبا پروژه يا متوقف است يا حرکت لاکپشتي دارد.

با توجه به اينکه گفتيد شهرهاي ديگر هم از همين راه تامين اعتبار مي‌کردند، پس چرا فقط پروژه شهري اهواز ناکام ماند؟

مسلما مشکل تامين منابع مالي همانطور که گفتيد در شهرهاي ديگر هم وجود داشته، اما با مديريت صحيح استاندار و شهرداري، آنها از اين معضل عبور کردند. براي مثال در شيراز علاوه بر منابع مالي که دولت تخصيص مي‌داد، شهرداري هم توسط اوراق مشارکت وظيفه خود در خصوص تامين اعتبارات را عملياتي مي‌کرد. البته شهرداري اهواز هم براي دريافت اوراق مشارکت تلاش کرد، فقط اشکال کار در اينجا بود که وثيقه موجهي براي دريافت منابع پولي به بانک‌ها ارائه نمي‌داد. شهرداري اغلب سند زمين‌هايي چون پارک و فضاهاي عمومي را ارائه مي‌داد که قابليت وصول نداشتند. بنابراين اينطوري شد که نتوانستيم از طريق شهرداري منابع مالي دريافت کنيم و پيشرفت فيزيکي پروژه با اين شرايط تنها 28 درصد شده است.

با توجه به گفته‌هاي شما منابع مالي از سوي دولت از سال 94 قطع شد و شهرداري اهواز هم که کمکي نکرده، راه ديگري براي ادامه پروژه نبود؟

اوراق قرضه راه آخري بود که مي‌توانستيم به آن اميد داشته باشيم، با اينکه مجوزهاي لازم را از دولت براي 300 ميليارد تومان اوراق دريافت کرده بوديم اما آن هم به بن بست خورد. چراکه اين روش زماني به کار مي‌آيند که پيمانکار کار را انجام دهد و از دولت طلبکار شود، اما با توجه به بدعهدي‌هاي شهرداري و عدم هماهنگي در استانداري، پيمانکار هم زير بار کار نرفت. متاسفانه بايد بگويم با توجه به شرايط آب و هوايي اهواز و اهميت این طرح براي بهبود محیط زیست و توسعه شهر، استاندار خوزستان نتوانست هماهنگي مناسبي براي اجراي آن ايجاد کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار